volledige check VW1600 1971 Terug
In de zomer van 2009 aangekocht met net een maand tweejarige APK erop is deze VW1600 ponton in spaaruitvoering technisch op gebied van remmen, wielophanging en motor volledig door ons nagekeken.
Wederom is deze auto een voorbeeld hoe ontzettend nietszeggend een APK keuring kan zijn!
Na de check reed de auto weer heerlijk en veilig en we hebben hem nog steeds!
Electra en koets volgen later.
We beginnen met het rubber, allevier de Pirelli's zijn even oud en even verdroogd, met bobbels en al. Net twee jaar APK gehad..jaja!
Vier nieuwe banden erop en balanceren hoort daar natuurlijk bij.
Of de tierap voor of na de APK keuring is aangebracht om de 20 cm te lange (!) remslang linksvoor met de spoorstang te verbinden weten we niet. We weten wel dat wat we hier zien in de top tien ridicule dingen valt die we ooit hebben gezien. Alle remslangen zijn vernieuwd.
De aanslagrubbers op het voorasframe ontbreken omdat de potjes waar ze op zijn gedrukt zijn afgerot. Dit herstellen we met laswerk. Een buitenste voorwiellager dat herrie maakt is kapot en wordt vernieuwd met lagerschaal en al.
De rechtse remklauw oopt flink aan, te merken aan de loeihete velg na een flink stuk rijden. Beide klauwen worden geheel uit elkaar gehaald en gereviseerd... ...met links al gemonteerd een nieuw stofhoesje. Rechts wordt deze direct gemonteerd zodra de remzuiger in de correcte stand is gedraaid opdat het drukverdelingsplaatje zijn werk goed kan doen.
Linksachter gaat de wielremcilinder spontaan lekken na oplichten van het stofhoesje... ...en rechtsachter blijkt een compleet stuk van de remzuiger is afgebroken! Wat is hier gebeurt dat je dit aantreft? Ongelooflijk..
Ook rechtsachter blijkt op de remankerplaat een van clipjes die de stelwieltjes fixeert te zijn afgebroken. We lassen er een roestvrijstalen op zodat opgestelde remschoenen niet uit zich zelf teruglopen. En een gereedgemaakte rechterachterrem, deze functioneert weer optimaal. Zo geschiedt ook met de linkse achterrem.
De hardyschijf in de stuurkolom is verdroogt wat naar veiligsheids- en APK normen niet mag. Deze vernieuwen we dus! Alle (!) stuurkogels worden vernieuwd wegens overmatige speling.. de auto was net gekeurd weet u nog? Deze stuurkogel ging heel erg moeilijk los..
Met vervangen van de nieuwe stuurkogels nu rijdt de auto strakker en fijner en hoeven we bij deze nakijksessie maar een keer uit te lijnen, Vooruitlopend op de wieluitlijning maken we de bevestigingsbouten van de draagarmen aan de veerplaten aan beide zijden gangbaar opdat de achterwielsporing zonder problemen kan worden afgesteld.
Wielstanden alvorens te zijn uitgelijnd, let wel dat we voor alle stuurkogels hebben vernieuwd die de voorwielstand klopte al niet meer. Na uitlijning blijkt de wielvlucht aan de voorzijde net niet helemaal lekker te kunnen worden gesteld omdat een voorwiel in de uiterste stand moest worden gesteld. Dit is niet erg zolang je maar spiegelt met de stand van het wiel aan de andere zijde.
Nieuw hoofdstuk, de motor. Met de rit van Groningen naar Groesbeek mochten we tijdens de rit wegens verlies aan olie maar liefst vier hele liters bijvullen. Er bleek een stoterstangbuis verkeerd te zijn gemonteerd, zie een paar foto's verderop. De versnellingsbak schakelt goed maar lekt bakolie bij de aandrijfasflenzen. Deze vervangen we en dan leggen we de bak op de plank om een andere versnellingsbak in de auto te hangen en deze te testen.
Hier de motorolielekkage... ...niet alleen veroorzaakt dus door de lekkende stoterstangbuis maar ook door een veel te oude en naar binnen geslagen klepdekselpakking. Tja, dan gaat het hard met de motorolie..
Dat deze V-snaar het gehouden heeft... Moet je je voorstellen, deze VW1600 had net, ik heb het al eerder genoemd, een tweejarige APK goedkeuring gehad. Hier blijkt in de benzineslang van de stalen leiding in de tunnel naar de motor gewoon een GAATJE te zitten.
In plaats van dat er een nieuwe gaskabel in is gezet hebben ze het maar zo opgelost. Voor tijdelijk is dit prima, maar we hebben hem liever uit een stuk. All right, ausbauen dus maar. En dan breken we hem af en bouwen hem weer helemaal correct op zoals een 1500 enkelpoorts type 3 motor in elkaar hoort te zitten.
Bij de opening door welke de bougies te zien zijn ontbreekt een stuk motorbeplating waardoor onnodig koellucht wegvloeit die beter langs de cilinders geblazen kan worden. En weer een verbazing met de auto.. het ventilatorhuis zat vol met kippenveren..
..maar ook de dynamo, ..en de ingangen van de kachelpotten,
..en de ruimte tussen de cilinders, ..en bij de oliekoeler en de linkse cilinderkop.
Waarschijnlijk is de auto gestald geweest in een kippenhok en hebben muizen een nest van veren gemaakt in de holle balk voor de achterbumper waar koellucht voor de motor door wordt aangezogen. Toen de motor gestart werd werden alle veren de motor in gezogen en kwamen terecht op de plekken waar we ze aantroffen!
De veren halen we alle maar weg, dat is beter voor de koeling. Hierboven de hotspotklep waarbij, naast dat hij vastzat, zoveel speling op het asje heeft dat uitlaatgassen naar buiten lekken. Vervangen dus. En hier de bewuste verkeerd gemonteerde stoterstangbuis die aan carterzijde voor een deel van de immense olielekkage zorgde.
Nadat de cilinders van de zuigers zijn gehaald en samen met de cilinderkoppen zijn geinspecteerd - alles zag er prima uit, geen schade door warmte-ontwikkeling ondanks de koelluchtobstructie door de kippenveren - worden cilinders en cilinderkoppen weer gemonteerd met nieuwe stoterstangbuizen. Lekkage opgelost. De rechtse kachelpot of warmtewisselaar met alle toebehoren. De toebehoren zetten we na reiniging van de olie terug maar de kachelpotten zelf vervangen we door gereviseerde en gestraalde/geschopeerde exemplaren die niet deels rot zijn zoals die op de foto.
Een veel voorkomend probleem van enkelpoorts Type 3 motoren is de voorverwarmingsbuis van het inlaatspruitstuk. Deze rot doorgaans door. Wij hebben hem nagemaakt van roestvrijstalen buis en lassen hem tegen het inlaatspruitstuk voor de warmte-overdracht om de benzine beter te laten verdampen. De koppelingsplaat is in prima staat. Wel worden de krukaskeerring en de O-ring in het vliegwiel vernieuwd en een nieuwe vliegwielbout met naaldlager gemonteerd.
We hadden nog een AT-bak (met lange overbrenging) uit een VW1302 liggen die we wilden testen en om die reden in de VW1600 in wilden bouwen. Daartoe dienden we alleen het neusstuk van de bak om te zetten wegens andere bevestiging aan het onderstel van de auto. De 'nieuwe' aandrijflijn is klaar! Zie op de voorgrond de frisse kachelpot die zal zorgen voor perfecte en heerlijke verwarming van de auto.
Motor en bak worden ingebouwd en kabels en elektra worden aangesloten. We verversen de versnellingsbakolie..
..en maken de deuren waterdicht opdat de deurpanelen niet nat worden en kromtrekken door hemelwater. Inmiddels hebben we drieduizend probleemloze kilometers afgelegd en de auto rijdt ronduit heerlijk! We bieden hem te koop aan voor de liefhebber. Zie Te Koop.