volledige check T2b Feuerwehr 1977 Terug

Volgens het M-code plaatje is de auto gebouwd op 2 september 1977 met als 'destination: Fleet of cars VW AG'. De Kundendienst-pass noemt afleverdatum 19 oktober 1977 waarbij ze zichzelf '12 Monate Gewahrleistung ohne Km Begrenzung' belooft. Tot december 1978 zullen het maar liefst 1619 kilometers worden.

Volgens Udo Paulitz (in zijn boek 'Der Volkswagen in Dienst der Feuerwehr') is een auto met deze opbouw een 'Vorausrustwagen' en de opbouw gebouwd door Heinsberger Karosseriefirma. Leuk zijn de fotootjes waarop te zien is wat er in de wagen allemaal meegesleept werd. Hij hangt diep in de veren en het luikje achterop bevat een brancard. We weten niet hoeveel van dit soort bussen de Wolfsburger Werksfeuerwehr gehad heeft. In ieder geval had de 'Salzgitter VW Werk' er ook eentje, die staat immers in het museum van de VW Stiftung.

De foto op blz. 166 van het boek 'VW Bus Sonderausfuhrungen' van David Eccles zou ook heel goed de onze kunnen, zijn het vermelde jaartal klopt. Maar ja, geen kenteken.
Een kenteken krijgt onze Feuerwehr pas op 10 maart 1995. Het wordt Z-20222 op naam van 'Landratsamt Zwickauer Land-/Brandschutz'. Ja, na de val van de muur helpt ons busje nu mee de voormalige DDR te moderniseren.
Het verhaal is dat onze volkswagen eerst nog even meegedraaid heeft op de Volkswagenwerk Mossel bij Zwickau. Lang zal dit niet geweest zijn want het laatste onderhoud bij KD-werkstatt/Wolfsburg geschiedt in januari 1994 (net geen 10000km). Grappig is dat op de nu opgemaakte Duitse brief 'Erste Zulassung 1 juli 1977' staat, maar ja, bij 'Bemerkung' staat dat dit 'CIRCA 1977' is.
De Nederlandse RDW had hier geen boodschap aan en vindt dat 1 juli 1977 de datum eerste toelating is.

Verder lezen we op de brief dat de auto nu dienst doet als 'KFZ Feuerwehr Geraetewagen Atemschutz'. We hebben een mooie kalender uit 2001 waar ons bussie idd opstaat beladen met persluchtademflessen. Hierbij is onze Z-20222 voorzien van stoere wintersloffen.
Helaas stopt dan op 14 okt 2004 het werkzame leven van onze Feuerwehr, de Fahrzeugbrief wordt 'Stillgelegt'. Men wil het busje laten slopen. Freiwillige Feuerwehrmann Daniel gaat dit na aan het hart... en het lukt hem het busje over te nemen.
Trots als een pauw gaat hij er vervolgens mee naar een oldtimertreffen: een 'Werksfeuerwehr' van de VW AG. Als liefhebber van oude landbouwmachines hoopt hij op tips en medeleven van mede-enthousiasten.
Maar heel anders dan in de trekkerscene gebeurt dit niet. Een oude bus met gebruiksporen is niet meer ok volgens het enorm vernieuwend denken in de voormalige DDR.

Dus sleutelt Daniel enthousiast verder aan zijn oude schleppers en blijft het bussie in de hoek staan.

Daniel heeft eind 2011 wat ruimte nodig voor zijn trekkers en zet zijn Feuerwehr op Ebay. Daar meldt zich dan een rare Hollander die wel interesse lijkt te hebben. Als er een paar Holzschuhe in de juiste maat meegenomen worden mogen we komen kijken.

Het is ondertussen eind januari 2012. Die Hollander loopt in de ziektewet met een flinke slijmbeursontsteking en zijn toekomstig zwager loopt in de vorstverlet. Dus de een kan sturen en de ander schakelen op naar Zwickau. En ja hoor, de klompen passen dus mag de Feuerwehr mee naar Nederland.

Bij de Volkswagen Fabrik Mosel Zwickau trots nog een paar fotootjes van de bus maken en daar zijn ze weer, die ex-DDRs; wat doen die Hollanders met hun oude troep op hun mooie stoep? Bovendien, fotootjes maken is verboden, dus alles wissen! Jawoh, en wegwezen!!!

Mede omdat op de Duitse brief een getal in het Fahrgestellnummer mist gaat onze Ollander snel naar de RDW. Het valt mee. Het busje is hier welkom en wordt middels schouwing gekentekend: 3-VTH-46.
De Ollander geeft ondertussen andere dingen de aandacht. Hij gaat trouwen. Daar komt het bussie toch ff mooi van pas met loeiende sirene, van de trouwlocatie snel naar huis.

Daarna staat het bussie toch weer in de hoek, daarna weer een opknaphuis met een kapschuur waar bussie weer lekker kan wegstoffen.

En dan 2017, bussie staat er nog steeds. Totdat hij toch wordt afgestoft. Contact opgenomen met VWvakrestauratie, toch nog ff wachten, en tenslotte naar Groesbeek!

Wordt vervolgd.

Aanschouw deze unieke interne VW-fabrieks brandweerbus... op de hele wereld zijn er maar twee, een is deze, de andere staat in het museum in Wolfsburg. Deze dus in Groesbeek, en met trots zijn we deze bus weer goed rijdend aan het maken na jaren van achterstallig onderhoud met de toch maar 33.000 gereden km's.