 |
 |
Vloer, binnendorpels en dwarsbalken en diverse andere carrosseriedelen zijn perfekt van deze T2. Zelfs de met de rug tegen elkaar liggende U-dwarsbalken zijn helemaal goed want bij gecorrodeerde exemplaren drukken de twee helften zich van elkaar af.
|
De motor is, hoewel goed functionerend, een ander verhaal. Twee specifieke stukken motorbeplating ontbreken en de openingen zijn afgedekt met een soort rubber. Daarnaast is een gewone keveruitlaatdemper gemonteerd.
Bovendien kan de achterste motorsteun gemonteerd op een T2 niet worden bevestigd omdat de drie daarvoor bedoelde bevestigingspunten niet aan de carterhelften zijn aangegoten. Waarom zijn deze niet aangegoten?
|
 |
 |
Omdat deze specifieke motor met motorcode H (wel omgebouwd naar 1600cc dubbelpoorts) thuishoort in een kever of Karmann Ghia van de jaren '60 en niet in een T2 van welk jaar dan ook. Dunne oliekanalen van deze H-motoren bevorderen de smering zeker niet.
De ontbrekende achterste motorsteun is nodig vanwege zwaardere belasting van de versnellingsbakrubbers door de grotere massa van een T2 ten opzichte van bijvoorbeeld een kever.
|
Van origine heeft deze T2a/b een 1700cc motor met code CB gehad. Tevens blijkt de versnellingsbak ook niet de originele te zijn, is nu code CE (1600cc), hoort CK (1700cc) te zijn.
Te zien is bovenaan de foto de plaats waar de elektrische verwarmingsluchtventilator typisch voor de CB- en andere type 4 motoren vroeger zat.
|
 |
 |
En geloof het of niet, de RDW keurt accuplateau's in deze staat van ontbinding gewoon goed. Geen probleem, twee jaar APK...
|
De wielkasten zien er netjes uit maar zijn niet geconserveerd en onder Europese omstandigheden zal corrosie snel plaatsvinden.
De donkere plek waar de draagarmen in het voorasframe steken bestaat uit modder- en vetresten. Bij doorsmeren van het voorasframe komt vet naar buiten waar indien niet afgeveegd van alles aan blijft kleven...
|
 |
 |
...het verhardt, houdt vocht vast en is aldus een bron van roestvorming. Alles hebben we er daarom afgekrabd en het was heel wat.
|
De rechtse scharnierpen van de motorklep is aan vervanging toe.
|
 |
 |
Het startrelais van de startmotor was aan revisie toe en om dat maar niet te hoeven doen stuurden ze het via een klein schakelrelais aan om het met een iets hogere spanning te kunnen voeden.
|
Maar dat is niet de manier. Relais en alle overtollige bedrading worden verwijderd en een gereviseerde Bosch startmotor wordt gemonteerd. Nu zijn startmotorproblemen blijvend en gedegen opgelost. Duurder maar deugdelijk.
|
 |
 |
Kabelschoentjes aan de claxonbedrading worden vervangen omdat deze gecorrodeerd zijn en slecht contact maken.
|
Volkswagens gebouwd voor de Amerikaanse markt hebben niet de mogelijkheid grootlichtsignaal te geven bij uitgeschakelde verlichting.
Omdat dit geen RDW eis is maar wel veel veiliger verwisselen we het grootlichtrelais (de linkse komt erin) en passen de bedrading in de zekeringkast aan zodat het grootlichtsignaal wel kan worden gegeven.
|
 |
 |
De sealed beam koplampunits typisch voor voertuigen uit de USA produceren een lichtbeeld dat in Europa niet is toegestaan en worden omgewisseld voor exemplaren met E-keur.
|
Niet dat dit dopje voor de ruitsproeier nog wordt gebruikt maar het staat zo slordig als het er niet in zit. Er is een elektrisch ruitsproeierpompje gemonteerd dat wordt bediend met een extra gemonteerde originele dashboardschakelaar.
|
 |
 |
Hier wordt een sigarettenaanstekerhuls gemonteerd, uitgemeten en netjes gemonteerd met een gezekerde voedingsdraad afkomstig van de tweede accu die extra wordt gemonteerd.
|
Een nieuwe radio-CD-USB speler wordt gemonteerd, ook gezekerd aangesloten op de tweede accu.
|
 |
 |
En hier staat dan die tweede accu. Bedrading is netjes in hulzen aangelegd op de manier zoals VW het zelf ook zou doen. Links is het schakelrelais te zien dat de tweede accu laat bijladen zodra de motor loopt.
|
Toevallig zagen we bij inbouwen van de radio dat het pinnetje waarmee de handremhendel aan de hevel zit niet was geborgd. Net boven de veer is daarom een borgplaatje in het pinnetje aangebracht.
|
 |
 |
Voor de RDW maakt het blijkbaar niet meer uit of een uitlaatverbinding lekt of niet... Toch kan een APK keurmeester hier strafpunten voor krijgen! We laten de lekkage voor wat hij is omdat er nog aan de motor gewerkt gaat worden.
|
En ook deze achterlijk aangelegde stoffen benzineslang met benzinefilter halen we hier weg en vervangen we door een rubberen exemplaar aangelegd op de plaats waar die hoort.
|
 |
 |
Hier ontbreekt een vetnippel in de vooras, om precies te zijn in de onderste buis aan rechter zijde. We hebben de ontbrekende nippel gemonteerd zodat het voorasframe ook hier kan worden doorgesmeerd.
|
Een typisch Amerikaanse kwaal, uitgedroogde en/of gescheurde aandrijfashoezen. Rijd er lang mee rond en je homokineten gaan er aan.
|
 |
 |
Speling op stuurkogels wordt gemeten. De rechtse stuurstang wordt vervangen omdat speling hier tegen de afkeurgrens van 1 mm aanzit.
|
Beide draagarmkogelhoesjes van het rechtervoorwiel zijn compleet kapot en de kogels liggen bloot, slecht voor de duurzaamheid..
Speling wordt gemeten en is gelukkig prima binnen de grenzen...
|
 |
 |
...zodat alleen de hoesjes hoeven te worden vervangen.
|
En hier heeft de RDW bij de voorkeuring het ontbreken van een remslangklem linksvoor over het hoofd gezien. Overigens worden ook deze niet al te oude voorste remslangen vernieuwd om de volgende reden.
|
 |
 |
Rechtsvoor blijkt de remslang behoorlijk beschadigd te zijn. En ook dit was voor de RDW keurmeester geen afkeurpunt. Voor ons wel!
|
Dat een RDW- of een APK keuring geen veiligheidskeuring is moge uit deze foto blijken. Beide achterste wielremcilinders gaan lekken bij het oplichten van de stofhoesjes...
|
 |
 |
...en daarom vervangen we deze door A-kwaliteit van ATE. Alle remdelen worden losgehaald en deugdelijk gemonteerd waardoor bij net periodiek onderhoud het boeltje een hele tijd meegaat.
|
En voor de zoveelste keer constateren we dat de remblokjes gemonteerd zijn zonder anti-draaiplaatjes. Deze zijn nodig om te voorkomen dat de remzuigers gaan roteren en daardoor de druk niet goed over een remblok verdelen waardoor deze scheef kan afslijten.
|
 |
 |
Stofhoesjes van de remzuigers van de linkse remklauw zijn gescheurd waardoor stof binnendringt en corrosie door vocht plaatsvindt. Ondanks de goede werking van de klauwen worden ze toch geheel gedemonteerd.
|
En dit is de reden, roestige remzuigers. Vage remproblemen kunnen worden vermeden middels deze aanpak. Deze onderdelen zijn 36 jaar oud en met totale revisie van de remklauwen zullen ze weer functioneren als nieuw. Nieuwe stofhoesjes worden gemonteerd.
|
 |
 |
Tezijnertijd wordt de hoofdremcilinder vervangen. Deze heeft ooit gelekt.
|
Bij ontluchting van de remleidingen wordt op dit oude type remkrachtverdeler eerst hier de ontluchtingsnippel opengedraaid. Bij latere T2's is deze nippel niet meer aanwezig vanwege montage van een ander model remkrachtverdeler.
|
 |
 |
Uitlijning van de wielstand.
|
De beginstand, alle roodgekleurde vlakken geven meetwaarden aan die buiten de toleranties van afstelwaarden vallen. Weet nog dat we de draagarmen rechtsvoor los hadden van het fuseestuk, dus hiervan is de stand sowieso niet meer correct. Sporing van de achterwielen laten we tot de restauratie voor wat hij is.
|
 |
 |
Nu blijkt dat de wielvlucht van het rechtervoorwiel niet positiever te corrigeren is. De astap of de onderste draagarm is krom met de grootste waarschijnlijkheid van de eerste optie. Een of beide dienen ooit te worden vervangen.
Hiervoor dient uitlijnen dus ook, kijken of delen niet krom zijn.
|
Tot slot wordt bij inbouwen in de deuren van nieuwe luidsprekers de folie vervangen omdat de oude hemelwater niet meer afdoende tegenhoudt.
|
 |
Herkeuring bij de RDW gaf de T2 deze golflengte op de middengolf. Veel plezier!
Voor de komende tijd kan veilig worden gereden en we weten wat ons verder te doen staat.
Wordt vervolgd!
|