volledige check 1303 automatic Terug
De veerplaat loopt aan tegen het onderstel. Opmerkelijk en de reden is dat roestvorming op het contactvlak van veerplaat en draagarm de veerplaat naar binnen heeft weggedrukt. De veerplaat is daar ook krom. Een proces van jaren.
Verder bleek de rechtse draagarm te zijn doorgerot wegens modderophoping, nog nooit meegemaakt!
En wat we vaak zien is dat de metalen dopjes waar de aanslagrubbers op gedrukt zijn afgerot. Een keer hard over een drempel en je hoort en voelt een ongezond harde dreun.
De 1303 is nog niet lang in bezit van de huidige eigenaar en na overleg wordt besloten de hele auto grondig na te kijken op alle technische vlakken.
Wegens lang stilstaan, ophoping van vuil, nauwe naden en te weining wassen heeft deze reuzengrasspriet een goed leven. Om dezelfde redenen is de schroefkant van de linkerdorpel compleet verrot. Na reparatie wordt alles met ruimte gemonteerd opdat vuil er doorheen valt.
Na gaten in de dorpels en achterste binnenschermen te hebben ontdekt komt Le Moment Supreme, inspectie van de chassiskop... ...die zo ernstig blijkt te zijn aangetast dat de klant wordt verteld dat kosten van reparatie van de lastechnische gebreken bij deze 1303 niet in verhouding staan tot wat de auto uiteindelijk waard zal zijn.
Voorgesteld wordt om een andere halfautomaat te gaan zoeken en de klant stemt hiermee in.
De motor is echter wel onderhanden genomen omdat deze slechts klein onderhoud nodig had.
Deze halfautomaat had grote problemen met het ontkoppelen te wijten aan valse lucht in het inlaatsysteem en/of een kapot membraan in de servo.
Te zien zijn oude vacuumslangen die in twijfelachtige staat verkeren.
Ook zijn beide verbindingsmoffen tussen inlaatspruitstuk en -bochten verdroogd en laten mogelijk valse lucht door. Ook deze worden vervangen.
Hiertoe wordt de motor uitgebouwd.
Het luchtfilter is zwaar aan vervanging toe. Hier is heel lang mee doorgereden. Aan de onderzijde is het ook nog eens doordrenkt met motorolie afkomstig van de carterontluchtingbuis. Bovenaanzicht van de rechteraansluiting van uitlaatdemper op kachelpot, slordig gemonteerd en bovendien zonder uitlaatcement. Zeer grote kans op lekkage van uitlaatgas wat APK afkeur is.
Het beste kun je een klepdekselpakking hebben van kurk. Echter de kwaliteit die gemonteerd was verbrokkelde waardoor de brokjes in de motorolie terechtkomen en ondanks de aanwezige oliezeef tot verstoppingen in oliekanalen kunnen leiden. Diverse afdichtingen van de uitlaat lekten omdat de uitlaatmoeren niet goed waren aangedraaid. Tevens is het beter de vlakken altijd met uitlaatcement in te smeren.
Bij verwijderen van de oliedeksel bleek een gigantische hoeveelheid sediment op de bodem van het carter te liggen. Oliedeksel en -zeef worden gereinigd en na een aantal olieverversingen zal de motor inwendig wat schoner worden. Er wordt dus zoals eerder vermeld niet verder gegaan met de 1303.
Tot slot nog wel dit detail: van de rechtse koplamp ontbrak de schroef waarmee de koplampring is bevestigd aan het spatbord. Zeer gevaarlijk want met name door de aanwezige oogwimpers kan door de rijwind het onderdeel van de auto afwaaien met alle mogelijke gevolgen van dien.