volledige check VW Vanagon L 1980 USA | Terug |
Na bezoek, een en ander aan diagnose, een en ander aan uitleg en een en ander aan statistieken constateerden we dat het verstandig is op enig moment de motor uit te bouwen. Da's geen ramp, want dat dient uiteindelijk bij bijna elke luchtgekoelde die nieuw binnenkomt te gebeuren. Dan kun je meteen alles aanpakkken wat je na uitbouw tegenkomt. Let wel, alleen als er aanleiding toe is om uit te bouwen. Maar goed, motor uitbouw doen we later.
Bij deze Vanagon, modeljaar 1980 en overigens zeer hard, was het echter van groter belang vooraleerst het remsysteem en de wielophanging aan te pakken. Grote zaken als een lekkende hoofdremcilinder, daardoor een kletsnatte van de remvloeistof rembekrachtiger, natte remklauwen, remslangen uit 1980 van welke het exemplaar linksvoor een bult van een centimeter bevatte en in de motorruimte aanwezige benzineslangen die redelijk stijf stonden van de droogtescheuren en daardoor elk moment kunnen knappen met als gevolg motorbrand bepaalden de teneur van deze volledige check.
Afijn, we kwamen veel kwalijke dingen tegen. Een aantal dingen doen we later vanwege minder hoge prioriteit maar zijn zaken die zeker moeten worden aangepakt voor behoud van de auto. Voor de eigenaresse viel het tegen wat we tegenkwamen. Voor ons ook. Toch jammer dat een zogenaamd gerenommeerd camperbedrijf ten westen van Arnhem zo'n technisch inadequaat onderhouden luchtgekoelde VW heeft weten te verkopen aan de eerste Nederlandse eigenaar 4,5 jaar geleden. En dan te weten dat er nog redelijk wat versleuteld is in de drie jaar dat deze mensen hem hadden voordat de huidige eigenaresse hem overnam, anderhalf jaar geleden. Zwaar achterstallig onderhoud, hier is alles achter te scharen wat we tegenkwamen. Nu zorgt het voor een flinke kostenpost. Maar van de positieve kant bekeken ben je dan wel voor lange tijd van de problemen af.
Het was al een heerlijk rijdende T3, straks is het gelukkig ook een veilige.