 |
 |
Deze rijdende Nederlandse Westfalia heeft een goede basis om stapsgewijs een geweldig exemplaar van te maken. De deuken kregen we er bij, verder van weinig belang voor de waarde van de auto..
APK zit er op, toch voeren we zoals u gewend bent controle op de APK uit.
|
Dit is het doorgebrande oliedrukverklikkerlampje dat niet brandde als de auto op contact stond. En dus kon niet gezien worden dat het eigenlijk al lang had moeten gaan branden want er zat veel te weinig olie in het carter.
Gelukkig was het nog niet te laat maar het belang van olie peilen moge hier duidelijk zijn.
|
 |
 |
Afstellen van contacthoek (lees: contactpunten) en daarna ontstekingstijdstip. Contacthoek stond goed, tijdstip iets te laat; de motor trekt dan minder.
|
Dit surrogaat motorkleprubber wordt verwijderd en vervangen door een deugdelijk exemplaar dat de warme lucht achter de bus houdt.
|
 |
 |
Ook de hardyschijf bleek aan vervanging toe. Deze zit tussen de stuuras en het stuurhuis, vangt vibraties op. Daarnaast dient hij als koppeling daar de stuuras en de as in het stuurhuis nooit recht in een lijn liggen.
Door de aanwezige hoek wringt de schijf en met de grote krachten erop uitgeoefend komen de scheuren.
|
Inspectie van de wielremcylinders. ondanks dat onder alle vier de stofhoesjes geen remolie wordt aangetroffen en de zuigertjes gangbaar zijn worden beide wielremcylinders toch vernieuwd omdat de zuigertjes "korrelig" aanvoelen wat duidt op inwendige corrosie.
|
 |
 |
De remschoenstelbouten aan een zijde bleken niet evenveel te zijn opgesteld. dit zorgt voor ongelijkmatige slijtage van de remschoenen in de trommel.
|
Ondanks dat bij de vorige garage nieuwe handremkabels waren gemonteerd bleek de handremhevel in de rechtertrommel MUURVAST op de remschoen te zitten. Deze remtrommel moet daarom continu hebben aangelopen.
Hevelscharnier ontroest en ingevet.
|
 |
 |
Tevens zijn alle remslangen toen vervangen behalve linksachter. Vreemd want remdelen vervang je altijd per as.. Alsnog deze remslang vernieuwd.
|
Gangbaar maken van de remklauwen wat we standaard doen. De stofhoesjes zijn gelukkig in prima conditie...
|
 |
 |
Maar de antidraaiplaatjes zijn niet goed gemonteerd of wel goed gemonteerd maar met de zuiger in de verkeerde stand waardoor de antidraaiplaatjes de zuigers nog niet in dezelfde stand houden.
|
Afstellen van de klepspeling was nodig en tevens de draaipunten van de klepdekselbeugel op de cylinderkop (rechts op de foto) ingevet.
|
 |
 |
De kachelpotklep rechts was rot en de pijp op welke deze gemonteerd zit aan de bovenzijde ook. Hierdoor is er onnodig verlies aan door de motorventilator opgewekte luchtstroom die voor koeling van de motor wordt gebruikt.
De pijp is gerepareerd en de klep vervangen.
|
Valse lucht door ouderdom in een kniestukje in het luchtinlaatsysteem. De bochtjes zijn nog niet onbruikbaar, na ontvetten met een sterke kitsoort de scheurtjes afgedekt.
|
 |
 |
Ook bij deze type 4 motor zijn de carburateurdekselpakkingen naar binnen gezogen en trekken valse lucht.
Carburateurs schoonmaken, ontvetten en opbouwen met nieuwe pakkingen.
|
In de linkercarburateurdeksel ontbrak de acceleratiepompsproeier, deze was afgebroken in het busje en vermalen in de 3e of 4e cylinder. Een vervangend exemplaar erin gezet waardoor eventuele inhoudproblemen worden voorkomen.
|
 |
 |
Heel slordig dat bij een vorige reparatie de doorvoerthule van de benzineslang achterwege is gelaten. De door het gat gevoerde benzineslang kan langzaam worden doorgesneden door de trillende motorbeplating.
Deze thule is een specifiek type 4 motoronderdeel.
|
De dynamosteun is weggerot bij de bevestiging op de rechterkachelpot en de warmeluchtpijp met bijna losgerotte bevestigingslip blijkt slechts los te rusten op de opening in de kachelpot...
|
 |
 |
Zo ziet het er uit na wat laswerk, geen klusje wat zo gepiept is. De reparatie kan niet op de auto worden uitgevoerd, er moeten een aantal onderdelen worden gedemonteerd.
|
Derde hoofdstuk, de electra. Een ooit aangelegde alarminstallatie wordt verwijderd bij gebrek aan gebruiksaanwijzing en gezien de hierna te tonen algehele staat van de electrische installatie is het de vraag of deze uberhaupt wel werkte.
|
 |
 |
U ziet een paar zekering zitten van 25 Ampere die voor een VW zekeringkast verboden gebied zijn!
|
Een kijkje op de electra vanaf de linkerdeurzijde. Zometeen zal blijken hoe goed er gehobbied is..
|
 |
 |
..en een kijkje vanaf de opening voor het instrumentenpaneel...
|
...en dit is na de "opzuivering"...
|
 |
 |
...en dit is wat eruit is gehaald. Kun je een leuke kerstboom mee optuigen toch?
|
De nieuw geplaatste 2e accu met het correct aangelegde laadsysteem zoals de luxere Westfalia's dat hadden.
Wordt vervolgd!
|
 |
 |
Aan beide zijden van het voorasframe blijken de aanslagrubbers te ontbreken. Dit komt doordat de klemmetjes in de buis waar de rubbers op gemonteerd zijn langzaam wegrotten en het rubber er op gegeven moment afvalt.
|
Montage van een nieuw onderste aanslagrubber, geen kedoenk meer als je over een drempel rijdt..
|
 |
 |
Uitlijngegevens vooraf...
|
...corrigeren van de sporing linksachter...
|
 |
 |
...en uitlijngegegevens na afstelling sporing linksachter en wielvlucht en sporing van de voorwielen. Nu slijten de banden recht, komt het stuur goed in de rechtuitstand en trekt de auto niet naar een kant.
Wielvlucht van de achterwielen is niet verstelbaar en te negatief omdat de draagarmen langzaam torderen in het leven van een T2.
|
De bus rijdt inmiddels weer in het westen van ons land rond.
Over een aantal maanden zal de carrosserie worden gelast en geconserveerd en verder in het nieuw worden gestoken!
|