 |
 |
Deze vroege T3 Westfalia komt in de werkplaats met een gaatje in de benzinetank.
Na verwijdering om de tank te repareren is te zien hoeveel viezigheid op de tank wordt verzameld. De tankontluchting deugde bovendien niet meer dus dat maken we bij montage weer in orde.
|
Inspectie van het voertuig laat zien dat de hardyschijf aan vervanging toe is, er zitten droogtescheuren in. Rij hier lang genoeg mee door, hij breekt en je kunt niet meer sturen.
|
 |
 |
Met verbazing wordt geconstateerd dat van de linker remtrommel de twee M7 bevestigingsboutjes met maar twee slagen zijn aangedraaid en dus compleet los zitten (ook de trommel) !. De trommel zit weliswaar vast met de wielbouten maar toch...
|
Remtrommels worden verwijderd voor inspectie, wielremcylinders en voering zijn ok, het zelfstelmechanisme gaat stroef en wordt schoongemaakt en met de handremkabels opnieuw ingevet.
|
 |
 |
Geconstateerd wordt dat de handremkabels te strak stonden opgespannen waardoor het mechanisme van zelfstelling in de trommel werd omzeild. In totaal is de stelmoer onder de auto maar liefst 1,5 cm teruggedraaid !
|
Bij het gangbaar maken van de linkerremklauw blijken de antidraaiplaatjes niet goed te zijn gemonteerd.
Deze voorkomen draaien van de zuiger opdat bij correcte montage van het geheel het onderste gedeelte van de remblok minder druk krijgt zodat de remblok recht afslijt omdat de draaiende schijf de blokken 'meeneemt'.
|
 |
 |
In totaal bij beide klauwen zijn drie van de vier stofhoesjes voor de remzuigers goed gescheurd waardoor stof binnenkomt en ze weer vast kunnen gaan zitten.
|
Bij de rechterklauw zijn helemaal geen antidraaiplaatjes gemonteerd... Wat ik hier vastheb is namelijk het blokje zelf (ondersteboven) en daar staat direct de afduk van de zuiger op.
|
 |
 |
De buitenste zuiger van de rechterklauw blijkt helemaal verdraaid te zijn gezien de afdruk op het blokje. Hier blijkt het nut van de antidraaiplaatjes.
|
Montage van de nieuwe remzuigerstofhoesjes.
Al met al lijkt het nakijken van de remmen geen overbodige zaak te zijn geweest.
|
 |
 |
De remslang linksachter...
|
...en de remslang linksvoor. Alle verdroogd en APK afkeur, bovendien natuurlijk gevaarlijk!
|
 |
 |
Het filter in de vulopening van het remoliereservoir bevat behoorlijk wat zwarte drab, schoonmaken dus alvorens terug te zetten.
|
Bij verversen van de remvloeistof wordt de vloeistof in het koppelingcircuit natuurlijk niet vergeten: ook dit is remolie en zit aangesloten op het remoliereservoir!
|
 |
 |
Vervolgens wordt na controle van de draagarm- en stuurkogels de bus op 4 wielen uitgelijnd.
|
Scherm toont dat de wielvlucht rechtsvoor niet klopt en de sporing van de voorwielen. Achter klopt de wielvlucht en sporing links niet.
|
 |
 |
Na bijstellen klopt de wielstand voor weer. Achter laten we ongemoeid omdat de wielvlucht daar niet bij te stellen is. De afwijkende sporing links is bij deze wielvlucht alleen maar goed.
|
De motor liep te hoog stationair. Bij afstellen van het ontstekingstijdstip blijkt dat de gradenboog ontbreekt, ESSENTIEEL voor het afstellen hiervan. Maar even tijdelijk een gradenboog gemonteerd waarna bleek dat de ontsteking rond de 25 graden te vroeg stond.. vandaar het te hoge toerental !
|
 |
 |
Zelfs aan de verdelerkap en de rotor is te zien dat de ontsteking lange (!) tijd niet goed afgesteld heeft gestaan. Anders zouden de messing delen centraal ingebrand zijn geweest,
|
Een verdroogde V-snaar, water geven is te laat.. Deze wordt met spoed vervangen.
|
 |
 |
...en een verdroogde aansuiting in het inlaatluchtcircuit. DIT geeft storingen !
|
Van het andere eind van dezelfde slang was de diameter te groot waardoor continu valse lucht werd aangezogen. Allemaal oorzaken voor storingen.
|
 |
 |
De schroefdraad in de linker carburateurdeksel van de stationaire afslagsproeier (een veiligheidsklep bij afslaan motor) is dolgedraaid Met gastape is hier gepoogd de boel vast te zetten maar dat gaan we later toch wat grondiger doen.
|
Modder, plantenresten en olie vormen een solide koek onder bij de krukasventilator. Dit wordt verwijderd voordat het de motor in wordt gezogen of het rooster blokkeert.
. |
 |
 |
Het luchtfilter is nat geworden van de olie die via de carterontluchting het filterhuis in is geblazen, vervangen maar..
|
De bougies, alle gedemonteerd, elektrode-afstand op 0,7 mm gebracht en met kopervet op de schroefdraad teruggezet.
. |
 |
 |
Onder de rechtercarburateurvoet treffen we een redelijke bult uitgeharde vloeibare siliconenpakking, daarom gebruikt VWvakrestauratie dit produkt niet.
|
Na demontage van de carburateurdeksels is goed te zien waar de pakkingen valse lucht lieten binnenkomen.
|
 |
 |
Van de gasklephevel van de rechtercarburateur was het plastic busje van het stangetje dat het chokemechanisme bedient verdwenen, de functie van het stangetje daarom ook!
|
Na reiniging van de carburateurdeksels ziet het er allemaal heel anders uit. Van de rechterdeksel mist het acceleratiesproeierbuisje, links bleek die al los te zitten; met een centerpons gezekerd.
|
 |
 |
Terugkomend op eerdere foto: op de linkercarburateurdeksel bleek de klep van de stationaire afslagklep (onder) maar afgeknipt omdat deze (in goede staat boven) wegens uitgelubberde schroefdraad (rechts) in de deksel klemde!! De carburateurdeksel in kwestie is nu niets meer waard en dient te worden vervangen.
Hoe komt dit alles? De stationaire afslagklep is ooit losgetrild en niet meer aangedraaid waardoor de schroefdraad in het huis is weggevreten.
|
Van het huis van de linkercarburateur is de acceleratiepompkamer behoorlijk door water gecorrodeerd. Zat er ooit een tijd lang water in de tank??
|
 |
De zekering op de achtste positie is blauw en is taboe in een zekeringkast van een luchtgekoelde VW. Deze is nl. 25 Ampere en in staat om de leverende stroomdraad door te laten branden en zodoende in een kabelboom de hele kabelboom de venieling in te helpen.
Betreffende zekering vervangen door een toegestaan rood of rose 16A exemplaar.
Verdere controle van onderdelen van deze T3 zal waarschijnlijk volgen.
|
|