volledige check T2b bedrijfsauto 1974 Terug
Eindelijk weer eens een '74-er T2b. In alle opzichten aan de buitenzijde een volledige T2b maar onder de auto zijn een aantal constructies nog dezelfde als de laatste overgangsmodellen.
Met de bus werd toen hij nog goed reed recentelijk dagelijks vele kilometers afgelegd door een stichting die projectonderwijs geeft op middelbare scholen. Maar 70 scholen per jaar bezoeken met een auto die niet goed loopt is vreselijk en daarom wordt hij volledig door ons nagekeken. Met name de motor heeft last van zwaar achterstallig onderhoud. Eerst worden motor en wielophanging nagekeken opdat er weer normaal mee gereden kan worden. Later tijdens de zomervakantie remmen en electra en wordt enig laswerk verricht.
Eerst de banden. De aangedreven achterwielen hebben de te kleine bandenmaat 175R14 en de banden met correcte maat 185R14 op de voorwielen zijn verdroogd. De voorbanden gaan er dus af... ..en de achterwielen met te kleine maar goede banden gaan naar voren maar wel na te zijn gebalanceerd, zie het loodje op de velgrand. Achterop worden nu andere banden gezet met de correcte maat 185R14.
Op de versnellingsbak blijkt de terugtrekveer op de koppelingshendel te zijn gebroken. In dat geval komt het druklager niet geheel vrij van de drukgroep en draait dan altijd mee als zou je continu met je voet op de koppeling rijden. Druklagers zijn echter niet gemaakt om continu te draaien. De motorruimte. Op het oog niets mis mee maar oei het schuim om de motorbeplating ontbreekt!
En dat schuim is zo belangrijk omdat het voorkomt dat af te voeren verhitte koellucht opnieuw de motorruimte in wordt gezogen, zelfs nog afgezien van dat warme lucht opstijgt.. ...en dat de motor het er daardoor te warm mee heeft gehad is te zien aan de thermostaat. Die is zo heet geworden dat hij niet meer kon krimpen bij afkoelen. Deze thermostaat wordt verwijderd en er wordt geen andere voor in de plaats gezet, het is een onderdeel dat weggelaten kan worden.
Groot probleem nummer twee: bij het afstellen van de klepspeling blijkt dat bij maar liefst alle vier de uitlaatkleppen en bij twee van de inlaatkleppen het dunste voelermaatje van 0,05mm NIET tussen klepsteel en tuimelaar kan worden geschoven... Het kan best zijn dat een of meerdere kleppen zelfs niet meer sloten en dus aan het verbranden zijn! Later toen de motor weer behoorlijk liep bleek inderdaad dat een of meerdere kleppen niet meer geheel afsloten. Kassa! Op de foto zijn de draaipunten van de klepdekselbeugels ingevet. Deze kunnen wel ooit wel volledig vastcorroderen.
De bougiekabel van de tweede bougie bleek los in de bougiedop te zitten. Controle van de bougies... Maar de ratel is bleek hier geheel niet nodig want de bougie bleek compleet los te zitten!
En tevens de andere drie bougies bleken met de hand losgedraaid te kunnen worden. Hoe hou je het voor mogelijk! De verdelerkap is te ver ingebrand, een nieuwe wordt gemonteerd.
De V-snaar wordt vernieuwd en gelijk wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de achterste pouliehelft van het oude type (rechts) om te wisselen voor het nieuwe type. Het oude type kan zichzelf wel eens loswerken waardoor de motorventilator niet meer wordt aangedreven door de V-snaar en de motor oververhit raakt. Verversing van de motorolie. Tevens wordt de oliezeef uitgenomen en schoongemaakt. Dit dient om de andere olieverversing te gebeuren.
Het geleidingsbuisje van de gaskabel steekt een stukje uit het ventilatorhuis. Hieraan is te zien dat de buitenkabel die boven de versnellingsbak loopt niet goed op de voorzijde van het getoonde buisje is geschoven zodat de gaskabel niet door het plaatwerk heen snijdt. ...en ja, het is een lastig klusje om voor elkaar te krijgen. Hier is te zien dat de gaskabel wanneer het buisje niet geheel in de rechtse voorplaat geschoven is door de plaat heen kan snijden.
De uitlaatflens van de vierde cilinder is op de las gescheurd. Dit wordt gelast nadat de uitlaatdemper is gedemonteerd... ...en na montage van de demper is alles meteen goed gasdicht want de oude verbindingen lekten hier en daar. Uitlaatdelen monteren we altijd af met RVS.
De rubberen pijp tussenoliebadluchtfilter en carburateur is gescheurd. De scheur wordt ontvet en dichtgekit met plastificerende kit. De motor werd proefgedraaid maar het toerental bleek niet af te stellen. Oorzaak: de twee verbindingsmoffen tussen inlaatspruitstuk en inlaatbochten bleken beide een grote scheur te vertonen waar valse lucht door werd aangezogen! En dat is heel slecht voor weer...de kleppen!!
Want valse lucht betekent een arm mengsel en een arm mengsel betekent te hoge verbrandingstemperatuur van het mengsel. Samen met de eerder geconstateerde niet gestelde klepspeling werkelijk funest voor de kleppen en hun zetels. De verbindingsmoffen zijn vervangen en hierna liep de motor stabiel maar 'kuchend' door beschadigde kleppen. In ieder geval kan er weer mee worden gereden! Ergens in de bus is een lekstroom aanwezig die zo nu en dan voor een lege accu zorgt. Voor nu even een hoofdstroomschakelaar op de pluspool gezet om de accu geheel te kunnen loskoppelen van de electra. Zodra de electra worden nagekeken wordt ook dit probleem verholpen.
Op de benzinedop bleek geen afdichtrubber gemonteerd te zijn waardoor regenwater in de tank kan komen. Met de komende zomervakantie wordt de rest van de auto geheel nagekeken en ook worden dan nieuwe cilinderkoppen gemonteerd.. En het werd zomer...de grote klus begint. De hele bus wordt nu nagekeken en begonnen wordt met de carrosserie: de compleet verrotte en dus lekke voorruitrand wordt vervangen.
Om verband te houden wordt eerst het midden van de voorruitrand vervangen... ..en na het nodige slijpwerk en een paar uurtjes later is de hele rand weer als nieuw. Epoxyprimer erover en beige tweekomponentenlak alvorens de voorruit met een nieuw origineel VW voorruitrubber te monteren.
Het ooit zelfgebouwde stalen hefdak is lek wegens rotting en wordt verwijderd. In de onstane grote opening in het dak wordt van een sloopT2 eerst nauwkeurig de steunboog overgezet boven de C-stijl. Om kosten te drukken wordt als oplossing gekozen voor het monteren van de dakplaat van de sloopT2 met overlap van een centimeter...
De nauwkeurig uitgeslepen dakplaat wordt op z'n plek gelegd en de overlap wordt 100% afgelast aan het eigenlijke dak. De lasnaad wordt daarna bijgeslepen. De vooras.. een behoorlijke hoeveelheid verkleefde vetresten van doorsmeringen kan verwijderd worden van het voorasframe. De resten houden vocht vast en zorgen voor roestvorming.
Zowel links als rechts worden rotte delen in het voorasframe verwijder, roestbladders uit de holle ruimtes geklopt die daarna met lijnolie worden ingespoten en vervolgens worden de openingen met plaat dichtgelast. Resultaat: een hard voorasframe. De onderzijde van de B-stijl is behoorlijk rot evenals de bevestigingsplaat van de rolgordel. Alles wordt deugdelijk gelast en de rolgordel kan straks weer normaal worden gemonteerd.
Beide voorportieren zijn aan de onderzijde compleet verrot en vervormd en wordne vervangen door twee goede gebruikte exemplaren. Het inwendige wordt schoongeblazen en geconserveerd met wederom, penetrerende lijnolie opdat corrosie door water geen kans meer krijgt. Na conservering en opbouw van de deuren wordt de binnenzijdes van de deuren afgedekt met dikke folie om de deurpanelen niet nat te laten worden van hemelwater.
Om maar een sleutel te hoeven gebruiken, de contactslotsleutel, worden slotcilinders van de voorportieren, schuifdeur, motorklep en kofferklep aangepast op deze sleutel. Over naar de wielophanging, meten van draagarmkogelspeling die binnen de toerantie blijkt te liggen en zien dat drie van de vier draagarmkogelhoesjes vernieuwd moeten worden..allevier dus dan maar nieuw, kleine moeite meer.
Links is de bevestigingsklem van de torsiestaaf compleet doorgerot waardoor de torsiestang links zelf kans loopt af te breken bij rijden door of over een hobbel. De bevestiging wordt vervangen. Ogen in de uiteinden van de schokdempers kunnen over het rubber heenschieten en daarom worden bij alle grote ringen gemonteerd zodat de ogen opgesloten zitten.
Inspectie van de wielremcilinders.. Remolie onder het opgelichte stofhoesje laat zien dat de wielremcilinders hard aan vervanging toe zijn. Ook de remankerplaten zijn aan vervanging toe.. Ze zijn te ver weggerot om de remschoenen goed op hun plek te houden. Dit komt allemaal door de corroderende werking van remolie.
Een van de rotte remankerplaten. Een van de handremkabelbuitenkabels is gebroken en daarom worden beide handremkabels vernieuwd, wachten tot de andere ook kapot gaat brengt later extra kosten met zich mee..
Een achterrem in herziene staat. Tot slot worden alle remslangen vernieuwd. Ze zijn verdroogd en oud. Hier een voorste remslang.
Nu de elektra.. hier viel redelijk wat te herstellen en zijn een aantal loze draden verwijderd. Functies van schakelaars zijn hersteld. Zoals we vaak tegenkomen is de zekeringenconfiguratie niet correct. De groene zekeringen branden pas door bij 30 Ampere stroom...dan is jammer genoeg je hele kabelboom al naar de klote gefikt..
De vier draden rechtsboven horen onderlangs en niet bovenlangs te lopen. Bovenlangs zorgen ze ervoor dat de hele zekeringkast niet goed kan worden gemonteerd!! Bij aantrekken van de handrem komt ten eerste de bedrading van de radio klem te zitten wat ooit voor kortsluiting zou gaan zorgen en ten tweede is de pen in de vorm van een bout met twee moeren te lang waardoor de moeren achter het frame blijven haken...hier een originel pen in gezet.
Op het rechtse buisje van het ruitwissermechanisme blijkt de achter de paravan gemonteerde borgmoer te ontbreken. Deze voorkomt te ver naar buiten trekken van het buisje bij aandraaien van de RVS moer aan de buitenzijde zodat de ruitwisserarm niet tever van de ruit af komt te staan. Er bleek een opbergvak van een T2a, de bovenste in het dashboard te zijn ingebouwd. Deze past i.v.m. een anders lopende verwarmingsbuis niet in een T2b.
Achter de grille ontbrak het plastic rooster gemonteerd om regenwater zoveel mogelijk tegen te houden. Deze hebben we ingebouwd. De keerring van de linkse aandrijfasflens lekt lichtjes versnellingsbakolie gezien het oliespoor.
De motor met versnellingsbak worden dus uitgebouwd om de motor te demonteren wegens vermoedelijk gescheurde cilinderkoppen en van de versnellingsbak de lekkage te verhelpen. Hier de boosdoener van de lekkage bij de linkse aandrijfasflens. In de voorzijde van de bak zit de ontluchtingsopening die volledig verstopt was waardoor opgebouwde druk alleen via de oliekeerringen van de aandrijfasflens afgevoerd kon worden.
Een gescheurde homokineethoes wordt vernieuwd. In het potje van de carterontluchting is op het laagste punt wegens vochtvorming een speldprikgaatje gerot waar motorolie door lekt. Het wordt dichtgelast en de olielekkage is weg..
De krukaskeerring wordt uiteraard vernieuwd, deze lekte ook.. ..en na montage van het schoongemaakte vliegwiel wordt een nieuwe vliegwielbout met prise-asnaaldlager gemonteerd. De vilten ring in de nieuwe bout zorgt ervoor dat vet in het naaldager de koppelingsplaat niet kan vetslaan.
In dezelfde cilinderkop blijken na verwijdering van de kleppen beide uitlaatkanalen gescheurd door hitte van eerdere foutieve motorafstelling en -opbouw. De kabelschoenlip in de oliedruksensor zit los, de sensor wordt dus vernieuwd.
Naast nieuwe cilinderkoppen ter vervanging van de oude gescheurde worden ook de zuigers/cilinders vernieuwd. De cilinderwanden bevatten allevier langsgroeven veroorzaakt door harde deeltjes in de motorolie wat compressieverlies oplevert. De missende steun op de eindpijp van de uitlaatdemper wordt gemonteerd. Nu breekt de boel in ieder geval niet als voorheen uit zichzelf af.
Bijna klaar, de bus op de uitlijnbrug. Wielstand voor...
...en na correctie. Het linkervoorwiel had een veel te negatieve wielvlucht. Omdat de totale achterwielsporing correct wordt dit soms tijdrovende klusje niet uitgevoerd bij deze bus. De bus is klaar en zal nog bijgelakt worden door de eigenaar.
De koplampen zijn afgesteld. De bus is technisch weer veilig en helemaal op orde en rijdt ook weer prettig nu. De komende paar duizend kilometers wordt de motor ingereden en wanneer telkens tijdig periodiek onderhoud wordt gegeven zal de bus een prima maatje blijken te gaan zijn.