volledige check T2b Westfalia 1978 Terug
Reeds eind april 2016 gebracht, helaas wegens drukte en de grote hoeveelheid technische onvolkomendheden pas een half jaar later weer terug kunnen geven aan de eigenaar, deze Nederlandse Westfalia. Wat een verhaal.
Zo'n 20 jaar geleden werd bij de vorige eigenaar in Frankrijk tjdens een vakantie bij een Franse VW dealer een 2-liter ruilmotor gemonteerd. De reden zal plausibel zijn geweest. Heden, en slechts 25.000km later, schrokken bij nader onderzoek van de bij verkoop naar de huidige eigenaar bijgeleverde Franse facturen van de VW dealer. De dealerwerkplaats had niet de moeite genomen de correcte 20W50 motorolie als allereerste olie te gebruiken, maar 5W40. Zo onderhand naaimachine-olie. Dit onderzoek hadden we in gang gezet en kunnen doen bij de gratie van aanwezige oude facturen. Wat een sof.
Maar dit was niet waar de eigenaar voor kwam.
Hij kwam in eerste instantie bij ons met de vraag of wij konden oplossen wat hem al vijf keer was overkomen. Namelijk dat bij koude start zijn oliefilter explodeerde. Toen we de bus op de hefbrug zetten bleek het met de remmen en wielophanging ook niet best te zijn dus in overleg eerst dat aangepakt en daarna de motor. echter voordat de motor uitgebouwd werd viel ons bij testrijden (en dus ook koudstarten) op dat bij die koudstart de motor eerst een halve minuut op slechts een cilinder liep, absoluut geen trekkracht had, slecht met veel gasgeven van zijn plek kwam en uiteindelijk stuk voor stuk de overige cilinders bijsprongen waarna na vijf minuten geen vuiltje meer aan de lucht was. Maar waarom dan die exploderende oliefilters? Eenvoudig. Bijzonder slecht afgestelde carburateurs. En dat in combinatie met slecht bijgehouden klepspeling geeft hel voor een draaiend gedeelte. En toen wisten we nog niet van die 5W40, want de oude facturen werden er pas bijgehaald toen bleek dat bij uitgebouwde motor en visuele inspectie van de cilinderwanden daar allemaal krassen inzaten veroorzaakt door de op en neer beweging van de zuigerveren. Smeerschade heet dat, en in die groeven blijft overmatig veel olie achter die wordt opgestookt en blauwe rook geeft.
Maar. Eind goed al goed. Met veel uren werk is alles zonder motorrevisie goed gekomen. Wel met carburateurrevisie. Maar dat moet elke eigenaar met een type 4 carburatiemotor preventief doen. Dat is echt verstandig. De bus rijdt nu weer echt fijn en de iets hogere olieconsumptie zal de eigenaar op de koop toe moeten nemen.
Aan hem heeft het niet gelegen...