volledige check T2b 1977 Terug
Ze zijn nog te vinden, de harde Katastrofenschutzbussen uit Duitsland. Dit was er een tot hij naar de politiedienst ging in Hameln. Door VWvakrestauratie gezocht voor een jongeman die zijn eerste VW busje wilde aanschaffen.
Van oorsprong waren deze bussen signaaloranje. Later in het jaar wordt de hele bus ontlakt om daarna met two-tone uitstraling verder door het leven te laten gaan.
Aangeschaft in rijdende toestand met geldige APK, standkachel, tweeliter CJ motor, gelaagde voorruit en inrichting van de politie...dan ben je zeker van geboeide ritten!
Afgezien van het tafelblad zit de hele inrichting er nog in.
Desalniettemin wordt het voertuig toch helemaal grondig nagekeken, in het volgende verhaal ziet u waarom.
We beginnen het verhaal bij de remmen. De remslangen zijn verouderd waardoor de kans op o.a. inwendige vernauwing groot is. Hier is aangevangen met het op orde brengen van de achterremmen, als eerste zijn de wielremcylinders vervangen waarna de remschoenen worden geplaatst.
Na de remmen wordt de electrische bedrading helemaal nagekeken en alles weggehaald wat overbodig is ivm storingen en veiligheid.
Deze T2 had zelfs een uitgebreide 220 Volt zekeringkast voor het werk waarvoor hij was gebouwd.
Na opschonen van de electra wordt de standkachel nieuw leven ingeblazen. De vernevelventilator bleek de benzinepomp niet meer aan te sturen.
Ook wordt de benzineslang vernieuwd.
Achterzijde wielkast rechtsvoor, een standaard rotte plek.. Onderste hoek voorzijde schuifdeur..
..en na reparatie. Buitenplaat in balk onder motorklep is verwijderd, merkwaardig hoe het inwendige zo kan zijn aangetast.
Ook links en rechts onder de achterlichten is standaard rottigheid te vinden. Ophoping in nauwe ruimte van vuil en water zorgt voor roestvorming aldaar. De oppervlakkige roest wordt mechanisch verwijderd en in de lijnolie gezet. Dit stopt verder roesten en na enige tijd is de lijnolie gedroogd waarna de ruimte met was kan worden behandeld.
De nieuwe buitenplaat pasgemaakt wordt ingelast. Detail van buitenste bijrijderstoelbevestiging en gordelbevestiging.
Dzelfde plaats in het reparatieproces. Het plaatje links wordt in de wielkast van bovenaf weer vastgelast maar nu beschermd door epoxyprimer en later Tectyl ML en bitumen. Wielkastranden achter waren naar binnen gedrukt en worden nu uitgetrokken: spiegeling van de staaf in de lak laat zien wanneer de wielkastrand weer recht is.
Tijd voor het uitbouwen van de motor en versnellingsbak teneinde hieraan preventief onderhoud te verrichten. Tevens is het nu mogelijk om het plaatwerk goed te conserveren omdat je er met de aandrijving nig ingebouwd niet bij kan. De eerste ontbrekende onderdelen worden snel ontdekt. Hier mist het afdekplaatje aan de linkerzijde tussen kachelpot (L) en ventilatorhuis (R) waardoor koellucht lekt. Aan de rechterzijde van het ventilatorhuis was dit ook het geval maar ontbrak bovendien het aluminium klepje (als midden op foto).
De linker pakking van de uitlaatdemper heeft niet goed afgedicht hoewel dit niet hoorbaar was. Bij het stellen van de kleppen worden bij VWvakrestauratie ook altijd gaatjes in de cylinderkop waar de klepdekselbeugels in vallen ingevet, op de foto nog in droge toestand. Anders oxideert uiteindelijk alles aan elkaar vast en breekt het stukje beugel bij losmaken van de beugel af.
Een verdroogde vacuumslang, bijna niet zichtbaar, kan voor irritante motorproblemen zorgen. Gelijk maar even de dikte van de koppelingsplaat gecontroleerd. Dit omdat de vleugelmoer op de koppelingskabel op het eind van de schroefdraad zat, indicator voor koppelingrevisie. De dikte was toch goed.
Oei kwam bugbuzz weer voorbij gevlogen! Toch staat de mini-mode leuk op T2-tjes!
Ook de motorruimte is afgeplakt om de bitumen niet te laten komen waar we dat niet willen. Er zit amper roest op de balk boven de versnellingsbak, da's mooi. Een moeilijk moment bij het trekken van een extra kabelboom met o.a. de dikke plusdraad van de tweede accu door reeds aanwezige openingen in de vloerdwarsbalken.
Onderzijde is reeds geconserveerd met zwarte bitumen.
Na conserveren van de holle ruimtes mag de bus overnachts op het afdruiprek.. De nagekeken motor rijdt zich onder zijn voertuig..
..en voelt zich weer thuis in zijn hok, beetje benzine in zijn drinkbakje en dan doet hij wat baasje wil.
Deze T2 is nu volledig voorbereid op het Nederlandse klimaat en klaar om ver weg mee te gaan!
Wel periodiek onderhouden!!