 |
 |
De Westfalia wordt aangetroffen in het Zuid-Franse plaatsje Le Bousque d'Orb naast de plaatslijke Renault dorpsgarage.
|
Interieur is in nieuwstaat en met enig las- en technisch werk wordt begonnen met het op de Nederlandse weg krijgen van de bus.
|
 |
 |
Het M-code plaatje geeft aan dat deze T2 bij productie bestemd was voor Frankrijk.
|
Enige rottenis bij de instap linksvoor...
|
 |
 |
...wordt hersteld met een goed overgebleven origineel deel van een vorige restauratie van een T2.
|
En de rechterinstap wordt handmatig hersteld.
|
 |
 |
Achterzijde van voorste wielkast links...
|
... en tijdens herstel.
|
 |
 |
Achterzijde achterste wielkast links na laswerk.
|
Pasopening maken voor inlassen van een van de nieuwe kriksteunen.
|
 |
 |
Aangetaste originele gordelbevestiging in wielkast rechtsachter...
|
...en na herstel. Bij de linkerwielkast is hetzelfde gebeurd.
|
 |
 |
Reparatie van de C-stijl achter de schuifdeur alvorens de buitenplaat er op te lassen.
Dit voor stevigheid boven de kriksteun anders wordt bij opkrikken het plaatwerk in elkaar gedrukt.
|
De rechterdorpel in het eindstadium. Tevens zijn de binnen- en tussendorpel hersteld.
|
 |
 |
De linkerdorpel is wegens vroegere schade en slechte reparatie aangetast naar het middenpaneel...
|
...en wordt hier compleet hersteld naar de achterste wielkast. Tevens worden C-stijl en binnendorpel iin oorspronkelijke staat teruggebracht.
|
 |
 |
Hier aanvang van het herstel van de gordelbevestiging achter de bestuurderstoel.
|
Na verwijdering van de (gelaagde voorruit met ster) komt de voorruitrand tevoorschijn met slechts lichte aantasting in de vorm van enkele kleine gaatjes.
|
 |
 |
De voorruitrand wordt ontlakt en gestraald waarna de gaatjes worden dichtgelast, vlakgeslepen en in de epoxyprimer worden gezet.
|
Uiteraard vindt volledige remrevisie plaats. Het natte inwendige van de remtrommel linksachter voor...
|
 |
 |
...en na reinigen en montage van een nieuwe ATE wielremcylinder. Gangbaar maken van de remklauwen vindt hierna plaats.
|
Tevens werden beide handremkabels vernieuwd omdat deze geknikt zijn aan de voorzijde van de buitenkabel waardoor de kables stroef hierin bewegen.
|
 |
 |
Inspuiten met kruipolie van de schroefdraad van de schroeven van de motorklep teneinde een versleten scharnierpen te vervangen.
|
Folie voorkomt dat bij conserveren de lak beneveld wordt met bitumen.
|
 |
 |
Onderzijde accuplateau rechts na conserveren...
|
...en achterzijde wielkast rechtsvoor...
|
 |
 |
...en onderzijde van de pedalerie.
|
Motor en versnellingsbak waren voor conserveren al verwijderd. De benzinetank wordt er uitgehaald om te kijken of de tankvlotter niet kapot is.
|
 |
 |
Tevens wordt ook deze ruimte geheel geconserveerd.
|
Montage van een deel van de LPG-installatie en het leggen van een extra kabelboom voor de electra.
|
 |
 |
Zicht op de gaten waarmee het gastankframe in de vloer wordt vastgezet, uiteraard met epoxyprimer bedekt.
|
Positie van de gastank alvast met heupgordels achterin.
|
 |
 |
De bakken voor de kookgastanks van het Offenbach interieur worden waterdicht teruggezet.
|
En zo langzamerhand krijgt het geheel weer vorm.
|
 |
 |
De klemranden van de schuifdeurkappen worden verwijderd en met de randen roestvrij gemaakt, bedekt met epoxyprimer en teruggelast...
|
...waarna het geheel er na conserveren zo uit ziet.
|
 |
 |
Alle losse delen worden geconserveerd met hier de linkervoordeur.
|
Controle van alle bedrading in en uitbreiding van het electrisch systeem, hier achterzijde van de zekeringkast.
|
 |
 |
Deze T2b was "kaal" uitgevoerd waaronder geen dag- en tonnenteller, ook de tijdklok ontbrak...
|
...en na montage van dit luxepakket wordt het op werking getest.
|
 |
 |
Een probleem met de 1600 AS motor gaf aanleiding om het carter te splitsen waarbij na vervanging van de nokvolger beide helften weer op elkaar werden gezet.
|
Het carter is in echt goede staat, absoluut niet versleten. dat constateer je dan als het carter open is geweest.
|
 |
 |
De motor wordt ingebouwd en alles aangesloten...
|
...en als ook de achteruitrijverlichting het doet is de weg naar de RDW vrij voor de invoerkeuring.
|
 |
In 2007 is de bus verkocht aan een Britse dame die hem heeft verhuisd naar Wales en dit is een actuele foto, in Wales, in nieuwe lak... Prachtig!
|