 |
 |
We beginnen bij de wielophanging. Alle banden van het merk Semperit zijn oud en een heeft een bobbel op de wang. Destijds is dit type band met een terugroepactie weer zoveel mogelijk van de weg gehaald wegens spontane klapbanden.
|
De rechtse spoorstang is krom. Deze demonteren we en buigen hem weer recht.
|
 |
 |
De oude, niet meer functionerende stuurdemper wordt na vervangen van het voorasframe vervangen door een nieuwe.
|
Links op het voorasframe mist het bovenste aanslagrubber. Rijdt deze bus hard van een drempel af dan hoor je een harde knal omdat de bovenste draagarm tegen de steun klapt.
|
 |
 |
Rechts blijkt het voorasframe boven de onderste draagarm een scheur van tien centimeter te hebben veroorzaakt door rotting in het frame. Om reden van deze scheur en andere rottingsgaten in het voorasframe wordt deze in zijn geheel vervangen door een goed gebruikt exemplaar.
|
De voorste remslangen vertonen droogtescheuren en worden vernieuwd.
|
 |
 |
Omdat in de linkse naafdop geen extra vet was gestopt voor smering van het buitenste voorwiellager is het inwendige door vocht gaan oxideren. De roestkorrels kwamen ook bij het lager dat daardoor kapot bleek te zijn. Een schone naafdop en veel meer vet gaan in de toekomst het nieuwe lager in goede conditie houden.
|
In de rechtse remklauw bleken de remzuigers bij eerdere montage van de anti-draaiplaatjes of drukverdelingsplaatjes niet in de goede positie te zijn gedraaid waardoor ze hun functie niet kunnen uitoefenen. De remzuigers zijn hierdoor verder gaan roteren waardoor de remdruk niet goed werd verdeeld over de remblokken.
|
 |
 |
In de linkse remklauw zaten de remzuigers wel goed. Ziet u de nokjes in het plaatje waarmee de remzuiger wordt gefixeerd?
|
Een van de twee voorwielbuitenlagerschalen waar putjes inzitten omdat de lagers met te weinig vet waren gemonteerd en waar mogelijk roest in is gekomen.
|
 |
 |
Het voorasframe wordt vervangen..
|
..en gecorrodeerde contactvlakken worden met lijnolie bedekt om de corrosie een halt toe te roepen.
|
 |
 |
Hier nog even het verschil tussen de gecorrodeerde en een schone voorwielnaafdop.
|
Nadat een goed voorasframe is gemonteerd wordt de bus aanwezige lekkende hoofdremcilinder vervangen door een nieuw exemplaar van ATE...
|
 |
 |
..en bij poging een van de remleidingen los te draaien breekt deze bij de wartel af wegens corrosie. Deze remleiding wordt derhalve ook vervangen.
|
Omdat door niet-T2-kenners nogal eens wordt vergeten te handrem te ontkoppelen en omdat deze T2 verhuurd gaat worden wordt een handremunit gemonteerd met geintegreerde schakelaar voor het handremverklikkerlampje op het instrumentenpaneel...
|
 |
 |
..dat rechtsonder de snelheidsmeter op de plek waar nu nog een zwart dopje zit gemonteerd wordt. Voor de duidelijkheid, deze T2 was er gewoonweg niet mee uitgevoerd.
|
Van deze handremkabel is de buitenkabel gescheurd en dat is APK-afkeur. Het zorgt er voor dat de handremkabel stroef gaat lopen en het handremmechanisme in de remtrommel blijft hangen.
|
 |
 |
Over beide handremkabels wordt waar deze aan voorzijde uit de handremkabelbuizen komen een dopje geschoven om te zorgen dat de buizen schoon blijven.
|
Bij liften van het stofhoesje blijkt deze wielremcilinder lek te zijn. Beide wielremcilinders worden vervangen door A-kwaliteit ATE exemplaren.
|
 |
 |
De remvoering op de remschoenen is oud en verbrand en verpoedert bij krassen met een scherp voorwerp. Weg ermee en nieuwe erop.
|
Nog meer mis met de achterremmen, de remankerplaten zijn ontzettend verrot. We zetten er nieuwe op.
|
 |
 |
En zo werkt alles weer goed in deze en de andere achterrem. Na afstellen van de remschoenen wordt verse remvloeistof in het systeem gebracht en ontlucht.
|
Verder met carrosseriewerk. Het voorste deel van de schakelstang hoort opgesloten te zijn in een plastic ring maar deze ontbreekt; we zetten er een nieuwe in.
|
 |
 |
Het niveau van de versnellingsbakolie wordt gepeild, er bleek genoeg in te zitten.
|
In de grille op het front worden roestende schroeven vervangen door roestvrijstelen exemplaren met een kleine rubberen O-ring. Zo heeft VW het zelf ooit gemonteerd.
|
 |
 |
De asjes van het ruiwissermechainsme worden geolied in de buisjes waar de asjes in bewegen.
|
De drukknop van de motorklep zat los en dat bleek te komen door een veel te lange (inbus)bout. Getoond de kruiskop M5 bout met rechthoekig plaatje dat we gebruiken om het als origineel vast te zetten.
|
 |
 |
Oh-oh-oh, een bus spuiten en de ruiten met oude verdroogde en gekrompen rubbers terugzetten...
|
...kijk en huiver...
Later vervangen we de gehele achterklep maar voor nu volstaan we met montage van een nieuw ruitrubber.
|
 |
 |
Ook de overige ruitrubbers behalve die van de voorruit vervangen we, ze zijn alle oud. Links mist hier bovendien de zwarte bies tussen de schuifdeurkap en de ruitrand.
|
We snijden het rubber uit de sponning en conserveren de onderste rand en het U-profiel met lijnolie. Deze linkerzijde vertoont weinig corrosie..
|
 |
 |
..in tegenstelling tot de rechter zijde waar het roestmonster beter werk heeft gedaan. Er is mooi met lak overheen gespoten.
|
We krabben het uit..
|
 |
 |
..en slijpen het weg waarna we het achtergeblevene weer met lijnolie conserveren. Hierna kunnen de ruiten met nieuwe rubbers worden gezet.
|
Nu de schuifdeurkap afgemonteerd is is goed te zien dat de glijrail volledig droog is waar eigenlijk vet hoort te zitten.
|
 |
 |
In beide achterste wielkasten heeft corrosie tussen de verstevigingsplaat van de gordelbevestiging en de wielkastplaat voor rotting gezorgd.
|
Hier zicht vanuit de wielkast.
|
 |
 |
En hier is alles hersteld met de verstevigingsplaat teruggelast onder de hier zichtbare vervangen plaat.
|
Om het schuifdeurslot mist de specifieke doorvoerthule. Hierdoor gaat de slotcilinder steeds losser zitten.
|
 |
 |
De vaste ruit in de schuifdeur wordt op verzoek van de eigenaar vervangen door een lamellenraam.
|
De voorste opening van de buis waar de kabelboom van achteren naar buiten komt kitten we dicht om deze droog te houden en te voorkomen dat hij zoals zo vaak gebeurt wegrot.
|
 |
 |
Bij vervangen van het voorasframe werd de papieren kachelbuis voor onder de bus gedemonteerd. Het door vocht en droging opgekrulde papier aan de binnenzijde wordt verwijderd om maximale doorstroming van verwarmde lucht te kunnen laten plaatsvinden.
|
De twee aanwezige spatlappen linksvoor en rechtsachter worden verwijderd en rondom worden ze met twee extra exemplaren op correcte manier gemonteerd met roestvrijstalen steunen.
|
 |
 |
Hier gebeurt niks meer mee.
|
Dan de elektrische installatie. Twee massaverbindingen, lijkt ons onzin dus verwijderen we de als laatst aangelegde, de onderste.
|
 |
 |
De zekeringconfiguratie klopt weer eens niet...
|
We vervangen in de stuurkolom de inbusbout waarmee het contactslothuis op de stuurstangbuis zit door een originele breekbout. Deze krijg je zonder grof geweld nooit meer los en vertraagt dus diefstal.
|
 |
 |
Het ruitsproeierreservoir wordt voorzien van zijn missende steuntje.
|
En na motage van het kickboard ook van de missende afschermkap.
|
 |
 |
De pluspoolklem van de startaccu is compleet weggecorrodeerd en wordt vervangen.
|
En maar liefst 1 Volt spanningsverlies was het gevolg van de gecorrodeerde verbinding tussen ader en kabelschoen op de dynamo. Een hele Volt spanningsverlies op deze plek door slecht contact, ongelooflijk, gewoon bij de bron al. Met een nieuwe gesoldeerde kabelschoen is het probleem opgelost.
|
 |
 |
Deze trekhaakstekkerdoos en -draadboom deugen niet meer. Nieuwe worden gemonteerd en aangelegd...
|
...waarna de trekhaakbedrading rechtsstreeks in de linker- en rechterachterlichtunit worden aangesloten. Tot slot worden de kappen gemonteerd die de achterlichtfittingen droog houden.
|
 |
 |
Het laatste traject, de motor. Te zien is de opening tussen de twee uiteinden van het motorschuim. Deze opening zit verkeerd gemonteerd boven de demper waardoor eenvoudig hete lucht de motorruimte in wordt gezogen en deze voor hitteproblemen kan zorgen.
|
Bovenaanzicht van de uitlaatdemper toont een gescheurde lasverbinding die met de opening in het motorschuim boven de demper voor uitlaatgassen in de cabine kan zorgen. Gevaarlijk dus! De scheur hebben we dichtgelast.
|
 |
 |
Deze V-snaar van het oude type is op. We plaatsen een nieuwe getande.
|
1600cc motoren dienen te zijn uitgerust met een grote krukaspoulie, te weten 17,5 cm diameter. Te zien is hoeveel groter die is t.o.v. de kleinere gemonteerde. Een grotere krukaspoulie, die we gaan monteren, zorgt er bij een 1600cc motor voor dat de motorventilator ook nog eens sneller draait omdat de omtrek van de poulie groter is.
|
 |
 |
Nieuwe bougiekaprubbers origineel van VW zorgen ervoor dat de koellucht zo min mogelijk verloren gaat, in tegenstelling tot de door hitte en slechte kwaliteit verschrompelde exemplaren die we aantroffen.
|
De bougies zijn behoorlijk zwart wat wijst op mogelijke scheurtjes in de cilinderkoppen tussen klepzetel(s) en bougiegat. Verder zijn de bougies prima en na afstellen van de elektrode-afstand zetten we ze terug met kopervet op de schroefdraad.
|
 |
 |
Het buisje van de gaskabel steekt een dikke 2 cm uit het ventilatorhuis, is dus niet goed gemonteerd in de gasbuitenkabel die boven de versnellingsbak loopt en door deze wel goed te monteren zorgen we ervoor dat de gaskabel niet in de voorste motorbeplating boven het koppelingshuis snijdt..
|
De gaskabel die gemonteerd was, die met het oogje, bleek trouwens van een ouder model T2 te zijn. De onderste is correct en deze vervangen we dan ook met het oude type.
|
 |
 |
Het benzinefilter! Deze bleek in het geheel niet te zijn geplaatst. Bij deze dan..
|
De thermostaat bleek aan bovenzijde te klemmen tegen zijn houder waardoor de koelluchtkleppen in het ventilatorhuis gehinderd worden in soepel bewegen.
|
 |
 |
Na aftappen van de olie is de oliedeksel verwijderd waarbij twee van de zes M6 draadeindjes in het geheel uit het carter werd gedraaid. Deze zetten we na ontvetting vast met borglijm.
|
De beugels van de klepdeksel corroderen langzameraan vast in het gaatjes van de aluminium cilinderkop en komen dan muurvast te zitten en breken uiteindelijk bij afmonteren af. Een klein beetje vet in de het gaatje voorkomt dit.
|
 |
 |
En na het rotte voorasframe en de lekkende hoofdremcilinder het derde debakel van deze een jaar geleden 'gerestaureerde' bus, het stellen van de klepspeling bij koude motor. Hier inlaat cilinder 2: >1,00 mm (!). Ook de uitlaatklepspeling bedroeg >1,00 mm.
|
Uitlaat cilinder 3: 0,45 mm (!).
|
 |
 |
Maar als klap op de vuurpijl...inlaatklepspeling cilinder 4: maar liefst... 1,75 mm. Terwijl alle gemeten waarden niet veel af mogen wijken van de afstelwaarde 0,15 mm.
Iemand heeft heel erg zitten klooien met deze motor maar we hebben alles weer correct kunnen krijgen en de motor loopt gewoon goed.
|
De vacuumslang van luchtfilter naar carburateur was niet aangesloten op de carburateur waar de vinger wijst. Sterker nog, deze carburateur miste het pijpje waar de slang op moest. Pijpje gemonteerd en slang erop dus!
|
 |
 |
Kijk eens naar dat luchtfilter, schande!
|
Tot slot corrigeren we de tankontluchting (twee verbonden buisjes) met het luchtfilter door een driewegbuisje. Nu wordt benzinedamp in de tankontluchtingsbuisjes die niet gecondenseerd terugstroomt richting tank aangezogen naar het luchtfilter en meeverbrand in de motor.
|
 |
 |
Joepie, op de uitlijnbrug. Dat betekent zoals altijd dat de auto bijna af is en dat we dan de wielstand gaan controleren en corrigeren voor beter weggedrag.
|
Omdat het hele voorasframe is vervangen klopte de voorwielafstelling toch niet en is hier alleen de foto van de eindafstelling getoond. Afstelling van de wielvlucht van de voorwielen was in de uiterste stand gezet en kwam net niet in het groene gebied; dit is gecorrigeerd met de sporing van de voorwielen.
|
 |
The End. Dezelfde bus, dezelfde foto. Dezelfde foto als voor aanvang van de werkzaamheden met dit verschil, er is een hoop aan gedaan en zoals u heeft gezien een hoop ten goede. We achten deze T2 weer veilig voor dagelijks gebruik en durven met een gerust hart een ver kijkje over landgrenzen te nemen om ook weer vol leuke avonturen terug te komen in ons kikkerland.
Lieve mensen, veel plezier in deze bus!
|