grote opknapbeurt 1303S Terug
Deze 1303S van 1973 is in zijn laatste jaren behoorlijk verwaarloosd, niet door zijn baasje alswel door gebrekkig onderhoud. De eigenaar wilde echter dat nieuw leven in hem werd geblazen en zo geschiedde, de brug op bij VWvakrestauratie.
De originele sticker met de kleurvermelding erop, altijd handig wanneer een spuitbusje lak moet worden nagemaakt of de hele auto wordt gespoten. De kap van de regenbak wordt losgehaald om bladeren en vuil te verwijderen.
Omdat de regenbak nu toch geopend is worden gelijk de asjes van het ruitenwissermechanisme gangbaar gemaakt. Eentje was helemaal droog gelopen waardoor uiteindlijk de elektromotor van de ruitenwisser kan doorbranden. De schutbordplaat, hier linksbuiten. Altijd een bron van rotting bij de verschillende typen kevers.
Onderzijde binnenscherm linksvoor, zeg niet dat dit bij de vorige APK niet al rot was! Onderzijde dorpel bestuurderszijde, veel dichtgesmeerd met rode polyesterplamuur...
Dit troffen we aan bij de dorpel aan de bestuurderszijde. Reconstueren van de dorpel. Omdat de koets niet gelicht is kan niet het hele kachelkanaal worden vervangen.
Enkele plaatjes ingezet in het rechterbinnenscherm waar de onderzijde van het klepscharnier gemonteerd zit. Dit punt is vaker rot bij 1303's. Het binnenscherm van de linkerveerpoot was rot. Dit komt door vocht in de nauwe ruimte tussen plaatdelen.
Van de bestuurdersdeur was de slotcylinder zo droog dat deze compleet beschadigd was omdat de negen plaatjes niet meer konden schuiven. Een andere, onbeschadigde klink met cylinder moest er aan te pas komen om de boel weer werkend te krijgen.
Tevens zijn de cylinders van de bijrijdersdeur en de motorklep op de contactsleutel gemaakt zodat voor de hele auto maar een enkele sleutel nodig is.
De voorverwarmingspijp van het inlaatspruitstuk was verstopt. Dit omdat bij draaiende motor deze pijp koud bleef.
Hierdoor wordt het inlaatspruitstuk niet verwarmd en verdampt benzine niet snel genoeg wat problemen geeft als inhouden en stoeken. De dynamo is verwijderd en nu kan, zonder uitbouwen van de motor, het inlaatspruitstuk worden weggenomen waarna de aanslag in de voorverwarmingspijp wordt losgeklopt en uitgeblazen.
De carburateur is uit elkaar gehaald, gereinigd en voorzien van een nieuwe carburateurdekselpakking. De pedalerie ging absoluut niet meer soepel. Met name het rempedaal kwam niet in de ruststand. De pedalerie uitgebouwd, helemaal gedemonteerd en ontroest en ingevet. Nu werkt het weer soepel.
Hier ziet u het euvel met oude messing kabelschoentjes, soms breekt een lipje af en zit het kabelschoentje niet meer goed vast, wat storingen geeft en zelfs onveilig kan zijn omdat kortsluiting kan ontstaan. De gehele bedrading achter het dashboard is gecontroleerd op deugdelijke verbindingen en overtollige, naderhand aangelegde bedrading.
Achterlichten..check ! Koplampen..check!
De snelheidsmeterkabel was verkeerd gemonteerd, strak tussen het stuurhuis en de chassisbalk naast het binnenscherm. Dat de kabel nog draaide... Hier loopt de snelheidsmeterkabel volgens de goede ontspannen route naar het dashboard toe.
Zo ziet een lekkende wielremcylinder in spe er uit... In de trommels achter uiteraard nieuwe wielremcylinders van ATE gezet. De remschoenen waren nog prima in orde, wel schoon- en gangbaar gemaakt.
Nieuwe remklauwen worden gemonteerd omdat van de twee oude (echt de originele!) een van de twee ontluchtingsnippels van elke klauw compleet verstopt was, daar kwam dus geen remolie noch lucht meer uit. De ene klauw is iets donkerder omdat deze met conserveringsmiddel is ingespoten. Dat stelt roestvorming uit. In de lagerschaal van het wiellager rechtsvoor zaten twee punten in het loopvlak van de schaal die gedeukt waren wegens ondeugdelijke montagemethode. Dit was hoorbaar als het wiel draaide. Met de Dremel zijn ze vlak geslepen waardoor de kosten voor een nieuw lager bespaard zijn gebleven.
Een nieuwe remklauw klaar voor actie. De bekleding zat in de kattenbak niet meer op z'n plek.
Met dank aan Bisonkit en een paar marktklemmen wordt de boel weer op zijn plaats geplakt, daarna wordt de ruit gemonteerd. Het achterruitrubber compleet verdroogd en kapot, nu zit er een nieuwe in met glimmende pees..
Deze 1303S rijdt weer als een zonnetje, veilig en betrouwbaar, technisch in topconditie en goed voor weer een paar fijne jaren rijden.