vervangen krom voorasframe VW1200 1982 Terug
Het heeft gesneeuwd. Een uitglijder op de Veluwe zorgt ervoor dat deze harde Mexicaanse 1200 met de linkerzijde van z'n voorasframe tegen een boomstronk aan knalt. Een krom voorasframe is het gevolg en de auto rijdt niet meer rechtuit.
Inmiddels is de klus geklaard en is de kever technisch geinspecteerd waarbij een plan van aanpak is gemaakt. Deze Mexicaanse kever is erg hard, origineel en onverprutst.
Boem is ho! Bij genoeg boem wordt de bewegingsenergie van het voertuig naast in geluid merendeel in vervorming van materiaal gestopt. Het voorasframe is geknikt links naast de chassiskop. Rechtbuigen is geen optie, vervangen dus. Bij het doorglijden over de onder de sneeuw verborgen boomstronk werd gelukkig alleen de rand van de linkerbodemplaat licht geraakt.
Ook de linkerbevestiging van de torsiestabilisator werd geraakt. Alvorens het voorasframe te demonteren voeren we in overleg met de eigenaar een check uit op de rest van de techniek.
De benzineslangen zijn gezien de laag bitak die eroverheen zit origineel uit 1980 en worden alle vernieuwd, inclusief het benzinefilter.
De remslangen zijn origineel uit 1982 en worden bij volgend onderhoud vernieuwd. Ook de wielremcilinders zien er minder fris uit en worden bij volgend onderhoud vervangen.
Bij controle van de wielophanging bleken de voorste draagarmkogels prima te zijn. De draagarmen worden gedemonteerd en straks weer teruggeplaatst op het vervangen rechte voorasframe. Na demontage van de benzinetank wordt het stuurhuis verwijderd. Bij terugplaatsing wordt een nieuwe hardyschijf gemonteerd.
Bovenaanzicht met rechts in beeld de kromming van het voorasframe. Het kromme frame wordt van de chassiskop verwijderd.
Het andere, rechte voorasframe is geplaatst en wordt niet met de oude bouten vastgezet. U ziet zelf waarom het beter is gereinigde gepassiveerde bouten te gebruiken. Met veel vet dat ook in de aangelaste moeren in de chassiskop wordt aangebracht. Zo, die heeft weer rechte voorpootjes. Op het eind van de rit nog uitlijning van de voorwielen.
Een gat in de uitlaatdemper wordt dichtgelast. Vernieuwen van de demper is nog niet nodig. De contacthoek bedraagt 59 graden, deze hoort tussen de 50 en 44 graden te liggen, wat betekent dat de contactpuntafstand te klein is. We stellen het bij evenals het onstekingstijdstip en voeren verder periodiek motoronderhoud uit.
Ook de achterste wielremcilinders zijn in verdachte toestand. In overleg met de eigenaar de volgende keer vervangen! Op de uitlijnbrug om de wielstanden te corrigeren.
Alvorens correctie.. ...en na correctie. De achteras wordt later gesteld.
De eigenaar kan tot nader order weer veilig rijden in zijn kever. Bij volgend bezoek worden spatborden en remmen aangepakt en wordt de carrosserie geconserveerd.
Ruim drie jaar later, najaar 2013, de olielekkage, remmen, spatborden en carrosserie worden aangepakt, alle in een keer.
De motor die goed presteert maar een lekkende oliekoeler-aansluiting heeft wordt uitgebouwd.
Deze lekkage uit zich wanneer de motor warm is en loopt waarbij op de linkercarterhelft olie onder het ventilatorhuis wordt doorgeblazen.
Zie hier de oliekoeler vanuit perspectief. Oorzaak van de lekkage bleek dat de drie m6 moertjes met welke de oliekoeler is gemonteerd niet goed op moment waren aangedraaid en dan krijg je op gegeven moment lekkage. Nu de motor is uitgebouwd checken we de axiale krukasspeling, afstelwaarde 0,07-0,13 mm.
We lezen af 0,13 mm en hoeven na ca. 80.000 km, zoals doorgaans bij de weinig belaste 1200cc motoren, de axiale krukasspeling niet te corrigeren. Bovendien is het carter door het 1e hoofdlager minimaal ingesleten.
Na demontage van de drukgroep toont zich erg veel frictiemateriaal dat als afgesleten stof naar buiten is geslingerd en niet weg kan. Reinigen werd tijd. We monteren een nieuwe koppelingsplaat omdat het getoonde exemplaar ervoor zorgt dat de koppeling 'hapt': de koppeling is moeilijk te doseren.
De motor is weer bijna opgebouwd en inbouwklaar! Echter pas nadat de carrosserie afgerond is.. We vernieuwen ook nog het druklager omdat deze te makkelijk ronddraait, weliswaar nog zonder geluid maar het is het begin van het einde.
Alle remslangen worden vernieuwd; ze zijn 31 jaar oud. De wielremcilinders worden zowel voor als achter vernieuwd; ze zijn 31 jaar oud en wonderbaarlijk met de leeftijd nog niet gaan lekken. Fris zien ze er absoluut niet meer uit.
Fris ziet ook de remvloeistof er absoluut niet meer uit.
In 2010 durfden we deze niet te verversen omdat we bang waren dat met deze actie de hoofdremcilinder zou gaan lekken. Hier was destijds geen budget voor.
Maar inmiddels is er wel budget voor een nieuwe A-kwaliteit hoofdremcilinder, en gevoelsmatige noodzaak, en dit gevoel bleek angstaanjagend goed te kloppen...
...want met het demonteren van de 31 jaar oude hoofdremcilinder... ...bleek deze al enige tijd te lekken (!), maar...
...gelukkig had de remvloeistof nog net niet door de stofkap heen gelekt! Was dit wel gebeurd, zoals bij vele andere kevers, dan had de remvloeistof in de holle ruimtes van het onderstel, de chassiskoponderplaat en de tunnelbodem, de lak weggevreten en al het ijzer doen rotten tot de gaten erin zouden vallen.
Preventief onderhoud loont dus! Bij deze Mexicaanse kever is het onderstel door op tijd vernieuwen van de hoofdremcilinder van binnen helemaal droog en helemaal gaaf gebleven!
Na ontluchten van het nieuwe remsysteem worden de ruiten verwijderd om corrosie bloot te leggen. We zijn net op tijd om ernstige roestschade te voorkomen.
De linkerzijruitsponning, een klein plekje. Midden aan onderzijde van de voorruitsponning; we verwijderen roest, brengen beschermende lak aan en plaatsen later de ruiten met nieuwe A-kwaliteit rubbers terug.
Hoewel plaatwerkcorrosie bij deze 31 jaar oude kever zeer beperkt is zoeken we op de zwakke plekken toch naar wat we liever niet aantreffen... ...als is daar deze in verregaande staat van doorroesting verkerende bout die de linker schokdemperplaat met onderstel verbindt die we uiterst omzichtig moesten loswerken om te voorkomen dat hij afbrak.
Aan de rechter schokdemplaat heeft het roestmonster zijn werk al verricht, maar dit is gelukkig met weinig moeite te herstellen. Oorzaak? Niet periodiek reinigen van de wielkasten!!!
Wordt binnenkort vervolgd!