volledige check T2b bedrijfsauto 1979 | Terug |
Deze T2 heeft de vorige eigenaren zoveel ellende bezorgd dat ze hem van de hand hebben gedaan. Met knallende en rokende bus kwamen ze bij ons.
Aangeschaft medio vorig jaar bij de grootste T2 handelaar van Europa, in het Oosten des lands. De bus was volgens hen goed onderhouden, door hen uitgelijnd nadat ze hem vanuit zeer verlaagde positie weer op originele rijhoogte hadden gebracht, de motor had een "beurt" gehad. De eigenaren droegen ons op diagnose te stellen van de problemen en deze trachten te verhelpen. Om het verhaal van onze diagnose heel duidelijk te maken, citaat van de "Handelingen" uit de factuur die de mensen van ons kregen nadat we de hoogst nodige dingen hadden uitgevoerd: 1. Volledige check op wielophanging; alle kogels gecontroleerd en na goedbevinding voertuig uitgelijnd; wielstanden waren alle niet correct (!). Wielstand RA had een buitensporig negatieve sporing! Oorzaak: draagarm rechtsachter is krom (!). 2. De nieuwe banden zijn van de goedkoopste soort en bovendien type personenauto, terwijl een T2 op de achteras transporterbanden nodig heeft i.v.m.de massa. Dit uitgevoerd en alle eigen wielen gebalanceerd, de twee beste voorop gemonteerd, van de twee slechtste een gebruikt ter vervanging van het reservewiel van welke de band compleet verdroogd was. 3. Daarnaast bleken de afgesneden achterste aanslagrubbers bij verhoging van het voertuig niet vervangen te zijn geweest door exemplaren van originele lengte. 4. In de motorruimte ontbrak het complete originele luchtfilterhuis volledig, zoog de linker (master) carburateur ongelimiteerd ongefilterde lucht waar normaal deze aangesloten is op het luchtfilterhuis, de carterontluchtingslucht werd afgevangen door een filtertje en daarna geloosd in de motorruimte en komt zo ook in de cabine waar het dan stinkt, compressie op cilinder 4 was ruim 2 bar lager (7,25) dan op de verige verbrandingsruimtes (9,5 bar), bougie #4 was nat van de olie, klepdeksels waren jarenlang niet afgemonteerd geweest, bij uitlaatkleppen #3 en #4 kon het dunste voelermaatje van 0,05mm niet tussendoor worden geschoven, dan weet je niet meer of de uitlaatklep uberhaupt nog wel sluit, gezien het knallen en zo nu en dan roken wat de motor bij aankomst deed slecht nieuws voor uitlaatklep #4; 5. Bij synchroonstellen van de carburateurs op stationair toerental bleken beide gasklepopeningen met ca. 10 schroefslagen weer tegen nul te moeten worden gezet, daarbij moest de luchtschroef op de carburateur L die geheel dicht stond gelukkig weer open worden gedraaid. Bij synchroonstellen op toeren (ca.1500 rpm) bleek dat de gehele werkplaats vol witte rook hing en na weer een harde knal bleek motorolie uit de al lekkende linkse (#3 en #4) kachelpot / uitlaatdemperverbinding te lekken. Dit kwam dus uit verbrandingsruimte #4. Vermoedelijke diagnose: een gat gebrand in uitlaatklep en/of uitlaatklepzetel #4 plus daarbij een vretende zuiger #4 wat de olieverbranding veroorzaakt. 6. Daarnaast waren twee i.p.v.een benzinefilters gemonteerd (overbodig dus) en bovendien op de verkeerde plaats in het systeem, nl.tussen benzinepomp en carburateurs. Dit gecorrigeerd en een benzinefilter geplaats tussen benzinetank en benzinepomp. Pfff, niet te geloven he, en de eigenaren waren al bakken met geld kwijt voordat ze de bus bij ons brachten. Er was dus gewoon geen goed onderhoud gepleegd aan (niet alleen) de motor, bovendien was deze niet correct opgebouwd.
Lieve lezers, deze specifieke T2b zelf is niet slecht, maar wel het werk dat door de verkopende partij is uitgevoerd! PAS DUS OP met het technisch klaar laten maken van uw VW door een verkopende partij of handelaar !!! We hebben de bus van de mensen overgenomen, gaan de motor repareren, het remsysteem en de elektra volledig nakijken, de draagarm rechtsachter vervangen.
Koopt u deze T2 van ons, dan zult u een ZORGVULDIG nagekeken, veilige T2 aanschaffen. Anders dan voorheen bij de handelaar.
Want hij rijdt goed!