volledige check 1302 S Terug
Deze 1302 lijkt eender met degene die we onlangs hebben nagekeken.
Aangeschaft bij een niet al te betrouwbare VW handelaar gaan we er een veilige auto van maken.
We hebben geconstateerd dat lange tijd geen onderhoud is gepleegd aan de auto.
Hier volgt een werkverslag in beeld.
Lange tijd geen onderhoud, we meldden het al. De klepdeksels zijn lang niet verwijderd geweest, anders zou je sporen van het neerwaarts bewegen van de beugel zien. 0,35 mm klepspeling op een van de inlaatkleppen, 0,15 mm is de afstelwaarde! Lange tijd geen onderhoud gehad dus... De motor zal straks in ieder geval een stuk rustiger lopen.
Vacuumslangen die verdroogd zijn, het membraan voor de vacuümverlating blijkt kapot waardoor de motor continu valse lucht aanzuigt en, brandgevaar, een in de motorruimte gemonteerd benzinefilter! De pijp ontbreekt waarmee warme lucht in de buis voor voorverwarmde lucht wordt gezogen.
Er ontbreekt een klep in het oliebadluchtfilterhuis. Bij verwijdering van drie van de bougies blijkt dat deze alle een elektrode-afstand hebben van 0,90 mm. Afstelwaarde is 0,6 mm wat zegt dat de bougies al zeker 30.000 km gemonteerd zijn...
De bovenste is nummer 1 en met de klok rond naar nummer 4.
Nummer 3 onderaan kregen we er alleen met brute kracht uitgedraaid omdat de schroefdraad van de destijds nieuwe bougie was beschadigd en de schroefdraad in de cilinderkop bleek te hebben vernield. Dat wordt motor uitbouwen.
De afdichtrubbertjes van de bougiegaten in de motorbeplating zijn compleet uitgehard en dichten daarom niet mee af. Sterker, ze breken in stukken en worden vervangen door soepele originele VW exemplaren.
Uitlaatverbindingen zijn op diverse plaatsen lek. Een ondeugdelijke elektrische verbinding van de bedrading naar de kentekenplaatverlichting.
Bruin vet door roest in het linkervoorwiellager. Linksvoor zijn zowel het buitenste als het binnenste stuk. Vuil vet wordt verwijderd uiteraard en vervangen door schoon lagervet. Hier het binnenste lager linksvoor. De veer in de vetkeerring is gebroken en had een innige omstrengeling gemaakt met het lager zelf. Ook de vetkeerring is dus vervangen.
De borgbout van de lagerafstelmoer rechtsvoor bleek niet vastgedraaid te zijn... En ook hier is het buitenste lager kapot en wordt vervangen. De remklauw links...
...en de remklauw rechts! Twee verschillende types, rechts oud en links een nieuwe van Varga. Rechts wordt dus ook een nieuwe van Varga gemonteerd voor de symmetrie. De rem rechtsachter. De wielremcilinder lekt en heeft de gehele remvoering al in de remolie gezet. Geen wonder dat de handrem niet meer werkte rechts.
Bovendien blijkt het linkse stelboutje een halve slag verkeerd om gemonteerd te zijn, te zien daar waar de onderzijde van de remschoen de stelbout raakt. Vergelijk het met de rechtse. Hierdoor zorgt dezelfde stelbout zonder opgesteld te zijn er al voor dat de achterste (linkse) remschoen aanloopt. Ook in de rechtse remtrommel blijkt de wielremcilinder spontaan te gaan lekken bij oplichten van het stofhoesje. Oorzaak? Varga...dit is een B-merk.
De motor wordt uitgebouwd. Dit om de kapotte bougieschroefdraad te vernieuwen. En omdat dan de motor er toch uit is worden de krukaskeerring vervangen wegens lichte olielekkage en het inlaatspruitstuk gedemonteerd ter inspectie van de voorverwarmingspijp. En omdat de de 1302 linksachter ooit een flinke tik heeft gehad is bij vorige keren dat de motor werd uitgebouwd het afdichtingsrubber van de motorruimte goed beschadigd, mede omdat de oud en uitgehard is.
Een nieuw afdichtingsrubber wordt daarom gemonteerd! Een overbelaste thermostaat geeft aan dat deze originele 1600 AD motor ooit eens langere tijd behoorlijk warm is geworden tijdens gebruik. Deze halen en laten we maar weg.
Na verwijdering van het ventilatorhuis blijkt er gelukkig weinig rommel naar binnen gezogen te zijn en bovenop de te koelen delen te zijn beland. Na verwijdering van de uitlaatdemper blijkt hier nogmaals de schade aangericht door het pogen dicht te lassen van de pijp van de kachelpot. Beide kachelpotten worden vervangen wegens ouderdom.
De onderste moeren bij de uitlaatpoort aan de voorzijde van de motor blijken beide niet los te krijgen met een ringsleutel. Ze worden daarom doormidden geslepen en daarna verwijderd. Bij de uitlaatpoort van de vierde cilinder breekt een draadeind af van de uitlaatbevestiging in de cilinderkop.
Een kijkje in de gedemonteerde voorverwarmingspijp van het inlaatspruitstuk. Roet en roest hebben de pijp zo goed als doen verstoppen. Loskloppen van de aanslag met de hamer op een aambeeld kan de pijp langzaam weer openmaken... ..maar eenmaal zover blijkt de pijp van binnenuit zo dun geworden dat er gaatjes in ontstaan zijn. Dit inlaatspruitstuk is niet meer te gebruiken. Dichtlassen is niet mogelijk en met de ontsnappende uitlaatgassen in de motorruimte vergiftig je je als inzittende als je de verwarmingskleppen openzet.
Hier de beschadigde schroefdraad in het gat waar de derde bougie hoort te zitten. Met uitgebouwde motor is het eenvoudig nieuwe schroefdraad aan te brengen en een V-coil in de nieuwe draad te monteren. Hierin wordt dan de bougie gedraaid.
Zo gezegd zo gedaan.. Bij verwijdering van de drukgroep teneinde de krukaskeerring te vervangen blijkt dat de koppelingsplaat volledig versleten is en nog net geen groeven in drukgroep en vliegwiel heeft veroorzaakt. Een goede koppelingsplaat wordt naderhand gemonteerd.
De oude krukaskeerring die wordt vervangen door een soepel nieuw exemplaar dat de olie wel binnenhoudt. Na opbouw van de motor wordt deze weer in de auto gebouwd.
Dit is nog een plaatje van de oude kachelpotkabel aan de linkerzijde. Deze is gebroken waardoor de kachelpotklep niet meer opent en de verwarming slechts op halve kracht blaast. En dan verbaas je je soms wat er gedaan wordt om dingen ooit gerepareerd te krijgen. De bovenste hendel die van de auto afkomt kunnen we weggooien omdat het gat waar het einde van de kabel doorheen zit is opgeboord.
Tot slot worden de twee binnenste stuurkogels en de stuurdemper bij de voorwielophanging vernieuwd. De stuurkogels hadden overmatige speling en de stuurdemper was al een tijd helemaal kapot.
Op de uitlijnbrug wordt de stand van de wielen gecontroleerd en zonodig gecorrigeerd. Gezien de vervangen stuurkogels zal er zeker een en ander te stellen zijn.
Weinig blijkt goed te staan voordat tot stellen wordt overgegaan. Op de wielvlucht van de achterwielen na zullen we de stand van de wielen bijstellen. Na correctie blijkt de wagen zeer veel fijner te sturen en de wegligging is aanmerkelijk verbeterd.
Hier is de verklaring voor het verkeerde lichtbeeld van de rechtse koplamp. Het reflectieplaatje is vervormd waardoor het dimlichtbeeld niet goed op straat terecht komt. En dan nog een foutje van het spuitbedrijf waar de 1302 tussendoor is geweest om het linkerspatbord te spuiten, massa en plus van het linkse stadslicht zijn verkeerdom aangesloten waardoor kortsluiting is ontstaan. Na correctie brandt de zekering niet meer door.
Voorlopig gaat de auto lekker de weg op! Op termijn zal enig laswerk verricht moeten gaan worden.