 |
 |
De 75-er T2b wordt gebracht.
De van oorsprong een 9-persoonsbus heeft gezien het kenteken camperombouw gehad in 1978.
|
Het oorspronkelijke afgegeven kenteken uit 1975 is opgevraagd bij de RDW. Dan mogen donkerblauwe platen worden gevoerd omdat het huidige kenteken van na 1 januari 1978 is.
De eigenaar had voor ons het interieur al verwijderd.
|
 |
 |
De linkerstuurstang is krom, APK afkeur. De stang is gedemonteerd, rechtgemaakt en na controle van de stuurkogels teruggezet.
|
De rechterstuurstang blijkt ook krom te zijn. Ook deze wordt gedemonteerd en na controle recht teruggezet.
|
 |
 |
Draagarmkogel rechtsonder heeft overmatige speling (> 1 mm axiaal). Deze wordt vervangen.
|
De nieuwe draagarmkogel in positie.
De bus zal worden uitgelijnd zodra hij weer rijdbaar is voor een goede stand van de wielen.
|
 |
 |
In de vooras bevindt zich geen zichtbaar doorsmeervet. Echter essentieel voor de levensduur van het aslichaam en de draagarmen.
|
De stuurdemper is vervangen omdat de oude (boven) helemaal kapot was.
|
 |
 |
Ook de remslangen worden wegens ouderdom rondom vervangen, hier de achterzijde.
|
Bij de eerste keer oplichten van het stofkapje van de wielremcylinder linksachter stroomt de remolie er uit. Links en rechts worden de wielremcylinders vernieuwd!
|
 |
 |
De cylinder in de linker deurklink werkte niet meer, deze kon met een willekeurige sleutel worden bediend. Zowel cylinder als klink konden de prullenbak in wegens slijtage door gebrek aan vet.
|
Inspectie van de motor leverde een aantal ontbrekende delen op, hier het voorgevormde rubberen afdichtkapje over de oliedruksensor. Hij bleek om een bougiekabel te zitten ter afdichting van een bougiekabelgat.
|
 |
 |
Bedrading afkomstig van de dynamo die zonder originele stekker verkeerd op de spanningsregelaar is aangesloten. De groene en rode draad zijn omgewisseld, rood is namelijk D+ (zichtbaar) en groen DF (niet zichtbaar). Deze regelaar wordt gedemonteerd en los getest ivm mogelijk schade.
|
Beide carburateurs van het 2-liter CJ motorblok worden gedemonteerd, schoongemaakt en van nieuwe carburateurdekselpakkingen voorzien. Het zichtbare gruis had in het niet gemonteerde benzinefilter moeten worden tegengehouden.
|
 |
 |
De afdekplaatjes links (afgebeeld) en rechts tussen ventilatorhuis en kachelpotten ontbreken. Deze gemonteerd ivm daardoor onnodig weglekkende koellucht.
|
De dynamo had geen goede lagers meer en wegens verkeerde aansluiting op de spanningsregelaar wordt deze vervangen door een volledig gereviseerd exemplaar (afgebeeld).
|
 |
 |
De rechts onder de motor gemonteerde thermostaat functioneert niet meer omdat de ooit te heet is geworden of omdat het staalkabeltje waarmee de koelluchtkleppen bedient worden te strak aan de thermostaat zat.
|
Bij de kachelpotkleppen blijken de linkse en de rechtse omgewisseld te zijn. Afgebeeld is de linkse klep aan de rechterzijde van de motor, deze komt daardoor bijna tegen de startmotor.
|
 |
 |
Motorruimte voor...
|
...en motorruimte na werkzaamheden.
|
 |
 |
Controle van de elektra verlangt soms vernieuwing van kabelschoentjes.
|
In een beschermhuls wordt onder de auto een nieuwe kabelboom getrokken met daarin bedrading voor de tweede accu, mistlamp en twee vrije draden.
|
 |
 |
Controle van de elektra verlangt ook dat de achterzijde van het instrumentenpaneel wordt bekeken. Een vroeger aangelegd (functionerend !) auto-alarm wordt in overleg met de eigenaar verwijderd wegens ontbreken van een electrisch schema omdat de bedrading zeer ondeugdelijk bleek aangesloten.
|
Resultaat van een half uur met perslucht doorblazen van de holle balken onder de coorste helft van de bus. Deze modder- en stofbende is een bron van inwendige rotting voor niet geconserveerde auto's.
|
 |
 |
De eigenaar bezig met de plaatsing van het interieur in de inmiddels rijdende bus.
|
Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs met het door de RDW teruggegeven oorspronkelijke kenteken worden de nieuwe oude platen gemonteerd. De APK was goed en deze T2 rijdt weer rond!
|