volledige check T2b Westfalia USA 1976 Terug
Dit modeljaar '76 USA is af fabriek uitgerust met een 2 liter injectiemotor. Deze is gezien de huidige motorcode (EC) en -beplating vervangen door een 1800cc USA VW412 motor (met injectie en loodvrij). De injectieapparatuur is er jammer genoeg af gehaald en vervangen door een centrale Weber carburateur. De motor lekt gigantisch olie en zal worden uitgebouwd. Links waar ooit een tweede accu stond liggen nu (dikke) draden ongeisoleerd grote kans op storingen en/of gevaar te geven.
Deze remslang was gemonteerd rechtsachter en was zo oud als de bus ZELF !! Zie het plastic ringetje met de datum erop.
Viel het nog mee dat er alleen droogtescheurtjes in de buitenmantel zaten wat sowieso APK afkeur is. Dergelijke oude slangen vervang je ALTIJD.
De remtrommel rechtsachter bleek ooit met remschoenen te hebben geremd waar al een tijdje geen remvoering meer op zat. Schuin afgesleten en groeven bevattend is deze trommel niet meer bruikbaar.
Van de handremkabel links blijkt zoals vaak de buitenkabel gebarsten te zijn bij het uitkomen van de handremkabelbuis onder de carrosserie. Hierdoor gaat de kabel uiteindelijk stroef lopen en vastzitten. De schuifdeurklink is gebarsten en onbruikbaar geworden omdat de in de schuifdeur ontbrekende plastic vatting ontbrak. De nog in uitmuntende staat verkerende remankerplaten worden aan bovenzijde even losgemaakt. We laten er conserveringsmiddel tussen lopen opdat corroderende remolie in de nauwe ruimte tussen fusee en remankerplaat geen kans krijgt om uiteindelijk de hele remankerplaat krom te laten corroderen.
De remklauwen zijn van fabrikant Girling en dan zijn de antidraaiplaatjes onderaan afgebeeld niet de correcte! Deze na het gangbaar maken van de klauwen vervangen door de bovenaan afgebeelde, specifiek voor (de bij de T2 minder vaak voorkomende) Girling klauwen. Bij loshalen van de deurpanelen blijkt geen plastic bevestigd te zijn om regenwater tegen te houden waardoor het natgeworden hardboard enigszins vervormd is.
In beide tochtraamframes bleken de vertikale rubbers te ontbreken. Dit veroorzaakt waterlekkage en windgeruis. De schuifdeurklink is gebarsten en onbruikbaar geworden omdat de in de schuifdeur ontbrekende plastic vatting ontbrak.
De slotcylinder van de motorklep bevatte slechts drie van de negen plaatjes waardoor de sleutelnauwkeurigheid niet meer zo groot was. Hoe meer plaatjes, hoe nauwkeurig de cylinder. De afdichting tussen het verdroogde voorruitrubber en de doorgerotte voorruitrand wordt tijdelijk afgedicht met ruitkit om waterlekkage naar binnen te voorkomen. Later wordt de voorruitrand gelast.
De carrossrie is van modeljaar '76 en de aanwezige pilotenstoelen van een T3 bus hebben stoelgeleiders nodig die op de T2 pas vanaf modeljaar '77 zijn gebruikt. Reden om de stoelgeleiders van het latere model op de carrosserie te zetten. De gordelbevestiging bij de B-stijlen aan beide zijden van de auto zijn aan het rotten omdat in de wielkast vocht tussen de wielkastplaat en de verstevigingsplaat komt.
De verstevigingsplaat wordt uitgeslepen en ontroest weer onder een nieuw ingelast plaatdeel gelast waarna lasnaden worden bijgeslepen en afgewerkt met epoxylak en alles wordt geconserveerd. Van binnenuit gezien de B-stijl aan bestuurder- zijde, achter de stoel. Hier zit een flinke deuk die the American Way is volgestort met plamuur.
Later wordt door ons de schade vakkundig gerepareerd door nieuwe stukken plaatwerk in te lassen.
Deze twee gaten worden links in de motorruimte worden dichtgelast. Ook andere onvolkomendheden aan de onderzijde van de carrosserie worden gelast. Onder andere hier, kriksteun rechtsvoor, waar een ooit verkeerd geplaatste krik de dunne driehoek tussen kriksteun en chassisbalk indeukte.
De hardyschijf tussen de stuuras en het stuurhuis van deze T2b is goed vergaan, door en door gescheurd. Als het onderdeel breekt kun je niet meer sturen.
De schijf wordt vernieuwd nadat het stuurhuis is vervangen omdat wanneer het stuurwiel een halve slag rechtsom werd gedraaid de draaibeweging een dood moment had.
Ooit is de auto hard tegen een stoeprand geknald met het linkervoorwiel waardoor in het inwendige van het stuurhuis iets is afgebroken. Reden om het gehele stuurhuis te vervangen door een goede gebruikte, links afgebeeld met inslag 77. Het oude niet te repareren exemplaar is rechts afgebeeld (inslag 75).
Slecht dat het hele euvel er bij de RDW invoer- en APK keuring niet is uitgekomen..
Een goed stuurhuis wordt in de alvast met holleruimtewas ingespoten chassisbalk teruggeplaatst. De ruimte voor de kick bordjes onder het dashboard wordt i.v.m. nog te repareren plaatschade preventief met lijnolie ingespoten.
Wanneer deze reparatie is gedaan en de lijnolie opgedroogd wordt nog een holleruimtewas behandeling gegeven.
De benzinetank is ooit verwijderd geweest en daarna is de ontluchting ondeugdelijk weer gemonteerd. Hier ziet u namelijk de rechtse ontluchtingslang vanaf de tank niet aangesloten op de ontluchtingbuis.
Als de tank erg vol zit kan de benzine daarom overstromen.
Het rubber aan de bovenkant van de benzinevulpijp blijkt in goede conditie. Zou deze droogtescheuren vertonen dan kan men benzinelucht in de auto ruiken tijdens het rijden.
De oude tankvlotter functioneert niet meer goed omdat een deel van de windingen van de weerstandsdraad is gebroken. Daardoor geeft de meter op het dashboard al heel spoedig na het tanken een te laag benzineniveau aan. Een goede vlotter is gemonteerd. Schetst het onze verbazing dat de rechtse bevestigingsbout (links onder midden foto) van de achterste ophanging van de versnellingsbak ontbreekt!!
Dit ontdekten we nadat we de linkse (rechts afgebeeld) al hadden losgedraaid.
Onderaanzicht van de motorruimte en kattebak. De balken en achterste wielkasten zijn hier reeds schoongemaakt om opnieuw te worden geconserveerd... ...en zie hier het resultaat. Europabestendige conservering van buiten- en binnenzijde van plaatdelen want ook de holle ruimtes zijn geconserveerd.
Bij demontage van de motor blijkt de rechtse van de gevulkaniseerde ophangrubbers losgescheurd te zijn van het ijzer. Dit kan goed komen door het ontbreken van de rechtse bout van de versnellingsbakophanging! Na ontvetting van het kale draaiende gedeelte van de motor worden diverse pakkingen vernieuwd, hier die van de oliefiltervoet (onder) met zicht op de oliekoelervoet.
Tevens worden de cylinderkoppen opnieuw gemonteerd omdat de acht moeren niet goed op moment van 3,2 Kgm meer waren aangedraaid. Een nieuwe krukaskeerring wordt gemonteerd... Te zien is echter dat het carter heeft gelekt of nog steeds lekt op de naad onder de krukas gezien de zwarte kit die zich daar bevindt. Hopelijk krijgen we dit nu wel dicht met speciale kit.
...en tevens en nieuwe grote O-ring in het vliegwiel die de opening met de krukas afsluit. Van al de gestraalde, geschopeerde en met epoxylak en zwarte aflak gespoten motorplaatdelen worden de schroefdraden in de aangelast moeren nagetapt omdat deze na behandeling vol zink en verf zitten.
Een nieuwe rubbertje dat de oliepeilstokbuis in het ventilatorhuis verbindt met hetzelfde deel in de olievulbuis. Dit rubber was kapot en zorgt dan voor grote olielekkage. De dynamo wordt op een professionele Bosch testbank getest onder belasting op maximale laadstroom. Dit bleek in orde maar wil je wel zeker weten wanneer je op een lange reis gaat.
Verharde isolatie om de stroomdraden extra ommanteld door krimpkous en nieuwe draadhoes teneinde mogelijke kortsluiting te voorkomen. De motor in opbouw.
Twee nagekeken originele 32-34 PDSIT carburateurs worden geplaatst op de van oorsprong met injectiesysteem uitgevoerde VW412 motor. Hier deksel en huis van de linkercarburateur met nieuwe pakking. Hier wordt het afdekplaatje van de opening tussen de linkse kachelpot en het motorventilatorhuis gemonteerd. Zie rechts in de opening het klepje dat dichtvalt zodra de motor stopt met draaien opdat geen loeihete lucht het huis in stroomt. Zowel afdekplaatje als klepje ontbraken waardoor o.a. onnodig koellucht verloren gaat.
De opgebouwde motor wordt teruggeplaatst... ...en een origineel hitteschild wordt gemonteerd om te voorkomen dat het afdichtschuim rond de motor boven de uitlaatdemper verschroeit en gaat lekken.
De oude gaskabel was te kort en bij het doorleiden van de nieuwe in de gaskabelbuis ontdekken we dat deze 30 cm voor het einde is doorgezaagd...(!?). De oplossing is een kort pijpje dat over de buis wordt geschoven om de onderbreking op te heffen zodat de nieuwe kabel minder kans op doorsnijden maakt. Ook bij de kabels voor de kachelpotbediening was onder het dashboard e.e.a. mis. De rechtse kabel was bij de hendel geknikt omdat de kabel te stroef vast zat waardoor de rechtse kachelpotklep niet openging. Kabel gangbaar gemaakt, beide aangesloten en de verwarming doet het prima nu.
Voordat het stuurwiel wordt gemonteerd wordt nog het richtingaanwijzerhendel terugspringmechanisme hersteld dat zich bevindt in twee gebogen vertikale openingen. De achterzijden van de klepjes van de frisseluchtroosters worden beplakt met nieuw schuim opdat ze niet tochten. Het oude schuim was compleet vergaan.
En als laatste is de gehele elektrische installatie nagekeken, hersteld en verbeterd. Een tweede accusysteem is netjes en deugdelijk aangelegd met een zwevende zekering voor de koelkast en voor de overige secundaire gebruikers waaronder radio en interieurverlichting. De koelkast is weer werkend gemaakt en werkt in deze T2b Berline uit Amerika alleen op 12 Volt. En bij controle van de elektrische installatie hoort het vervangen van deze aparte glaszekeringen door originele keramische 8 en 16 Ampere zekeringen.
Inmiddels is de bus weer rijdend!
Voorlopig hebben we genoeg gedaan aan de Westy. Eerst een winterstop in de stalling en dan in het voorjaar wordt rest van de auto geconserveerd.
Wordt vervolgd!