 |
 |
Eerder gezien, de configuratie van de zekeringen is verre van kloppend. Te zware zekeringen en zelfs enkele zonder vermelde waarde. Gevolg kan zijn dat bij overbelasting ergens een draad eerder doorbrandt dan de zekering van de groep waartoe de draad behoort.
Tevens zijn enkele kabelschoentjes vernieuwd omdat deze metaalmoeheid vertoonden en storingen veroorzaakten.
|
Bij deze loszittende en sowieso niet deugdelijk monteerbare imitatiepedaalrubbers wordt geadviseerd ze te vervangen door originele rubberen exemplaren.
|
 |
 |
Bij openen van de motorklep gaat deze niet compleet open omdat de motorklepveer verkeerdom blijkt gemonteerd. De motorklep zal worden gedemonteerd en na reparatie en onderhoud van de motor weer teruggebouwd met de veer in correcte positie.
|
De uitlaatdemper is volledig op. Dit is niet meer te lassen omdat de wand flinterdun is.
|
 |
 |
Een paar opmerkingen.. imitatieverdelerkap met barsten, bougiekabels niet geschikt voor de kever en last but not least.. het al vier jaar ontbrekende motorrubber.
|
Bij controle van de vacuumdoos blijkt deze lek te zijn met als gevolg dat de ontsteking niet vervroegt wat resulteert in vermogensverlies bij toenemend toerental. Een nieuwe, rechts, wordt gemonteert.
|
 |
 |
De carburateurdekselpakking wordt vernieuwd omdat deze al redelijk is gekrompen.
|
En omdat na demontage van de uitlaatdemper blijkt dat de voorverwarmingspijp van het inlaatspruitstuk verstopt is wordt de dynamo gedemonteerd om het inlaatspruitstuk uit te bouwen. Daarbij ontdekken we een beschadigd schoepenrad, en dat niet alleen..
|
 |
 |
..rechts het uitgebouwde schoepenrad dat van een 1200cc motor blijkt te zijn en dus smaller dan van een 1300/1600 cc motor wat resulteert in een veel te grote luchtspleet tussen schoepenrad en achterzijde opening ventilatorhuis en dus koelluchtverlies terwijl deze motor het al zwaar heeft zonder motorrubber.
|
Hier is het duidelijk te zien, boven het uitgebouwde 1200 schoepenrad, onder het hierna ingebouwde 1300/1600cc exemplaar. Scheelt een halve centimeter.
|
 |
 |
Toch mooi dat het schoepenrad er uit is. Kunnen we gelijk de plaat boven het koppelingshuis en het gaskabelbuisje in het ventilatorhuis dat door deze plaat steekt deugdelijk monteren met doorvoerthules. De gaskabel bleek na deze ingreep beter te funtioneren.
|
Een beeld van de motor met zojuist ingebouwd inlaatspruitstuk met goede, open voorverwarmingspijp. Het correcte 1300/1600cc schoepenrad is reeds op zijn plek gelegd.
|
 |
 |
We naderen het eind van de motorcorrectie. Het motorrubber wordt ingebouwd; dit is geen heel handige klus als de motor niet is uitgebouwd.
|
In beide uiteinden van de kachelpotpijpen die in de uitlaatdemper schuiven bevinden zich corrosiegaatjes. Van de buitenzijde wordt de pijp in de loop der jaren steeds dunner. De gaatjes blijken nog dicht te kunnen worden gelast en vlak geslepen. Hierna wordt de nieuwe demper gemonteerd.
|
 |
 |
Het kleppenstellen. Door achterstallig onderhoud is eerder de voorzijde van de beugel om het rechter kleppendeksel afgebroken in de cilinderkop. Er is toen maar een tweede gaatje achter geboord; niet onze favoriete oplossing maar de beugel blijft wel zitten. Invetten van de contactvlakken is de enige remedie, dit ziet u geregeld bij overige projecten.
|
Olie wordt in de regel om de 7500 km ververst en de oliezeef om de andere olieverversing gedemonteerd en gereinigd. Da's hier al een tijdje niet gebeurd...
|
 |
De motor is opgebouwd en contactpunten, verdelerkap en rotor zijn vernieuwd, alle van Bosch. Na enkele minuten proefdraaien blijkt de oliedruksensor te lekken gezien de verse lekkage onder de sensor. Het CO-percentage wordt afgesteld bij warme motor en de kever is komende 7500 km klaar voor gebruik, alleen nu met correct opgebouwde motor.
Later zullen de remmen van deze auto worden aangepakt. Wordt vervolgd!
|