restauratie T2b Westfalia 1978 Terug
De voorlaatste eigenaar van deze Nederlandse '78-er Westfalia is er in 2001 mee in Jordanië terecht gekomen. Katmandu in Tibet was het doel maar op 11 september tijdens de doorreis in Turkije vonden de aanslagen op de Twin Towers plaats. Reizen door het Midden-Oosten was toen niet goed meer mogelijk en het stuur ging rechtsom richting Jordanië.
Een paar jaar geleden hebben we de bus overgenomen nadat de eigenaar ons zijn in 2006 aangeschafte '74-er Westfalia heeft laten restaureren, zie Totale restauratie T2b Westfalia 1974 USA.
In februari 2010 hebben we zijn oude marinogele Westfalia weer verkocht en deze wordt voor de nieuwe eigenaar in het voorjaar volledig door ons verder gestript en plaatwerkgerestaureerd, geconserveerd en vervolgens vakkundig volledig opgebouwd. De nieuwe eigenaar gaat zich nog beraden over welk Westfalia interieur wordt ingebouwd, Berlin, Helsinki of Offenbach, alle zijn mogelijk.
De bus hoeft er niet perfect uit te gaan zien, dat wil zeggen dat lakrestauratie voorlopig niet aan de orde is. Maar het gaat ook niet om de looks, het gaat erom of je in een goede bus rijdt. En daar gaan we voor zorgen!
De Westfalia lijkt hopeloos na zes jaar niet te zijn gebruikt en gestript van interieur en aandrijving.
Niets is echter minder waar, bijna elke T2 is volledig te restaureren.
We strippen de bus zelfs verder, alles gaat eruit. Alleen het hefdak blijft in het traject zoals we het gaan doen zitten.
De voorruitrand... ...en wederom dezelfde voorruitrand.
De bodem van de grillbak is slecht en wordt vervangen door een donordeel. Restauratie van de achterzijde van de bus.
In detail bouwen we de oorspronkelijke constructie op. Lijnolie legt de vliegroest vast. Achterzijde inclusief plaatwerk boven de chassislengtebalken in de motorruimte en de accuplateau's gefikst.
Alle achterasverstevigingen worden op gaafheid gecontroleerd en zonodig vervangen... De verse constructie wordt gevuld met lijnolie zodat roest geen kans meer krijgt.
Restauratie van de volledige linkerzijde van de bus. Na enige lak en plamuur te hebben verwijderd krijgen we een beeld van wat er moet gebeuren. Systematisch worden delen verwijderd en plaatdelen hersteld, hier de kriksteun linksvoor.
De nieuwe buitendorpel op zijn plek, vastgelast aan de zijwand. De nieuwe binnendorpel...
...en verbanden worden hersteld. Kriksteun linksvoor geplaatst en de buitendorpel wordt gehecht aan de binnendorpel.
Hier het onderaanzicht. Een deel van de voorste vloerbalk wordt vernieuwd...
..en bezien vanaf de onderzijde. Open ruimtes worden ingevuld met plaat en verbonden.
Nu de dorpel volledig is hersteld wordt de buitenplaat voor het achterwiel vervangen. Verwijdering van het rotte linkerkniestuk...
..en plaatsing van het nieuwe. Zijaanzicht van de compleet gerestaureerde linkerzijde; alleen het verbindingsplaatje tussen binnenbumper en kniestuk dient nog te worden geplaatst.
Hetzelfde verhaal geldt voor de rechterzijde van de bus. Stukjes vloerdeel worden vervangen door donordelen. Deze plekken zijn rot door het ontbreken van spatlappen waardoor modder ophoopt op de dwarsbalken en daar door vocht rotting veroorzaakt.
Het nieuwe kniestuk rechtsvoor. De rotte gordelbevestigingen achter de voorstoelen worden rechts en links vervangen...
..en wel zo dat eenzelfde stevige contructie ontstaat met de originele verstevigingsplaat. Ook in de achterste wielkasten worden omdat deze Westfalia ze af fabriek niet heeft gordelpunten aangebracht.
De wielkastrand rechtsachter wordt grootst aangepakt, hier had vroeger al eens een plaatwerkreparatie aan plaatsgevonden... ..te zien aan het voorste deel van de wielkast, dit deel was taigagroen en niet geheel netjes geplaatst.
Na correcte plaatsing van dat stuk plaatdeel wordt de buitenplaat pas gemaakt en voorzichtig ingelast. Ook de schuifdeurrail hebben we gedemonteerd omdat de kromgedrukt werd door roestvorming.
Na verwijdering van roest en inlassen van nieuwe plaat wordt de schuifdeurrail weer teruggelast. Het geheel wordt in de lijnolie gezet om achtergebleven roest vast te leggen.
De eigenaar heeft in zijn eigen tijd de onderzijde ontdaan van oude bitak. Wij hebben alle holle ruimtes uitgeblazen met perslucht en de carrosserie is nu klaar om volledig te worden ingespoten met lijnolie, de holle ruimtes en de onderzijde. Na de lijnoliebehandeling en enkele dagen droogtijd wordt de bus voorbereid voor het aanbrengen van de bitumen.
Het aanbrengen van de bitumen... ..waarbij de gehele onderzijde goed beschermd verder door het leven gaat.
Detail achterzijde wielkast rechtsvoor, dopjes in de conserveringsopeningen van de rechterdorpel. Het eerder gedemonteerde voorasframe is niet helemaal gaaf. Het wordt gelast waar nodig, geconserveerd met lijnolie en teruggeplaatst onder de carrosserie.
Plaatsing van het voorasframe onder de carrosserie. We monteren nieuwe ATE remklauwen, de oude waren te ver heen.
Remslangen worden alle vernieuwd, hier de remslang rechtsachter, de originele uit 1977...beetje oud. Ook de wielremcilinders die voordat de bus werd stilgezet toen recentelijk waren vernieuwd hebben door vocht in de remolie corrosiesporen. We monteren nieuwe van ATE.
Moeilijk gangbare handremhevels worden gangbaar gemaakt opdat de handrem niet aan zal lopen. De remtrommelinhoud rechtsachter alvorens montage van de remtrommel.
De handremkabels worden voorzien van nieuwe dopjes waar ze aan de voorzijde de handremkabelbuis ingaan om vocht geen kans te geven in de buis.
Het remsysteem is bij deze afgerond.
Nu de electra; we leggen een extra draad aan om de TL tegenover de schuifdeur vanaf het dashboard te kunnen bedienen.
We monteren het ruitwissermechanisme met donorruitwissermotor, de oude was kapot. De buisje waar de ruitwisserasjes doorheen bewegen worden geolied. Hierna wordt de voorruitrand met epoxyprimer bedekt. Aan de onderzijde van de stuuras wordt wegens verdroging een nieuwe hardyschijf gemonteerd. Als deze breekt kun je niet meer sturen!
Stuurkolom en dashboard zijn geplaatst. Plaatdelen met vliegroest werden eerder met lijnolie bedekt; na droging zijn ze met epoxyprimer gekwast.
De bus kan weer, nu remmend, op zijn pootjes worden gezet. We repareren het buitenkabeltje waarmee de warmeluchtklep onder het dashboard wordt bediend; deze buitenkabeltjes breken vaak en we lassen de gebroken delen weer aan elkaar.
Controle en correctie van de complete achterlicht- en motorruimtebedrading. Van de oude tankvlotter is de weerstandsdraad gebroken waardoor de tankmeter op het dashboard geen goede waardes meer aangeeft. Een nieuwe tankvlotter dus.
De rubberen bocht in de vulhalsopening is door ouderdom gescheurd, een nieuwe erop. En dan kan de benzinetank weer in zijn nu geconserveerde hok.
We plaatsen de motor. Het is een goede gebruikte 1600AS die we zelf 10000 km hebben gereden en goed hebben bevonden. Het oliepeil in de versnellingsbak wordt gecontroleerd alvorens er straks mee te gaan rijden. Ook van de versnellingsbak kennen we de geschiedenis. Na proefrijden zullen we de versnellingsbakolie verversen.
Plaatsing van het benzinefilter; NIET en nooit IN de motorruimte! Daar wordt het veel te warm. Deze Westfalia is in de fabriek eerst marinogeel gespoten, maar de binnenzijde is daarna, ook in de fabriek, grijs afgedekt; dit zien we wel vaker. Omdat marinogeel niet lelijk is poetsen we van de zichtvlakken het fabrieksgrijs weg met thinner.
Na plaatsing van de voorruit met nieuw rubber wordt het zeepbakje afgesteld opdat de parallel loopt met het voorruitrubber. Zo zie je een mooie gelijkmatige rand marinogeel. Interieurwanddelen worden geplaatst.
De achtercabine wordt verder voorbereid voor plaatsing van electra en plaatdelen. Het buitenstekkerdoosrubber wordt afgekit om hemelwater buiten te houden.
De ruiten worden geplaatst en een nieuwe triplex wandplaat is uitgemeten en exact gezaagd... ..waarna met folie wordt een zeer Westfalia gelijkende houtnerf wordt verkregen. Hierbij is tegelijkertijd de 230V electra definitief aangelegd.
Testen van de 230V electra. Na plaatsing van de vloerbekleding en de slaapbank wordt de druppellader definitief geinstalleerd. Permanent aangesloten op de huishoudaccu wordt deze nu onderhouden zodra 230V wordt ingeplugd vanaf de buitenzijde.
Montage van het louvreraam. Deel voor deel worden de Westfaliameubels geplaatst...
..waardoor het geheel steeds completer wordt. Alle triplexplaatdelen worden met de houtnerffolie bedekt.
Achteraanzicht. Fijn als je als bedrijf veel Westfaliameubels op voorraad hebt. Vooraanzicht.
Stromend water. Kookgas.
En natuurlijk een goedwerkende deurvanger in de bestuurdersdeur; de oude was lam. Alle slotcilinders worden aangepast op de contactslotsleutel zodat met een sleutel alle sloten bediend kunnen worden. Tevens zijn alle slotcilinders nu goed gesmeerd zodat ze ook 's winters goed functioneren.
Goede speakers stevig gemonteerd in de deuren voor goede bas, ook als je 110 op de snelweg rijdt. Afwerking: de grille wordt met RVS schroeven met rubbertje vastgeschroefd.
Klaar.. of bijna dan.. De originele plastic dopjes in de conserveringsopeningen bij de achterlichten.
..en uitlijnen natuurlijk! De rode waardes zijn wielstanden die niet correct zijn. Van de achteras is de wielvlucht niet af te stellen, de niet correcte achterwielsporing corrigeert daar echter voor. Daar blijft rood dus rood.
Maar aan de vooras stellen we alles weer op groen zodat de bus goed spoort, de voorwielen goed in de rechtuitstand komen, de banden recht afslijten en zo weinig mogelijk brandstof wordt gebruikt. En dan is een huwelijksaanzoek snel gebeurd..! Weliswaar niet bij deze kerk, waarschijnlijk gebeurt er helemaal niets in de kerk maar het plaatje is mooi.
Deze Westfalia heeft definitief een tweede leven gekregen en wordt dagelijks gebruikt. Heel veel plezier!
Een klein jaar later; het hefdaktentdoek wordt vervangen door een fris nieuw exemplaar. De oude was op en alreeds verwijderd. Dit alles nadat de eigenaar zelf het uiterlijk van het hefdak naar wens had gemaakt. Naar het bekende recept ter vervanging van hefdaktentdoeken is het nieuwe doek eerst op het dak uitgemeten en gemonteerd en wordt daarna met 6B potlood secuur afgetekend tegen de hoek van het geheven hefdak.
Daarna wordt het doek weer van het busdak afgeschroefd, het hefdak afgemonteerd en ondersteboven gelegd... ...waarna het tentdoek secuur gepositioneerd langs de potloodaftekening met de originele plasticstrips weer wordt vastgeniet aan het hefdak.
Klemmen erop en klaar is het hefdak weer op terug te verhuizen naar het busdak.
Hefdak weer vast aan scharnieren en hefbeugel. En voor de tweede en laatste keer wordt het doek aan het busdak geschroefd met de aluminium voorgevormde strips.
Heffen et...voila! Andere hoek..
Andere hoek.. En weer een vooraanzicht. Weer een hele stap verder in de vervolmaking van een, in eerste instantie, Westfalia waar menigeen de zaag in zou hebben gezet.
Dit project bewijst dat een auto met veel verwacht werk een volwaardig tweede leven kan krijgen en goed voor de eigenaar kan zorgen. Let wel, bus wordt dagelijks gebruikt!!