 |
 |
Omdat de snelheidsmeterkabel is vastgelast aan de naafdop van het linker voorwiel wordt een nieuwe kabel gemonteerd omdat de las de kabel heeft beschadigd. De nieuwe kabel wordt correct met een borgveer bevestigd.
|
In de jaren geleden gemonteerde nieuwe remklauwen waren de remblokken compleet droog gemonteerd! Het is dat deze cabrio nooit regen heeft gezien anders zou de boel al lang hebben vastgezeten. Kopervet op de glijvlakken en drukverdelingplaatjes en klaar voor een langer remleven.
|
 |
 |
Van de ooit vernieuwde voorste remslangen wordt de linkse beschermhuls verwijderd en de rechtse omhoog geschoven zodat deze bij inveren van de voorwielen de slang beschermt tegen schuren tegen de onderste veerschotel. Bij montage enkele jaren geleden is dit achterwege gelaten!
|
De eerste reden om bij ons langs te komen was deze lekkende wielremcilinder rechtsachter.
|
 |
 |
Gelijk wordt hier rechtsachter de remankerplaat vervangen omdat de twee verenstalen borghaakjes bevestigd onder het blokje waar de stelwieltjes voor afstelling van de remschoenen in zitten afgerot waardoor de remschoenen in afstelling kunnen verlopen.
|
De rechterachterrem weer in functionele nieuwstaat. Remonderhoud wordt altijd per as gedaan en daarom zijn de wielremcilinders in beide achterremmen vervangen door nieuwe exemplaren van ATE...
|
 |
 |
...en dit is de reden waarom remdelen per as vernieuwd dienen te worden, ook linksachter begon de wielremcilinder spontaan te lekken bij oplichten van een stofhoesje.
|
Zo zagen de stelwieltjes voor afstelling van de remschoenen in de linkerachterrem eruit op het moment dat remonderhoud dus achterstallig is. Roest verwijderen, invetten en klaar.
|
 |
 |
Het afgebroken nokje waar het plaatje waarmee de spanning over de handremkabels verdeeld wordt, wordt opnieuw opgelast opdat deze er niet af schiet.
|
Bij de achterwielophanging is zowel links als rechts metaal op metaal contact tussen de veerplaatbuis en de houder waarmee deze gefixeerd is. Oorzaak: versleten torsiestaafrubbers.
|
 |
 |
Bovendien blijkt op het contactvlak van de linkerveerplaat en de linkerdraagarm een dikke laag roest te zijn ontstaan waardoor de veerplaat kromgedrukt wordt..
|
...en mist het aanslagrubber linksachter en is een aandrijfashoes kapot.
|
 |
 |
De achterwielophanging wordt dus aangepakt. Dit begint met loshalen van de schokdempers waarbij de bouten zeer roestig blijken. Bij montage dubbelzijdig insmeren met vet voorkomt dit en ook voorkomt het vastroesten..
|
Niet alle aandrijfasbouten bleken nog in goede staat.
|
 |
 |
Het roestige contactvlak van de linkse veerplaat. De veerplaat wordt gedemonteerd ter vervanging van de torsiestaafrubbers en gelijk wordt dan de roest verwijderd en het contactvlak ingesmeerd met lijnolie alvorens deze tegen de draagarm te monteren.
|
Dit is het contactvlak van de draagarm linksachter. Ook hier wordt roest verwijderd en na lijnoliebehandeling wordt de boel in elkaar gezet.
|
 |
 |
Maar eerst worden nog de torsiestaafrubbers aan beide zijden vernieuwd. De torsiestaven blijven zitten, immers de wagenhoogte achter is correct.
|
Terloops wordt ook ontdekt dat de rubbers bij de schokdemperplaatsteun vergaan zijn en de achteras dus beweegt en kan bonken tegen deze steun. Nieuwe rubbers worden gemonteerd.
|
 |
 |
Ziet u het vuil tussen treeplank en instapdorpel? Het is een grote bron van rotting en door bij elk van de vier bevestigingsboutjes twee roestvrijstalen carrosserieplaten te monteren tussen treeplank en dorpel valt het vuil er tussendoor en droogt de ruimte ertussen schoon op!
|
Op naar de motor! Het motorrubber loopt niet ver genoeg naar voren door waardoor via de ontstane ruimte te warme lucht de motorruimte in wordt gezogen. Later wordt een nieuw langer rubber gemonteerd.
|
 |
 |
En zoals zo vaak wordt geconstateerd is de gasbuitenkabel boven de versnellingsbak niet goed op het gaskabelbuisje door het ventilatorhuis geschoven waardoor deze het buisje naar achteren drukt. Zie het midden van de foto.
|
In overleg met de eigenaar wordt de motor uitgebouwd om na 17 jaar ingebouwd te zijn geweest weer eens een aantal grondige controles te doen.
|
 |
 |
Bij uitgebouwde motor is nogmaals het te korte motorafdichtingsrubber te zien, nu aan de linkerzijde.
|
En een merkwaardige ontdekking wordt gedaan.. Ooit heeft een malloot de auto opgekrikt onder de (fragiele) verbindingssteun tussen de uiteinden van het onderstel. Helemaal krom dus.. Ook is de auto opgekrikt onder de motor waardoor beide achterste ophangrubbers van de versnellingsbak afgescheurd zijn..!!!
|
 |
 |
De motor bleek nota bene dus los in de auto te hangen! De kromme steun en afgescheurde ophangrubbers worden vervangen en de boel zit weer zoals het hoort te zitten. Ongelooflijk wat mensen voor verborgen schade kunnen aanbrengen door onoordeelkundig handelen.
|
Merkwaardig genoeg was deze handgeschakelde kever voorzien van een automaat startmotor (rood). Dit hoort niet dus deze verwisseld met een gereviseerde startmotor voor de handgeschakelde versnellingsbak.
|
 |
 |
Het uitlaatsysteem bleek niet overal even gasdicht te zijn. Uitlaatpakkingen dienen altijd met uitlaatcement te worden afgemonteerd.
|
De incorrecte, later ingebouwde Bosch 009 ontsteking wordt vervangen door een correct exemplaar van Bosch met vacuümvervroeging. 009 ontstekingen horen alleen op motoren waar later dubbele carburateurs op zijn gezet.
|
 |
 |
De 17cm krukaspoulie wordt vervangen door het grootste exemplaar met 17,5 cm diameter. Hierdoor draait de motorventilator sneller en zorgt daarmee voor meer koeling van de motor wat bij een cabriolet toch al lastiger is gezien het minder aantal luchtsleuven.
|
Dit waren de oude bougies...
|
 |
 |
De naden bij de kap achter de oliekoeler worden met tochtstrip afgedicht zodat de warme lucht ook echt wordt afgevoerd.
|
..en ooit verwijderde luchtstroomkleppen worden teruggeplaatst om openingen in het ventilatorhuis af te dichten en om een betere luchtstroom langs de te koelen delen te krijgen.
|
 |
 |
De rechtse verbindingsmof van het inlaatspruitstuk was onder de slangklem aan het scheuren wat later valse lucht zou hebben opgeleverd wat uitermate slecht voor de cilinderkoppen is...
|
Krukaskeerring en O-ring in het vliegwiel worden vernieuwd.
|
 |
 |
Motor klaar voor verder gebruik, hij wordt weer ingebouwd..
|
Bij bevestiging van de gaskabel blijkt dat deze al die tijd te kort is geweest waardoor hij voor uitbouw van de motor niet correct gemonteerd kan zijn geweest. Een gaskabel met correcte lengte wordt gemonteerd.
|
 |
 |
De draad van de oliedruksensor wordt voorzien van een nieuwe messing kabelschoentje en origineel rubberen afschermkapje.
|
Zo ziet het er weer goed uit en zit het ook weer goed in elkaar.
|
 |
 |
Volgend hoofdstuk, de wielophanging. Meten van eventuele speling op stuurkogels en ondanks de bij de garage van de eigenaar verkregen twee jaar geldende APK zit op allevier de kogels tegen of over de millimeter speling. Ze worden alle vervangen.
|
De rubbers om de stabilisatorstang zijn versleten, rechts een nieuwe.
|
 |
 |
En ook ondanks de APK wordt de linkse fuseekogel vervangen wegens overmatige speling.
|
Controle van de homokineetkoppelingen in de stuurinrichting wordt gedaan bij uitgebouwde benzinetank om dat ook alle benzineslangen worden vernieuwd, dan kun je er gelijk bij.
Midden boven op de foto ziet u een schroef die van onder het dashboard geschroefd was...bijna de benzinetank in... De schroef dus maar afgeslepen.
|
 |
 |
Speling op de as van het hulpstuurhuis, vervangen dus.
|
De elektrische benzinepomp met vernieuwde benzineslangen.
|
 |
 |
Enige roestvorming in de voorste steunbalk van de benzinetank wordt stilgelegd met het plaatselijk inspuiten van lijnolie.
|
Verdroogde ontluchtingslang van de benzinetank wordt vernieuwd.
|
 |
 |
Beide asjes van het ruitwissermechanisme worden uit voorzorg geolied om ze goed gangbaar te maken.
|
Jammer dat de knipperlichtkap lelijk op het knipperlichtrubber was gezet. Voorzichtig trekken we het rubber netjes om de kap.
|
 |
 |
Inzage in de zekeringkast toont blauwe zekeringen van...25 Ampère! Deze zijn uit den boze en de zekeringconfiguratie wordt aangepast naar de correcte met 8A en 16A exemplaren.
|
Omdat deze 1303 cabrio uit Amerika kwam is grootlichtsignaal niet mogelijk bij uitgeschakelde verlichting. Wijziging van het grootlichtrelais naar Europees model en aanleggen van een enkel stroomdraadje zorgt er voor dat grootlichtsignaal ten alle tijden kan worden gegeven. Wel zo veilig!
|
 |
 |
In de stuurkolom wordt een normale inbusbout vervangen door een diefstalvertragende breekbout.
|
Onder de achterbankzitting wordt het losgeraakte klepje voor de verwarmingslucht teruggeplaatst en de aan linkerzijde ontbrekende isolerende mantel om de gaatjespijp aangebracht.
|
 |
 |
De auto is technisch klaar! Nu op de uitlijnbrug.
|
Wielstand voor...
|
 |
 |
..en wielstand na correctie. De wielvlucht van de voorwielen is in de uiterste stand gezet en is niet verder te corrigeren. Mogelijk zit het probleem in de veerpoten.
|
De cabrio is klaar. Er is een hoop ontdekt wat rijplezier en veiligheid ten goede is gekomen. We wensen de eigenaar veel rijplezier!
|