volledige check T2b Westfalia Terug
Deze Westfalia Berlin uit 1976 van origine uitgevoerd met slechtweer pakket is vanuit België bij ons achtergelaten om een volledige technische controle te krijgen.
Tezijnertijd wordt gekeken of het plaatwerk wordt aangepakt. De onderzijde is nog prima maar het buitenplaatwerk is niet ongevoelig gebleken voor de tand des tijds.
In de wielkasten zat zeer veel zand en modder opgehoopt dat vocht vasthoudt en rotting versnelt. In de wasstraat wordt dit eerst afgespoten, krijgen we gelijk een indruk van de staat van de carrosserie. Ook het vet dat bij doorsmeren van het voorasframe naar buiten wordt geperst houdt vocht vast.
Alle 'vetkoek' wordt verwijderd en bijeengeveegd zien we dat hier. De buizen tussen de voorste draagarmen waar de aanslagrubbers op zijn gemonteerd zitten helemaal vol met roestplakken. .
Daardoor rotten ook de beugeltjes waarmee de aanslagrubbers vast zitten eraf en kunnen de rubbers er af vallen. Hier is alle roest te zien welke uit alleen de twee buizen kwam. Drie aanslagrubbers waren afgerot. Hier de herstelde situatie met de buizen volgespoten met lijnolie om het roestproces te stoppen.
De hardyschijf is aan vervanging toe. Droogtescheuren kunnen het onderdeel doen breken en dan kun je niet meer sturen. Twee aandrijfashoezen zijn wegens aanstaande lekkages vernieuwd.
Alle remslangen zijn wegens droogtescheuren vernieuwd. Beide handremkabels zijn vernieuwd, van een is de ommanteling van de buitenkabel kapot.
Bij vervangen van handremkabels zijn de bij verwijdering kapotgetrokken afdichtdopjes van de handremkabelbuis vernieuwd zodat water geen schade kan aanrichten. De wielremcilinders, beide origineel VW, lijken als nieuw maar inwendig was dit aan de hand. Nieuwe exemplaren van ATE zijn gemonteerd.
Dat een remleiding bij de wielremcilinder afbreekt bij draaien van de wartel is een indicatie dat de oude wielremcilinders er behoorlijk lang opzaten. Hier een kijkje bij de onderhouden rechterachterrem alvorens de trommel er weer opgaat.
De remklauwen worden gangbaar gemaakt, de stofhoesjes waren verbazingwekkend nog in orde en de vaak ontbrekende antidraaiplaatjes waren ook aanwezig. Omdat het rempedaal na intrappen zeer traag weer omhoogkwam is de rembekrachtiger vervangen. Dat was de boosdoener.
Afstelling van de klepspeling bracht aan het licht dat dit of lange, lange tijd niet was gedaan of de vorige keer zeer onnauwkeurig is gebeurd. Een aantal keren gemeten inlaatklepspeling van 0,30mm..(!) De hele (2-liter) motor wordt nagekeken op imperfecties welke worden hersteld.
De ronde kop met recht vlakje van de onderste dynamobout is 1/8 slag te ver naar rechts gedraaid. Hierdoor zit deze niet goed in de motorbeplating en loopt de boel kans los te trillen waardoor de hele dynamo losraakt. Grove fout: vaak en hier ook blijkt de benzineslang door de motorbeplating niet door een doorvoerthule te lopen. .
Samen met uitgedroogde en daardoor lekkende benzineslangen vormt dit gebrek de grootste oorzaak van uitgebrande luchtgekoelde Volkswagens Een gescheurd rubber tussen de twee buisjes van de oliepeilstok zorgt voor lichte olielekkage. Vervangen is zo gebeurd.
Alle vacuumslangen in de motor worden vernieuwd. Deze in het inlaatsysteem begon droogtescheuren te vertonen. Van boven een carburateur inkijkend is te zien dat de carburateurdekselpakking naar binnen is gezogen wat voor valse lucht zorgt.
Als de carburateurdeksels er af zijn gehaald constateren we dat beide acceleratiepompbuisje loszitten. In ieder geval blij dat ze nog niet de motor in zijn gevallen worden ze vastgezet met een centerpons. De gatenkaas in deze pijp en in de kachelpotklep is niet bevorderlijk voor de koeling van de motor. Beide worden vernieuwd.
De versnellingsbak maakt een zingend geluid wat duidt op versleten lagers. Schakelen doet hij goed en controle van het oliepeil in de bak wijst uit dat er genoeg olie in zit. Ooit echter heeft er te weinig in gezeten en bakrevisie is prijzig... Controle van de contacthoek, een omrekeningsgrootheid voor de afstand tussen de contactpunten. Contacthoek is te groot en omgekeerd evenredig met de contactpuntafstand dus de laatste is te klein. Bijstellen dus.
Controle van de elektra. Onder de slaapbank staat een jaren 80 laadapparaat waarvan we geen aansluitschema voor de multistekkers hebben, een van de zekeringen in het kastje links is er al uit en de bedrading is sowieso rommelig. Eruit dus met dat spul.
Bovendien bleken beide accu's gewoon parallel geschakeld te zijn waardoor van een betrouwbaar huishoudaccusysteem geen sprake was. Dit gaan we wel inbouwen.
De blauwe zekeringen zijn 25 A exemplaren en die mogen NOOIT worden gebruikt omdat anders stroomdraden zelf eerst kunnen doorbranden. Verder is de bedrading onder het dashboard zeer ongeschonden en in gave toestand zonder dat er ooit aan geknutseld is.
Vreemde foto, vreemde situatie.. De laadstroomdraad van de dynamo die op de startmotor hoort te zitten is nu direct aangesloten op de accu MAAR...geklemd gemonteerd tussen 1e accu en steun (!!!). Hoe verzin je het! Dezelfde rode laadstroomdraad loopt met overige dynamobedrading zonder doorvoerthule door de motorbeplating. Dit is vragen om ongelukken.
Van deze aderverbinders zijn we geen fan en die worden dan ook vervangen door afgeschermde verbindingstekkers die VW zelf ook gebruikt. De bedrading van de binnenverlichting wordt gecorrigeerd. Ook hier constateerden we ondeugdelijke verbindingen en onnodig aangelegde bedrading...
...en ook in het keukenmeubel ontdekten we ondeugdelijke stekkerverbindingen. Bovendien waren de twee stroomdraden van het dompelpompje afgebroken waardoor een nieuwe moest worden gemonteerd.
We blijven dingen tegenkomen. Hier het schakelrelais op de koelkast, de middelste lip is kapotgecorrodeerd. Gelukkig hadden eenzelfde goed gebruikt type liggen. Overigens koelde de koelkast op 230V tot -2 graden Celcius. De grote ouderwetse oranje lader is dus weg en vervangen door een elegante druppellader die de huishoudaccu bijlaadt zodra de auto op 230V wordt aangesloten. Het systeem voor een betrouwbare acculading.
Nou, dit is dus wat we allemaal aan elektra hebben verwijderd uit deze Westfalia. De linksonder geplaatste accu is afgebeeld ter illustratie van afmetingen van e.e.a. De claxon werkte simpelweg niet altijd omdat het sleepcontact geen contact maakte met de ring in het stuurwiel. Nadat het stuurwiel er af is gehaald is het sleepcontact bijgebogen en het stuurwiel een halve slag gedraaid teruggezet zodat de automatische afslag van de richtingaanwijzer ook weer werkt.
De doorvoerthule van de linkse ruitwisserasbuisje ontbrak. Er bleek meer aan de hand. Het hele ruitwissermechanisme moest worden vervangen omdat beide asjes waren vastgecorrodeerd in de buisjes die door de paravan lopen. Hier het linkse messing buisje met vast asje dat deels doorgesneden is door het plaatstaal van de paravan door de draaibeweging van de supersterke ruitwissermotor.
Alles klaar aan de Westfalia, nu nog de uitlijning. Vooraf gemeten speling op stuur- en draagarmkogels was nul tot maximaal een halve millimeter en dat is goed genoeg. Beide voorbanden waren aan de buitenzijde sterk afgesleten en de linkse het meest. Waarom? Dit kwam alleen door de verkeerd afgestelde wielvlucht van het linkervoorwiel..
Nadat daar de wielvlucht was afgesteld stonden alle waarden van de voortrein weer goed. Nu nog nieuwe banden en klaar is Kees! Deze '77-er is wat betreft functionaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid in grote mate vooruitgegaan. Er is veel ontdekt, alles ten goede aan auto en inzittende.
Nu nog een keer de carrosserie opfrissen maar rijden doet hij weer!