volledige check T3 kampeerauto Terug
Kort geleden aangeschaft zal deze omgebouwde T3 panelvan niet lang meer in Nederland blijven in verband met emigratie naar Ierland. Tijdens de verhuizing zal de bus als werkpaardje gaan dienen.
Nadat hij zijn werk goed gedaan zal hebben mag hij jarenlang op vakantie in Ierland, wat een leven...
Maar eerst.. gaan we de hele auto nakijken en veilig en betrouwbaar maken.
Fotostory volgt!
De T3 staat deze keer andersom op de hefbrug omdat de watertank anders in het gedrang zou komen. Eerst wordt de linkse kachelpotuitlaatpijp dichtgelast. Door de jaren heen wordt deze van buiten af steeds dunner.
Van de rechtse kachelpot wordt de ommanteling met plaatjes dichtgelast omdat nu teveel lucht voor koeling van de motor verloren gaat. Na demontage van de oliezeef ontdekken we dat tussen oliezeef en carterdeksel abusievelijk niet een maar twee pakkingringen waren aangebracht. Kans op lekkage wordt hierdoor vergroot.
Omdat achter de grill van de bus een externe oliekoeler is gemonteerd blijkt het oliefilter verhuisd naar de onderzijde van de auto. Rechts is de oliethermostaat gemonteerd. Alle vacuumslangen, ook die in het luchtinlaatsysteem, worden vernieuwd.
Ondeugdelijke met plakband afgeplakte stekkerverbindingen worden met originele kabelschoenverbinders uitgerust. Met name in de linkercarburateur is de carburateurdekselpakking niet bepaald heel meer. Dit zorgt voor valse lucht en maakt afstellen van de carburateurs onmogelijk.
Tevens blijken bij beide carburateurdeksel de acceleratiepompbuisjes los en verdraaid te zitten. Deze worden opnieuw vastgeponsd om geen kans te maken naar beneden ter vallen en vermalen te worden in een verbrandingsruimte. In beide vlotterkamers bleek ooit water te hebben gestaan, dit gezien de corrosie. Een gescheurd tankhalsrubber en ooit niet waterdichte benzinetank zijn debet aan de wateroverlast.
En wederom! Weer treffen we een benzineslang aan die niet geleid door een doorvoerthule door de motorbeplating wordt geleid. Grote kans op motorbrand met deze wijze van monteren. Het standaard papierelement luchtfilter wordt vervangen door een levenslang meegaand K&N sportluchtfilter. Deze laten altijd beter lucht door, raken niet verstopt en kunnen na 50.000 km worden gereinigd.
Hier het gescheurde tankhalsrubber, mede oorzaak van het water dat ooit in de carburateurs heeft gestaan. Deze ooit al vervangen originele VW benzinetank is wederom gedemonteerd ter controle op rotting en om alle ontluchtingsslangen te vervangen. Deze waren namelijk verdroogd waardoor benzinelekkages ontstaan.
Beide gasveerdempers van de achterklep zijn niet meer in staat de massa van de klep te torsen, zijn niet echt veilig bevestigd en worden vernieuwd... ...door twee nieuwe originele exemplaren.
Remslangen worden rondom vernieuwd wegens droogtescheurtjes. Bedenk dat de bus net een maand hiervoor APK goedgekeurd is... Het zelfstellende mechanisme van de achterremmen is vast gaan zitten door vervuiling en achterstallig onderhoud...
...maar, we vernieuwen gelijk beide remankerplaten omdat deze verrot zijn waardoor ze vervormd zijn. En zo ziet het er weer oke uit. Trommel erop, zelfstellend mechanisme eenmalig afstellen en daarna netjes periodiek onderhoud uitvoeren!
Een van de buitenste voorwiellagers is kapot, zie de metaaldeeltjes op de rollertjes. De remklauwen zullen worden gereviseerd. Bij verwijdering van de remblokken wordt ontdekt dat zoals zo vaak het geval is de antidraaiplaatjes niet gemonteerd waren.
Roestvorming door gescheurde remzuigerstofhoesjes is de oorzaak van stroef bewegende of vastzittende remzuigers. De remzuigers worden van beide klauwen beide verwijderd, samen met de cilinderwand gehoond en met een revisieset van ATE opgebouwd...
...waarna de nieuwe stofhoes gemonteerd wordt. De gereviseerde klauw wordt teruggebouwd. Na de complete ingreep in het remsysteem bleek de T3 beter te remmen, wel zo fijn omdat deze namelijk niet van een rembekrachtiger was voorzien.
Op de uitlijnbrug... ...alwaar de gemeten rode waarden aangeven dat de stand van betreffende wielen niet correct is.
Nadat de voorwielen in de goede stand zijn gezet zal de bus beter sporen en beter aanvoelen. Aan de achterwielstand is niets te wijzigen. Na controle en bijvullen van twee liter versnellingsbakolie bleek de versnellingsbak deze er bij rijden weer net zo snel uit te gooien via het koppelingshuis. Teken dat de olieterugvoerbuis in het koppelingshuis los zit. Motor en bak eruit dus!
...en zo wordt ontdekt (!) dat de moer op de voorste bevestigingsbout van de versnellingsbak zonder sluitring was gemonteerd en daardoor los was getrild, zie de beschadigde schroefdraad op de bout van het trillen in het gat van de steun. Je wil niet weten wat was gebeurt als de bout eruit was gevallen tijdens het rijden met de wetenschap dat motor en bak samen op maar drie punten bevestigd zijn aan de carrosserie!!! Zicht op voorzijde van de bak losgekoppelde motor. Oorzaak van de loszittende olieterugvoerbus in het koppelingshuis moet worden gezocht in een slingerende prise-as doordat waarschijnlijk het krukasnaaldlager waar de prise-as in draait in de krukas kapot is.
Bij demontage van de drukgroep blijkt echter eerst dat drukgroep (niet afgebeeld) en koppelingsplaat niet in orde blijken, zie de groeven. De bovenste koppelingsplaat is een nieuwe die later samen met nieuwe drukgroep en druklager zal worden gemonteerd. Het vermoeden van het kapotte krukasnaaldlager blijkt te kunnen worden bevestigd. Er mist een naaldje. Omzichtig zal het kapotte naaldlager worden verwijderd waarna een nieuwe wordt geplaatst.
Tevens is door slingering van de prise-as een metalen busje in het vliegwiel licht beschadigd maar deze dient slechts om een niet meer aanwezig vilten vetkeerringetje tussen vliegwiel en krukas op zijn plek te houden wat hij onbeschadigde toestand echter nog steeds doet. Hier is het bewuste vilten vetkeerringetje nieuw geplaatst. Het dient ervoor om vet in het krukasnaaldlager niet via de prise-as op de koppelingsplaat te laten slingeren waardoor deze vet kan worden.
Bij van de versnellingsbak afgemonteerd koppelingshuis wordt de losgeslagen maar nu gerepareerde olieterugvoerbus weer in het koppelingshuis geplaatst... ...en na plaatsing blijkt bus weer goed vast te zitten. Als de boel weer in elkaar zit en de prise-as er doorheen steekt zal versnellingsbakolie die via de prise-as de bak uit wil door de schroefdraad in de bus die tegengesteld is aan de draairichting van de prise-as worden teruggeduwd. Een ook gemonteerde oliekeerring houdt het laatste restje olie op de prise-as tegen.
Na motor en versnellingsbak op elkaar te hebben gemonteerd wordt het setje weer ingebouwd in de bus. Het is allemaal wat, die reparaties om alles weer goed te krijgen! Het boek wordt gesloten met vervanging van de linker binnen- en buitendorpel. Deze blijkt rot omdat hier jarenlang water in is gelopen via gaten en roosters. Piepschuim ter isolatie versnelde dit rottingsproces nog eens.
Gelukkig konden bij de VW dealer nog originele plaatdelen worden verkregen. De zichtbare lasnaad halverwege de getoonde buitendorpel wordt niet weggeslepen omdat met alle respect de rest van de bus het niet zo lang uit zal houden als de vervangen binnen- en buitendorpel... De vervangen plaatdelen worden aan buiten- en binnenzijde geconserveerd. Inmiddels zijn de bus met zijn Nederlandse eigenaar verhuisd naar Ierland. We wensen ze veel plezier aldaar!