 |
 |
We beginnen met de motor, tenslotte liep de motor verre van goed. En bijna was deze oververhit geraakt omdat de bitumen tussen motor en kattenbak strak tegen de motorventilatoropening aan waren gezogen.
Bij kleppen stellen bij koude motor merken we dat bij geen van de kleppen een voelermaatje van 0,05 tussengeschoven kan worden. Klepspeling dient afstelwaarde echter 0,15mm te zijn!!
|
De gasklep is niet afgesteld. Met de aanslagschroef zover teruggedraaid zit de gasklep te strak.
|
 |
 |
Een kijkje in de verdelerkap leert ons dat de motor al zolang deze kap gemonteerd is met fout afgesteld ontsteking heeft gereden omdat het inbrandpatroon van de vonk niet in het midden van koperen verdelercontact ligt.
Na tevens de afstand van de contactpunten (te klein) en vervolgens het onstekingstijdstip (te vroeg) te hebben afgesteld loopt de motor weer goed. Fijnafstellen met de carburateur volgt met CO-meting.
|
Op de vooras waren beide onderste draagarmkogels vernieuwd maar gemonteerd zonder sluitring onder de moer!
|
 |
 |
Echter bij de rechtse van de onderste draagarmkogels bleek deze niet ver genoeg in de draagarm te zijn geperst waardoor het stofhoesje niet goed gemonteerd kon worden. Dit werd maar even opgelost met zwarte kit (..)
Levensgevaarlijk want als door gebrek aan smering de onderste kogel (die namelijk trekt) uit de draagarm schiet staat ineens je voorwiel schuin onder je auto, bij welke snelheid je ook rijdt...
|
Beide voorste schokdempers waren ondeugdelijk gemonteerd aan het voorasframe. Aan weerszijde van het voorasframe hoort een rubber te zitten en niet als op de foto twee aan de onderzijde ervan.
|
 |
 |
De rechtse stuurstang is behoorlijk krom, is APK afkeur.. Dit terwijl net nieuwe APK verkregen was. De stuurstang is gedemonteerd en rechtgemaakt.
|
Linksachter bleek het aanslagrubber van de wielophanging losgerot te zijn. Er was lichte kracht voor nodig om het rubber van zijn bevestigingsplaat los te trekken.
Een nieuwe bevestigingsplaat is gemonteerd en, na conservering met was, ook weer het rubber.
|
 |
 |
De bevestigingsbout van de schokdemperplaat in de linkerwielkast achter is niet goed aangedraaid en dit gaat ook niet omdat iets naar voren veel plaatwerk verrot is. Er zat toch nieuwe APK op?
Goede bevestiging van deze bout is belangrijk anders kan de achteras bewegen t.o.v. de koets.
|
De kever is uit 1970 en deze ashoes ook. Allemaal niet erg als zou het niet zo zijn dat beide ashoezen sterk verdroogd zijn en aan linkerzijde een gat aanwezig was waardoor water in de versnellingsbak kan komen (en olie er uit kan).
Om kosten niet op te drijven dit gat dichtgekit als tijdelijke oplossing.
|
 |
 |
Ooit is een koppelingshendelveer gemonteerd met te grote diameter. Dit is verder niet erg maar dan weten we dat in ieder geval.
|
Bij het hoofdstuk remmen zien we dat de (nieuw gemonteerde) remslang rechtsvoor grote kans maakt bij volledig indraaien van het stuur naar rechts tegen de binnenkant van de velg aan te komen. De remslang snijdt zich dan door.
Lichte verdraaiing van de slang was de oplossing.
|
 |
 |
De remslangen aan achterzijde zijn echter zo oud dat deze vervangen dienen te worden wegens droogtescheuren en...na demontage bleek ook nog eens dat beide slangen COMPLEET verstopt waren waardoor de remmen aan moeten hebben gelopen...
|
...echter bij het losdraaien van de remleidingwartels van het gehele achterste remleidingstelsel bleken de leidingen zo sterk aangetast door roest dat deze makkelijk braken. Een noodstop had mogelijk een leiding kunnen doen knappen met alle gevolgen van dien.
Naast de remslangen dus ook de remleidingen aan de achterzijde vervangen.
|
 |
 |
Na demontage van de remtrommel rechtsachter bleek het linkerstelboutje 180 graden verkeerdom gemonteerd te zijn. Zo functioneert deze rem niet optimaal omdat hij niet goed is af te stellen...
|
...en linkachter ontdekken we dezelfde montagefout. Tevens komen we er achter dat de rechtse handremkabel begint te breken in de tunnel t.h.v. de handremhendel. De kabel hebben we vernieuwd.
|
 |
 |
Linksvoor ontdekken we dat de (nieuwe) remschoenen aan de stelboutzijde geen schuine rand hebben waarmee ze tegen de schuine gleuf in de stelbout liggen. Op deze manier centreren de remschoenen niet optimaal.
Deze rand hebben we nu handmatig schuin geslepen zodat de remschoenen goed opgesloten zitten.
|
Er bleek een van de twee kabelschoenlipjes van de remdrukschakelaar van het voorste remcircuit te zijn afgebroken. Als de achterste remdrukschakelaar het ook niet doet werken de remlichten niet!
Ter vervanging hebben we een goede gebruikte remdrukschakelaar gemonteerd.
|
 |
 |
Nog nooit hebben we in onze werkplaats een kever gehad met een vrije slag op het rempedaal bvan maar liefst meer dan acht centimeter!! Dit behoeft slechts 2 millimeter te zijn. Na afstelling reageert de voetrem veel eerder.
|
En nu we het toch over pedalen hebben, een glad en beschadigd pedaalrubber is APK afkeur maarja er zat net een nieuwe APK op...
Dit pedaalrubber is uiteraard vervangen.
|
 |
 |
Bij het vlakker zetten van de ruitwisserarmen in ruststand ontdekken we dat het hele frame van het ruitwissermechanisme niet vastzit met moeren op de twee asjes door de paravan, hier eentje afgebeeld.
RVS ring en dito moer gemonteerd, nu werken de ruitenwissers ook weer iets zekerder.
|
Tot slot wordt de auto, zoals we dat altijd doen, uitgelijnd teneinde voorspelbaar weggedrag te verkrijgen. Spelingen op draagarm- en stuurkogels lagen binnen de tolerantie, dit omdat pas na bepaling hiervan mag worden uitgelijnd.
|
 |
 |
Gemeten waarden voor afstelling...
...en na afstelling van wielvlucht en sporing van de voorwielen (volgende foto). De auto reed rond met verkeerde voorwielstand en zal nu merkbaar beter sturen!
Het rode vakje bij sporing rechtsachter geeft aan dat deze nog niet goed staat. Dit zal een volgende keer gebeuren, waarschijnlijk bij vervanging van de bovenste draagarmkogels op de vooras wanneer deze niet meer door de APK komen.
|
Geconcludeerd is dat deze kever niet is APK gekeurd met het vakmanschap dat je mag verwachten als je ziet wat we er in onze werkplaats nog hebben uitgehaald. Naast niet APK waardig was de auto ook absoluut niet veilig, te wijten aan verkeerde reparaties en achterstallig onderhoud.
Maar goed, het leed is geleden en nu rijdt de familie weer een stuk zekerder rond in deze diamantblauwe 1300.
|