|
|
|
Deze van origine Duitse politiebus is vroeger als rijdend kantoortje gebruikt. Nu een jaar of acht in bezit van de huidige eigenaar heeft deze een aantal jaren geleden de zeer roestvrije bus laten overspuiten maar helaas is wegens de gemaakte maar niet te halen prijsafspraak enigszins ingeboet op de kwaliteit van de voorbewerking. De lak hecht niet omdat er domweg plaatselijk niet was geschuurd !
|
Het verdroogde voorruitrubber was aan vervanging toe en ook hier troffen we helaas de erfenis van de slechte voorbewerking van de vorige spuiter. Later, in 2008, zal deze corrosie worden aangepakt middels plaatselijk zandstralen en spuiten.
|
|
|
De motorruimte voor aanvang van de technische check teneinde de oorzaak van een storing in de vorm van motoruitval te achterhalen.
Maar niet alleen daarom diende een volledige check plaats te vinden, zie alle volgende foto's. De linkse kachelslang van de blower mist waardoor continu hete lucht vanuit de linker kachelpot de motorruimte in wordt geblazen. Kans op oververhitting van de motor!
|
De richtingaanwijzerhendel sprong bij terugsturen in de rechtuitstand niet terug in de neutraalstand omdat het veertje tussen de twee witte plastic haakjes miste. Deze miste trouwens omdat te zien is dat een van de haakjes was afgebroken.
|
|
|
De stuurdemper wordt vernieuwd, deze was volledig op...
|
...en de wielremcilinders gaan spontaan lekken bij het oplichten van de stofkapjes. Vervangen dus!
|
|
|
De remmerij linksachter in volledig gedemonteerde toestand, links de handremkabel die naar beneden hangt.
|
Remslangen achter van rond de 20+ jaar oud mogen alleen al daarom wel eens vervangen worden.
|
|
|
Gangbaar maken van de remklauwen. De linkerremklauw liep behoorlijk aan wat resulteerde in naar links trekken met remmen.
|
Beide carburateurhuizen met hun naar binnen gezogen oude pakkingen. Valse lucht in het inlaatsysteem kan voor motorproblemen zorgen.
|
|
|
In de hier ondersteboven zichtbare linkercarburateurdeksel zit het buisje van de acceleratiesproeier los. Deze is losgetrild en zal tenzij opnieuw geborgd in de 3e of 4e verbrandingsruimte vallen en nooit meer teruggevonden worden. Borgen dus.
|
Beide carburateurs weer fris en opnieuw bepakt naast elkaar.
|
|
|
Ondanks de zeer roestvrije staat van de bus toch een voorste linkerkriksteun die rot is daarom vernieuwd wordt teneinde daarna deugdelijk te kunnen conserveren.
|
Een deel van de beschermingsplaat tussen chassislengtebalk en linkerbinnendorpel wordt daartoe verwijderd.
|
|
|
Kijken of de nieuwe kriksteun netjes past. Ook bleek een stukje van de bodem aan de voorste zijde van de binnendorpel te zijn aangetast, dit wordt gelijk vervangen (het grijze stukje plaat).
|
En als laatste wordt de beschermplaat die was verwijderd weer precies op zijn plek teruggelast met een volle, dichte las.
|
|
|
Ook het plateau van de eerste accu (de rechtse) bleek rot. De losgeboorde originele beugel wordt echter hergebruikt op het nieuwe plateau na te zijn gezandstraald omdat deze veel steviger is dan de beugel die op het nieuwe plateau meegeleverd is.
|
Omdat de eigenaar het lakwerk van de rechterachterhoek wilde ontzien hebben we alleen het rotte deel van het accuplateau vervangen, in dit geval ook prima want de randen waren nog intact. de klembeugel dient hier nog te worden gemonteerd.
|
|
|
Het inmiddels bekende rokje wat om de T2 wordt geplakt om te voorkomen dat de lak onder de bitumenspuitnevel komt te zitten. Jammer alleen dat bij lostrekken van het plakband nog meer rode lak werd losgetrokken onder welke niet goed was geschuurd.
|
Onderaanzicht alvorens te conserveren. Let er op dat bij VWvakrestauratie dan altijd de motor, benzinetank en versnellingsbak worden uitgebouwd. Ingeval deze T2 diende wegens behoorlijke olielekkage de motor toch te worden uitgebouwd. Dus kon dus mooi worden gecombineerd met het conserveren.
|
|
|
Hier wordt, naast alle andere holle ruimtes, de chassislengtebalk rechtsvoor van binnen met was ingespoten.
|
En we waren na eerst ALLE onderdelen te hebben vernieuwd die met ontsteking en brandstofvoorziening te maken hadden nog steeds op zoek naar de oorzaak van de sinds twee jaar aanwezige spontane motoruitval. CONCLUSIE:: niets is onoplosbaar (in figuurlijke zin), er bleek een rond plat schuimpje in de benzinetank te liggen dat zo nu en dan de benzine-afvoer afsloot. Wij blij, dit was echt het laatste wat het kon zijn...
|
|
|
Aan de uitgebouwde motor waren naast de olielekkage enige andere manco's te ontdekken ondanks de slechts 70000 km die de auto er op had zitten. Hier een pakking tussen uitlaatdemper en rechterkachelpot die enigszins lekte...
|
...en hier een totaal verdroogde vacuumslang.
|
|
|
Hier een van de bronnen van de gestadige olielekkage, verharde O-ringen om de stoterstangbuizen aan cilinderkopzijde. Het wordt hier immers erg heet met die uitlaatpijpen op soms een centimeter afstand.
|
En ja, maak je een blok kaal dan kom je soms tot de conclusie dat dat heel nuttig bleek te zijn. Gigabergen stof die de koelluchtdoorstroming ernstig blokkeerden en wonderlijk tot geen warmteschade hebben geleid.
|
|
|
Toch worden ook mooie dingen ontdekt, zoals dit schuimrandje dat op het aluminium klepje is geplakt dat hier rechts onder het ventilatorhuis zit teneinde te voorkomen dat bij uitgeschakelde motor hete lucht uit de kachelpot de motorruimte in terugstroomt.
|
Een andere bron van olielekkage wat vaak voorkomt bij type 4 (1700/1800/2000 cc) motoren, de voet van de mechanische benzinepomp.
|
|
|
De kerf in de O-ring van deze stoterstangbuis zorgde zeker voor olielekkage aan cilinderkopzijde.
|
Gereinigde stoterstangbuizen worden stuk voor stuk met nieuwe O-ringen en vloeibare pakking teruggemonteerd in het draaiend gedeelte. Het motorblok wordt hierna verder opgebouwd met gereinigde motorbeplating.
|
|
|
Het hitteschild dat het schuim rondom de motorbeplating beschermt tegen hitte van de uitlaatdemper is gerepareerd waarna het net als de kachelpotten wordt gestraald, geschopeerd en in epoxyprimer wordt gespoten.
|
De motor inbouwklaar. Kachelpotten en uitlaatdemper worden na inbouw in de bus gemonteerd.
|
|
|
Maar voor de motor wordt ingebouwd worden eerst beide accu's geplaatst omdat je er van onderuit de motorruimte vele malen beter bij kan. Let op de vaseline op de accupool ! Voorkomt oxidatie van de accupool en daardoor extra weerstand en spanningsverlies.
|
De gestraalde, geschopeerde en in zwarte epoxyprimer gespoten warmtewisselaars worden van onderaf gemonteerd. Dit is niet eerder gedaan omdat de motor al goed liep en dus niet hoefde proef te draaien.
Let op de pijp die vooraf bevestigd dient te worden!
|
|
|
Zichtbaar is het hitteschild dat het schuim van de motorruimte-afdichting beschermt tegen de hitte van de uitlaatemper. Deze is het makkelijkst te monteren voordat de demper er op komt.
|
Er wordt een compleet behandelde Westfalia trekhaak gemonteerd. Deze wordt vastgezet met hardstalen 12.9 bouten.
|
|
Tot slot worden in deze T2 de deurpanelen teruggeplaatst maar niet nadat er plastic tegen deur is geplakt om regenwater binnensdeurs te houden.
Op de schuifdeurkappen en zijruit- en voorruitranden na is de bus nu helemaal klaar. Storingsvrij en goed geconserveerd.
|