restauratie T2b 1979 | Terug |
Zie Te koop. De 79-er 2-liter T2b wordt opgehaald uit het Duitse Niederaula, gelegen onder Kassel. Volledige historie bekend met boekje tot 95000 km, stand nu 179000. Het zou een latertje worden.. |
Muurvaste remklauwen maken de bus moeilijk verplaatsbaar. De kleur oranje is voor puristen niet L22B maar L591, iets lichter van tint. |
Van '79-'88 in bezit van stratenmakerbedrijf, daarna tien jaar ijscowagen en 's winters droog gestald, daarna negen jaar stilgestaan. | Remmen dus muurvast en de motor in tien jaar tijd sporadisch gelopen, werk aan de winkel ! |
Kleppen stellen.. | ..nieuwe bougies erin.. |
Het luchtfilter had al veel lucht achter de kiezen. | Naar binnen gezogen carburateurdekselpakking (bruine randje in venturi), nieuwe erin om geen valse lucht te laten zuigen en de carburateurs schoongemaakt. |
Oude stofommantelde poreuze benzineslangen gelijk vervangen door volrubbere slangen. | Schroefdraad in het carter van de olie-aftapbout was er niet meer, bout ooit te strak aangedraaid. Nieuwe draad tappen en een busje erin schroeven en verlijmen is dan de enige oplossing. |
De remblokken zijn echt op, de remschijven nog maar 6 mm dik en zeker niet vlak meer, vervangen! |
Maar hoe krijg je de klauw er af als beide cylinders in de klauw geen krimp geven met een tang van 40 cm? Kruipolie bood geen soelaas, dan maar de schijf dunner slijpen en de klauw er af meppen met een grote hamer.. |
Nieuwe schijven er op en de remklauwen zijn uiteindelijk weer helemaal gangbaar gemaakt. | De achterremmen waren tien jaar geleden helemaal vernieuwd! Toch nu maar nieuwe wielremcylinders en remslangen gemonteerd. |
Omdat de enige contactsleutel kwijt was anders gebruikt contactslot gemonteerd waar wel een sleutel bij was. Tevens het electrische gedeelte van het contactslot vervangen, zie het scheurtje rechts in het plastic huisje; links een nieuwe. | Alle cilinders van de aanwezige sloten aangepast op de sleutel van het andere contactslot. |
De stuurdemper bevat geen olie meer en wordt vernieuwd. | Na de beschreven ingrepen aan remmen en motor rijdt de ijscobus weer en staat hij op de uitlijnbrug. Dit alleen nadat gemeten dat speling op draagarm- en stuurkogels binnen de tolerantie ligt! |
De sporing van het rechterachterwiel klopte niet. Deze gecorrigeerd en daarna sporing en wielvlucht van de voorwielen gecorrigeerd. |
Na voorbereidend technisch werk begint de plaatwerkrestauratie. We beginnen met de linkerzijde als een van de vier deelrestauraties, de instap. |
Te goed om een nieuw kniestuk aan te offeren vervangen we het rotte met handmatig vervaardigde plaat, exact als het zat. | Zo volgt na nijvere arbeid een harde instap! |
Ook de gordelversteviging is 'as usual' rot. | De onderplaat wordt uitgebouwd, gereinigd en teruggeplaatst na vernieuwen van de rotte wielkastplaat. Oorspronkelijke stevigheid gewaarborgd. |
Dan gaan we naar achteren, de driehoek tussen de chassislengtebalk en de nog goede kriksteun is slecht... | ..en na vervanging is ook dit plaatwerk weer goed. |
De binnenste achterasversteviging links, beginnend rottend. | De rotte onderste helft wordt verwijderd en ontroest. |
Nieuwe plaat zorgt wederom voor oorspronkelijke stevigheid. Zodra de totale plaatwerkrestauratie is afgerond wordt via een geboord gaatje de holle ruimte met gekookte lijnole ingespoten en volgen aan de buitenzijde natuurlijk ook lijnolie- en bitumenbehandeling. |
De opgelaste buitendorpel wordt verwijderd, eerst aan de voorzijde... |
..en vervolgens aan de achterzijde. Gelukkig is de bovenste rand van de oorspronkelijke buitendorpel nog in ongeschonden staat aanwezig. Die gebruiken we om de nieuwe dorpel netjes als een puzzelstukje tegenaan (en niet overheen) te lassen. | Maar eerst andere zaken. Kriksteun, driehoek linksvoor en de bodem van de binnendorpel waren te slecht en zijn verwijderd. |
De op maat gemaakte bodem van een originele binnendorpel wordt met enkele lassen geplaatst. | Hierna volgen kriksteun en driehoek. |
De nieuwe originele buitendorpel wordt op maat gemaakt om deze later te plaatsen. | Eerst wordt de achterzijde van de voorste wielkast afgemaakt en, heel belangrijk, wordt de onderzijde van de B-stijl met handgemaakt plaatwerk hersteld. |
Ook de onderzijde van de C-stijl was rot en wordt hersteld. Achterwege gelaten zal de kriksteun in de carrosserie worden gedrukt bij opkrikken van de auto! | Begin van herstel van onderzijde van de C-stijl. |
Met gerepareerde C-stijl wordt bepaald hoeveel plaat aan voorzijde van de wielkastrand moet worden vervangen, er was genoeg geplamuurd in ieder geval! | Afronding van het laswerk aan de linkerzijkant van de bus; het plaatdeel voor de achterste wielkastrand is geplaatst en afgelast. |
Netjes hebben we de naden intact gelaten en gereconstrueerd die met goedkope reparaties verdwijnen. | Nog een kijkje vanaf de voorzijde op de nieuwe buitendorpel. |
Plaatwerkrestauratie van de achterzijde. Uitbouw van motor en versnellingsbak. |
Links in de motorruimte is net als rechts de plaat boven de chassislengtebalk als bij 60% van de T2's vanaf modeljaar 1972, dus vanaf intreding van de grote achterlichten, aangetast. |
Verwijdering van de rotte plaat. | Links na reparatie.. |
Rechts na verwijdering van de rotte plaat.. | ..plaat inlassen.. |
..en de motorruimte is hard en weer netjes! | De hoek linksachter.. |
Wat lak en plamuur verwijderd.. | ..en verwijderd wat rot en dun is. |
De hoek rechtsachter.. | Verwijdering van de plaat onder de motorklep.. |
..en een kijkje wat zich nou in die holle ruimte bevond. | Verwijdering van plaat om een nieuwe plaat onder de motorklep te monteren. |
Opening van de plaat onder het rechterachterlicht. | Beeld van wat verwijderd is. |
Reparatie van de pilaar onder het rechterachterlicht.. | ..en de pilaar is weer dicht. |
Op maat maken van de afsnede van een complete originele linkerachterhoek. | Passen, en lassen.. |
..meer lassen.. | ..genieten.. |
..passen, en lassen.. | ..en nog meer lassen.. |
..en nog meer genieten.. | Voordat verder wordt gegaan met restauratie van de rechterachterhoek wordt de gedeukte wielkastrand rechtsachter, ooit geraakt met het nemen van een te spoedig ingedraaide bocht naar rechts en daarmee ingedrukt, terug in vorm gebracht. |
Lak en plamuur zijn verwijderd om de wielkastrand te spotteren, waarbij zoveel gebeurt als het uittrekken van de gedeukte plaat. | Na spotteren heeft de rand weer de vorm die hij hoort te hebben. |
Verder nu weer met de hoek rechtsachter: verwijdering.. | Uitpakken. |
Pasmaken en inlassen.. | ..kijken.. |
..en een kopje koffie gaan drinken.. | ..en nog weer even kijken.. |
Om de constructie volledig origineel te maken wordt de met tangen vastgeklemde plaat onder de motorklep de afmeting bepaald van het vertikale aangewezen plaatje. | De tangen worden losgemaakt en het plaatje exact op de plek ingelast.. |
..met hier het resultaat. | Na inlassen van de plaat onder de motorklep zien we dit.. |
..en als we iets naar achteren lopen dit.. | Dan lassen we nog een klein stripje links tegen het vertikale plaatje aan om de constructie en het zicht als origineel te krijgen.. |
..en 'case closed'. | Nog een detailfoto links.. |
..en eentje rechts, en dan is plaatwerkrestauratie van de achterzijde geheel afgerond! | En gaan we verder met de rechterdorpel van de bus. Voor het rechterachterwiel wordt een dubbele (!) ooit-reparatie verwijderd.. |
..en treffen we deze stinkende roest aan.. Wordt binnenkort vervolgd! |