volledig check T3 1982 Terug
Deze leuke T3 Casandra sinds een jaar in bezit van de nieuwe eigenaar staat voor de APK en diende na een paar bezoeken aan reguliere garages eens aangepakt te worden door een specialist.
Het koplampglas is bij deze vervangen.
Foutje van de eigenaar.. 5 minuten met de handrem erop gereden met als resultaat dat de remvoering verbrand is door de langdurige wrijving. De remvoering is verpoederd.
De wielremcylinders waren in orde. Hier de rem rechtsachter met nieuwe remschoenen, ook links is uiteraard vervangen. Nieuwe handremkabels omdat de oude stroef gingen, die zaten er al een hele tijd op.
Gangbaar en schoonmaken van de remklauwen. Dit is mooi.. De remvloeistof was van het remsysteem ververst een jaar geleden maar verzuimd was de koppelingsvloeistof, die in hetzelfde systeem zit, te verversen.
Pikzwarte vloeistof kwam er uit de koppelingscylinder (vorige foto), zo lang was deze niet ververst. Hierboven is de vloeistof vervangen en helder, alles voor het langer meegaan van onderdelen! De benzinetank is er onderuit geweest om poreuze ontluchtingsslangen te vervangen.
Inkijk in de linkercarburateur, er ligt rommel in en de carburateurdekselpakking was gekrompen waardoor valse lucht werd aangezogen. Beide carburateurs zijn schoongemaakt en van een nieuwe pakking voorzien, hier de rechtse carburateur in schone, opgebouwde toestand.
Deze rubber afdichtring ontbrak op de pijp via welke het luchtfilter voorverwarmde lucht aanzuigt. Warme lucht komt hierdoor ook onnodig in de motorruimte. Afstellen van het ontstekingstijdstip met de stroboscoop, moet 5 graden na BDP zijn en stond op 10 graden voor BDP, maar liefst 15 graden te vroeg dus. Hier wordt de verbranding te heet door en zorgt voor extra motorslijtage.
De dikke draad linksboven die onder de ribbelbuis loopt is het grote pluskabel die op de startmotor zit en trekt de ribbelbuis omhoog waardoor de vertikale pijp van de kachelpot wordt afgetrokken. Pluskabel vrij bovenlangs gelegd. Echter bij het loshalen van de pluskabel brak met losdraaien van de moer het draadeind van de bendix op de startmotor af wegens totaal verrotte schroefdraad. Geluk bij ongeluk moest de startmotor toch worden vervangen wegens revisie.
De electra. Een niet functionerende temperatuurmeter wordt permanent verwijderd. Heel leuk zo'n ding maar een motor wordt toch heet en een cursus VW rijden werkt prventiever. Alle bedrading achter het dashboard gefatsoeneerd en gecontroleerd. 2e accucircuit weer werkzaam gemaakt en TL armatuur vervangen omdat deze de 2e acuu leegtrok zonder ooit te branden.
Dit soort blauwe verbindingsblokjes houden we bij VWvakrestauratie niet van. Ze beschadigen de originele draad en oxideren waardoor na verloop van tijd de electrische weerstand toeneemt met alle storingen van dien. Een schoolvoorbeeld van gebroken oude originele messing kabelschoentjes. Deze maken dan bij beroering van betreffende draad geen contact of laten helemaal los van het contrastkkertje met de nodige storingen.
Deze T3 had diverse van dit soort aan vervanging zijnde kabelschoentjes.