volledige check T2b Amescador Terug
Een echte Amescador en die gaan we technisch helemaal op orde maken!
De eigenaar heeft hem zomer 2008 aangeschaft en gaat in 2009 een lange reis maken in Europa.
Een volledige technische controle van remmen, motor, wielophanging en electra gaan er voor zorgen dat hij met een veilig gevoel de reis kan volbrengen.
We beginnen met...bandenspanning! 1,4 bar in een T2b band is lichtelijk veel te weinig. Correct is voorzijde 2,8 bar, achterzijde 3,0 bar. Overmatig brandstofconsumptie, slecht weggedrag en zonde van je banden! Leuk hoe ze de ooit vervangen massastrip tussen de in rubbers opgehangen aandrijving en carrosserie om de draagarm linksachter gelegd hebben.
Dit was de bevestiging van de torsiestabilisator aan linkervoorzijde.. Een mooie opening in het motorruimte-afdichtschuim. Het schuim is verdroogd, verpulverd, door de motorventilator naar binnen gezogen en ligt nu waarschijnlijk op de cilinders en/of cilinderkoppen.
Erger nog, met de opening wordt continu hete lucht van boven de uitlaatdemper de motor in gezogen ter koeling!
Bij de versnellingsbak hebben de oliekeerringen en O-ringen in de aandrijfasflenzen aan beide zijden hun beste tijd gehad. Deze worden vervangen. Ontbreken van spatlappen achter de voorwielen zorgt voor modderophoping tussen laadvloerdwarsbalken en laadvloer. Hier gaat zo'n vloer nou goed van rotten omdat de modder telkens nat wordt en lang vocht vasthoudt.
De versnellingsbakcode van de tweeliterbak die in deze T2 ligt. CP is de code voor deze versnellingsbakken. Bij onze versnellingsbakkenspecialist worden achter beide aandrijasflenzen de oliekeerring en grote O-ring vernieuwd. De aluminiumbus wordt verwijderd.
De grote O-ring wordt vervangen.. ..en de aluminiumbus wordt in dezelfde positie teruggezet met hetzelfde aantal slagen. Met het aantal slagen wordt namelijk de differentieellagerspeling afgesteld en dat werd in de fabriek gedaan.
Preventief wordt de borgmoer van de stelbout op het stuurhuis gangbaar gemaakt. Maar al te vaak blijkt deze vast te roesten en dan is de stuurspeling niet meer te stellen. Remslang voorzijde, gewoon APK goedgekeurd...
Remslang achterzijde, gewoon APK goedgekeurd... Deze remslang is zo oud als de bus zelf, 33 jaren.. Handremkabel, buitenkabeltje gescheurd, gewoon APK goedgekeurd...
Omdat de remankerplaten slecht zijn en worden vervangen worden de achternaafmoeren losgehaald. Normaal gesproken krijg je die eigenlijk niet los bij een T2 en worden ze doorgeslepen. Linksachter bleek hij los te zitten, gelukkig wel geborgd. Het roestige contactvlak ontstaat als een moer niet is vastgedraaid... Bij oplichten van het stofhoesje van de wielremcilinder in het rechterachterwiel vloeit remolie rijkelijk. Nog even en deze was gaan lekken waardoor de hele rem van dit wiel het niet meer zou doen!
Beide remankerplaten zijn zoals reeds genoemd slecht en worden vervangen. Hier de afgemonteerde linkse remankerplaat. De corrosieve eigenschappen van remolie bewerkstelligen rotting van de remankerplaat waar deze tegen het fuseestuk ligt. Bij ontluchten van de remmen komt remolie in de nauwe ruimte aldaar en krijgt de tijd om zijn werk te doen.
De rechtse trommelinhoud na ons onderhoud.. Maar liefst alle stalen remleidingen vanaf de remkrachtverdeler naar achterzijde voertuig dienden te worden vernieuwd wegens corrosie!!! De bus was APK gekeurd!!! Hierover later meer.
In beide remklauwen ontbreken zoals meestal de antidraaiplaatjes die zorgen voor verdeling van druk op de remblokken..
Bovendien zijn beide remklauwen zijn aan revisie toe.
Lekker roestig niet? De remblokjes konden geen kant meer op, ook niet meer loskomen van de remschijf na er tegenaan gedrukt te zijn waardoor de blokjes aanliepen.
En zo ziet een klauw er uit na revisie. De remzuigers zijn verwijderd geweest en tot slot worden nieuwe stofringen gemonteerd. Revisie versus nieuwe remklauwen kopen.. Nieuwe zijn niet goedkoop! Meten van speling op de draagarmkogels rechtsvoor. De bovenste kogel is als geheel aan vervanging toe en van de onderste kogel is de stofhoes aan vervanging toe..
Het buitenste wiellager rechtsvoor is kapot, zie de metaaldeeltjes tussen de rollertjes. Beide recentelijk vernieuwde remschijven zijn slechts met een van de twee inbusbouten op de lagerhouders vastgezet. De linkse bout is zoals te zien ooit uitgeboord en verder onberoerd gelaten...
...maar we zien het als onze plicht dit geconstateerde gebrek te repareren en beide lagerhouders worden verwijderd, de resterende bouten wordt er uitgeboord en nieuwe schroefdraden ingetapt waarna beide remschijven zoals het hoort met twee inbusbouten kunnen worden vastgezet in de lagerhouders. De draagarmkogel rechtsboven moest wegens overmatige speling worden vernieuwd. Bij verwijderen van de bovenste zowel als de onderste draagarm wordt tot grote verbazing geconstateerd dat in beide voorasbuizen vier van de acht veerbladen zijn gebroken! Vandaar dat de bus zo laag op zijn voorwielen stond, er is dus ooit lomp met deze bus gereden..
Ook hier aan de linkerzijde van de vooras worden stukken veerblad uit de buizen gehaald... ..een close-up..
De kogel in de draagarm rechtsonder waar geen speling op zat maar waar wel de stofhoes kapot was wordt toch ook vernieuwd omdat de kogelbal erg ruw is en we denken dat deze snel zal inslijten op de nylon houder in het kogelhuis waardoor speling snel zal toenemen. Veerbladpakketten vervangen in een ooit gerepareerd maar weer rottend voorasframe is tijdverspilling dus halen we in overleg met de eigenaar het slechte voorasframe er onderuit...
...en monteren we een ander gaaf voorasframe onder waarin de veerbladen in prima staat zijn. Hier wordt de bevestigingspen van de pitmanarm van het nieuwe frame gecontroleerd en schoon ingevet. En zo wordt een goed voorasframe onder de Amescador gebouwd. Nogmaals, de gebroken veerbladen zijn de verklaring voor waarom de bus zo laag op zijn voorwielen stond. Deze reparaties zijn wel gewoon erg voor de nieuwe eigenaar die van niets wist..
De hoofdremcilinder is weer gemonteerd na onderbouw van het goede voorasframe. Deugdelijke stekkerverbindingen worden aangebracht. De vier remzuigers worden in correcte positie gedraaid opdat de antidraaiplaat op twee punten blijft haken achter de uitsparingen in de remzuiger.
En bij definitieve opbouw van de twee gereviseerde remklauwen worden hier de remblokken aangebracht.. En net als bij de achterwielen moeten ook bij de remklauwen nieuwe remleidingen worden aangelegd!
En bij de laatste controle op eventuele lekkages na ontluchten van het remsysteem blijkt dat de lange remleiding die van de remkrachtverdeler helemaal naar de achteras loopt te lekken door een minuscuul gaatje!!! De oude leiding is in drie delen verwijderd en de nieuwe wordt aangebracht. Ter indicatie van de lengte hebben we het wiel erbij gelegd.
Hier wordt de nieuwe remleiding vastgezet op de remkrachtverdeler. Opnieuw en voor de laatste keer ontluchten we de achterremmen... ..en kunnen we de voortrein afbouwen, hier montage van goede gebruikte schokdempers op de vooras want de oude functioneerden niet goed meer!
Om tocht via het koppelings- en rempedaal te voorkomen worden twee nieuwe rubbers aangebracht die klem zitten tussen vloerplaat en vloermat. Van het te stroef bewegend koppelingspedaal wordt het mechanisme volledig uit elkaar gehaald en schoon ingevet opgebouwd na te worden teruggezet op de bus. Nu beweegt deze weer soepel.
We gaan over naar de motor. Deze door rotting onstane opening in een van de kachelpotten is niet bevorderlijk voor koeling van de motor omdat koellucht weglekt. Beide kachelpotten worden vernieuwd. Inkijk in het motorcompartiment. Motor en versnellingsbak zullen worden uitgebouwd teneinde diverse controles uit te voeren en onvolkomendheden te corrigeren en versleten delen te vervangen.
Motor en versnellingsbak worden samen uitgebouwd. Gescheurde kniestukjes in vacuumleidingen zijn i.v.m. valse lucht slecht voor de motor en maakt correct afstellen onmogelijk.
Ook hier scheurtjes in kniestukjes in het inlaatsysteem. Het carterontluchtingspotje blijkt niet goed vastgezet met de beugel.
Te zien zijn onder de rotte rechtse kachelpotklep en de door de verkeerde opening in de motorbeplating gevoerde benzineslang. Ook op andere plaatsen zijn de kachelpotten doorgerot. De gaten in de ommanteling laten kostbare koellucht ontsnappen en de motor wordt warmer dan nodig.
Verdere demontage van de motor wijst uit dat deze zeer correct is opgebouwd en dat elk onderdeel dat er op hoort te zitten er ook op zit! Dat zien we niet vaak.. Zelfs de aluminium plaatjes tussen ventilatorhuis en kachelpot zijn in ongeschonden staat aanwezig. Op enkele plekken is ophoping van stof, olie en uitgedroogd motorschuim te zien.. Het valt nog mee maar we maken het draaiend gedeelte netjes schoon en bouwen het daarna weer op..
Nog een details van door de motorventilator naar binnen gezogen rommel. Daarom is het verstandig de bovenste motorbeplating ter inspectie toch wel eens verwijderd te hebbne gehad. Beide rotte kachelpotten, te rot om te repareren.
Het draaiend gedeelte alvorens de uitwendige reiniging begint. Wel is reeds de olie afgetapt en het oliefilter vernieuwd. Merkwaardig gezicht zo het verwarmingssyteem zonder draaiend gedeelte. Gekeken wordt of de imitatiekachelpotten goed aansluiten op het ventilatorhuis opdat de aluminium klepjes in beide verbindingsopeningen vrij kunnen bewegen.
Beide achterste motorophangrubbers worden wegens inscheuring door ouderdom vernieuwd. De motorbeplating en overige motoronderdelen worden gerepareerd, gereinigd, gestraald, geschopeerd en in zwarte of grijze epoxylak gespoten of zwart gepoedercoat. Door stralen en schoperen gaat de motorbeplating vele malen langer mee dan wanneer het niet wordt behandeld.
Hier hangen enkele grijs te spuiten delen in de spuitcabine. Alle stoterstangbuizen worden gedemonteerd, gereinigd en voorzien van nieuwe olie-afdichtringen.
Enkele zwaar gecorrodeerde draadeinden van de uitlaatopeningen in de cilinderkoppen worden vernieuwd. En dan deze gelukstreffer want met dit euvel was de eigenaar SPOEDIG stil komen te staan. Het naaldlagertje in de krukas dat de prise-as van de versnellingsbak in het vliegwiel lagert is helemaal kapot... vergelijk met de volgende foto!
Nog langer doorrijden had geresulteerd in meer slingering van de prise-as waardoor de olieterugvoerbus in het koppelingshuis zou zijn losgeslagen en dan zou tijdens het rijden alle versnellingsbakolie uit de versnellingsbak zijn gewerkt... Gevolg een kapotte versnellingsbak als hij niet wordt gesmeerd! Hier zijn een nieuw naaldlager en krukaskeerring gemonteerd. Afdichtrubbers van de oliekoeler worden preventief vernieuwd omdat met motor in ingebouwde toestand dit een zeer lastige klus is.
Van de behandelde motorbeplating worden schroefdraden opgefrist alvorens te worden gemonteerd. Overgang ventilatorhuis/kachelpot rechterzijde met het beroemde, onbeschadigde aluminium klepje en het o-zo belangrijke afdekplaatje. Vaak ontbreekt de laatste waardoor koellucht verloren gaat.
De motor is voor zover opgebouwd, nu worden de carburateurs geinspecteerd. Te zien is de naar binnen gezogen carburateurdekselpakking, oorzaak voor het trekken van valse lucht. Beide carburateurs worden volledig gereviseerd, tevens worden beide gasklephuizen vervangen door gereviseerde exemplaren wegens speling op het gasklepasje waardoor (weer) valse lucht invloed heeft. Ondersteboven gekeerde carburateurdeksel met links van het midden het scheefzittende, losgetrilde acceleratiepompbuisje. Trilt los omdat de chokeklep er tegenaan rust in geopende toestand. Valt het buisje eruit dan wordt deze vermalen in een verbrandingsruimte.
De papieren pakkingring tussen carburateurdeksel en choke-elementhuis is deels weg. Is deze niet volledig dicht dan zal de choke nooit goed werken. Na afronding van de carburateurrevisie worden de carburateurs op de motor gemonteerd... ...en kan worden proefgedraaid.
Contacthoek, ontstekingstijdstip en carburateurs worden afgesteld. De motor loopt na deze handelingen mede door alle ingrepen PERFEKT.. De electra... Hier een glimp van ondoordacht aangelegde los opgehangen draden en de zo verfoeide blauwe aderverbinders. Een tweede of huishoudaccu ontbreekt en wordt ingebouwd...
...waarvan hier het resultaat, een degelijke zware gelaccu van 70 Ah (massa 23 kg!). Links het schakelrelais dat de eerste en de tweede accu scheidt bij uitgeschakelde motor en verbindt zodra de dynamo laadstroom levert. In overleg met de eigenaar was al besloten de hele bus qua electra te herzien, hier een kijkje bij de eerste accu, ook startaccu genoemd. Dat het er rommelig uitziet komt omdat de carrosserie van de bus daar niet zo fris oogt.
Waar de achteras door de chassislengtebalk gaat is te zien dat links de verbinding aan het rotten is. Dit dient tijdig te worden hersteld anders zakt de bus door zijn achteras, herstel hiervan is onmogelijk en dan kun je zo'n bus weggooien. De rotting aan de linkse chassislengtebalk is verwijderd en alvorens te lassen wordt het inwendige van de balk schoongeblazen.
Ook bij de rechtse chassislengtebalk bleek rotting het geval. Hier zijn rotte delen verwijderd en het vervangingingsplaatwerk wordt pas gemaakt. Bij de rechtse chassislengtebalk is hier een zijde hersteld, andere zijde volgt. De opening in onderzijde van de chassislengtebalk is ter inspectie van de achterasbuis en wordt als laatste gedicht. Gelukkig bleek de 3 mm dikke buis niet aangetast door roest (waardoor deze dunner wordt en de bus door zijn achteras kan zakken).
Irritant rammelen van de schakelstang onder de versnellingspook wordt verholpen door de plastic geleidingsring aan voorzijde van de schakelstang te vernieuwen. Motor en versnellingsbak worden aan elkaar gekoppeld en het setje wordt teruggehangen onder de auto.
Van de versnellingsbak wordt na inbouw het oliepeil gecontroleerd en bijgevuld. Preventief wordt een gereviseerde startmotor gemonteerd omdat de eigenaar vage problemen daarmee had. Elders in Europa wil hij geen problemen hiermee, vandaar: vervangen!
Een defecte spanningsregelaar bleek een van de oorzaken van vage klachten die de bus had met starten. De electrische motorventilator was niet aangesloten. Een aantal draden aan de aansluitstekker waren doorgeknipt. We hebben alles hersteld zodat als het rechtse rode hendeltje op het dashboard naar beneden wordt getrokken de electrische ventilator aanslaat en de cabine ook bij laag motortoerental genoeg verwarming krijgt.
De motor is weer volledig aangesloten en kan worden gestart! Op naar de rest! Hier een van de ruitwisserarmasjes, vastgecorrodeerd in het buisje dat door de paravan gaat. Dit loopt heel stroef en tijdens draaien door wrijvingswarmte nog stroever. Beide asjes worden gangbaar gemaakt zodat ze weer jaren meekunnen.
Bij controle onder het dashboard ontdekken we dat het asje dat de handremhendel op z'n plek houdt elk moment eruit had kunnen vallen. Je had de hendel dan spontaan los in je handen gehad! Dit soort primitieve vastzetmethoden vervangen we liever door de veertjes die VW er voor gemaakt heeft.
Bij montage van een electrisch ruitsproeierpompje blijken de ruitsproeierslanegn op diverse plaatsen verdroogd en ingescheurd te zijn. De lekkages worden verholpen middels vervangen van de slangen. Een blik op de zekeringkast toont een blauwe 25A zekering die nooit mag worden gebruikt en bovendien klopt de plaats van de diverse 16A zekeringen niet.
Verfoeide aderverbinders worden vervangen door deugdelijke stekkerverbinders. De cassettespeler wordt geupdate naar USB...
...en kleine speakers worden grote speakers om lage tonen ook bij 110 km/u te garanderen! In de rechterdeur blijkt de folie kapot te zijn en wordt nieuwe aangebracht. Nu blijft het hardboard van het deurpaneel tenminste droog.
Van de sloten in de voordeuren worden en de motorklep wordt de niet passende contactsleutel passend gemaakt door de slotcilinders in betreffende sloten aan te passen. Nieuw vet bleek sowieso niet overbodig te zijn. Beide koplampunits zijn scheef gemonteerd, simpel even recht te zetten. Nu klopt het lichtbeeld weer.
Nou..zo... na al die ingrepen mag de bus eindelijk op de uitlijnbrug. Gemeten wielstanden...
...en na correctie! Jammer dat de zon niet scheen...deze Amescador straalt weer wel. Wat was er een hoop mis zeg, ongelofeloos. Hij rijdt weer heerlijk, is op vele punten verbeterd en we wensen de eigenaar veel plezier op zijn Europareis!