Totale restauratie USA T2b Westfalia 1974

VERKOCHT nov 2012

Terug

Eigenaar heeft zijn door ons gerestaureerde Westfalia TE KOOP (inmiddels dus verkocht) gezet.
Hier een kopie van de door de eigenaar geleverde tekst:

'74 T2 Westfalia, Helsinki indeling, in sublieme staat. Two-tone wit-oranje.

- De auto is ongeveer 8 jaar geleden uit Californie ge-importeerd;
- Vervolgens volledig gerestaureerd door VWvakrestauratie; zie het onderstaande fotoverhaal;
- De bus is volledig ontlakt geweest, keihard, volledig strak en smetteloos van binnen en van buiten;
- Alles in het interieur werkt zoals bedoeld; originele bestickering "campmobile", "Achtung Tur Verschließån" etc.; nieuw tentdoek hefdak;
- Het interieur is ook helemaal gerenoveerd zoals het hoort in de originele kleurstelling oranje/oranje; die alleen werd toegepast in 74-75. Originele gordijnenset in okergeel;
- 2.0 liter versnellingsbak code CP en sterke 2.0 CJ motor; tijdens de restauratie opnieuw bepakt maar niet gereviseerd. Daarna ca. 6500km gereden;
- Extra Bosch accu voor de radio en interieurverlichting; Ctek druppellader aanwezig;
- Rembekrachtiger aanwezig, nieuwe ATE hoofdremcilinder ge-installeerd;
- Na restauratie op Nederlands kenteken gezet; altijd in onderhoud gebleven bij VWvakrestauratie; APK tot medio 2012.

Wat krijg je nog meer behalve een klassieke Westfalia in concoursstaat?
* Originele zelfstandig staande Westfalia tent met corridor in de juiste kleur (compleet), zie foto's;
* Origineel groot Westfalia luifel, beige, model met drie stokken (geheel compleet);
* De bekende en gewilde poef (camping stool) in de juiste kleurstelling (afkomstig van Repro Westy);
* Originele krik;
* Gevoerde beschermhoes voor de bus;
* Westfalia muskietennet voor de achterklep;
* Originele baby/kinder hangmat voor in de cabine. Ophangpunten zijn in de bus gemonteerd;
* Adapter VS-Europa, voor aansluiting op het lichtnet van de camping. We hebben natuurlijk de originele Amerikaanse plug van de bus in ere gehouden.

Valt er niets mee te wensen? Nee, eigenlijk niet. Je zou er nog twee originele voorstoelen bij kunnen zoeken; die lang niet zo comfortabel zijn dan de huidige. De bekleding in de juiste kleurstelling is weer te krijgen. De zeldzame oranje hoofdsteunen heb ik dan weer voor je; inbegrepen bij het totaal.
De dagteller (want die is ook aanwezig; Europese klokken in kilometers) heeft het op dit moment begeven. Reparatie met garantie kost 175,- euro. Daarmee is rekening gehouden in de vraagprijs.

Reden van verkoop: ik wil weer een nieuw restauratieproject beginnen, te weten een Karmann Ghia.

Prijs 26.500 euro.

In Toscane: voortent in actie.. Elders in Italiëº bus in ruste..
een kijkje door de voortent..
Hieronder volgt het fotoverhaal dat begint in 2007:
Dit is de bus die onderhanden zal worden genomen. Net 5 maanden in Nederland, keihard en zo goed als roestvrij maar als veel Amerikaanse import auto's vol deuken.
Er zit nog de eerste lak op. De bus wordt ontlakt om deze daarna van een modern laksysteem te voorzien.
Ontmanteling van het voertuig. Te zien is de afdruk van het reservewiel in het front.
Dat stuk wordt vervangen gezien uitdeuken zonder restspanning in de plaat onmogelijk is. Een donorbus zorgt voor de benodigde plaat. Inmiddels is het voertuig geheel ontdaan van onderdelen.
Voertuig geheel ontlakt. De bus had zijn originele lak nog maar die kon je er met je nagel afkrabben. Bovendien was de helft van de kit in de verticale paneelnaden er in het hete Californische klimaat tussenuit gevallen.
De lak op het dak hechtte nog goed omdat deze werd beschermd door het hefdak.
Het achteraanzicht...
De carrosserie wordt eerst aangepakt, pas als deze weer helemaal is opgebouwd worden de losse delen ontlakt en gespoten omdat deze anders kans lopen weer te beschadigen.
Uitkrabben van alle naden. Elke dakplaat heeft een VW stempel met datum verstopt onder de lak.
Het stempel zich helemaal rechtsvoor in de dakrand.
Een van de weinige plaatsen waar een nieuwe plaat in is gelast, de achterzijde van de wielkast rechtsvoor. Nu al een happy driver.. Aanpassing van comfortabele stoelen op de originele '74-er stoelbevestiging. We passen de stoel aan, niet de bus!
Als originele lak ergens dun en fragiel is dan is het wel in de motorruimte. Ook hier zijn dan alle onderdelen verwijderd om goed te kunnen schuren en spuiten. De kabelboom is opgevouwen en in een plastic zak gestopt.
Dat is het mooie van deze bus, nergens maar dan ook nergens zit roest waar die bij Europese auto's doorgaans wel zit.
De eerste van vier spuitgangen in de spuitcabine. De blanke plaat wordt bedekt met sterk hechtende epoxylak. Na aandrogen wordt gelijk de motorruimte in kleur gezet.
Het voertuig kan na aanbrengen van de epoxylaag worden strak gemaakt met plamuur. Nou, en daar zijn we een paar dagen mee bezig geweest maar dan heb je ook wat...
Tweede spuitgang, kaalgeschuurde plekken worden nogmaals afgedekt met epoxylak, na aandroging wordt de hele bus in de grondlak gezet, ook het dak.
De grondlak wordt de dag erop geschuurd maar alleen het deel dat de dag erop wit wordt gespoten.
Derde spuitgang, pastelwit L90D wordt opgebracht na afplakken van de dakopening en de delen die oranje worden.
Vierde spuitgang, hier leeft de spuiter zich uit op de oranje delen, Leuchtorange L20B. Petje af voor de spuiter! Het eindresultaat van de carrosserie. Losse delen worden ontlakt en gespoten als de auto verder helemaal klaar is om de kans op schade te minimaliseren.
Conserveren van de holle ruimtes is de volgende stap.
Rotgevoelige naden op diverse plaatsen aan de onderzijde van de bus worden, hier in de wielkast rechtsachter, alvorens te worden bedekt met bitumen afgedicht met dunne penetrerende was zodat er geen vocht tussen kan kruipen. Hier hetzelfde als bij de vorige foto maar dan in de wielkast linksvoor.
Van spuitnevel van de bitumen voorkomen we dat deze op de nieuwe lak komt door de bus een rokje aan te trekken. De motorruimte is grondig met folie afgeplakt opdat de nieuwe lak proper blijft.
De bus was aangeschaft zonder motor maar met 1600 cc versnellingsbak.
Van oorsprong had er een 1800cc AW motor in gelegen, de Amerikaanse 1800 van '74. Hier ligt de goede 2-literbak van de eigenaars oude bus, ontvet en gecontroleerd, klaar om ondergebouwd te worden.
Nadat de voor- en achteronderzijde van de bus zijn ingespoten met bitumen wordt het middenstuk onder begeleiding door de eigenaar ontdaan van loszittend materiaal en stof voor optimale hechting van de nieuwe bitumen.
Zoals gemeld was de bus aangeschaft met 1600 cc versnellingsbak en zonder motor.
Een originele 1800 cc AW motor komt er niet in maar de 2-liter CJ motor van de in slechte staat verkerende Nederlandse '78-er Westfalia die de eigenaar al had. Deze staat nu zonder motor en bak in de stalling.
Blok is kaal, schoongemaakt en wordt hier voorzien van nieuwe stoterstangbuizen en O-ringen. Omdat dit blok goed functioneerde hoefde er verder niets aan te gebeuren.
De motorbeplating en het dashboardplaat in de spuitcabine. De motorbeplating is gestraald, geschopeerd en net voordat het zwart wordt gespoten in epoxyprimer gezet.
Wellicht ten overvloede melden we u dat er voor twee sets aan motorbeplating aan het plafond van de cabine hangt.
Motoropbouw in de eindfase. Een gereviseerde dynamo is gemonteerd omdat de lagers van de oude hoorbaar waren.
De dashboardplaat opgebouwd met andere, ongescheurde voorrand, klaar om ingebouwd te worden.
Vervolgens worden schakelaars en kabels gemonteerd maar niet na een grondige controle en vervanging van bedrading en gebroken kabelschoentjes.
De remklauwen worden schoon- en gangbaar gemaakt, het remsysteem voorzien van nieuwe remslangen en remolie.
Bij de achterremmen worden zoals standaard in onze werkplaats gebeurd, de wielremcylinders vervangen. Er wordt altijd hoge kwaliteit van ATE gebruikt. Het geschuurde hefdak wordt in de polyesterplamuur gezet opdat de glasvezels worden afgesloten en daarna grondlak en 2K lak pastelwit kan worden gespoten.
Het nieuwe tentdoek wordt na te zijn opgemeten vastgeniet in het ondersteboven liggende hefdak. Hierna wordt het hefdak op de carrosserie gelegd en vastgezet aan de hefdakscharnieren.
Altijd wel iemand die blij wordt als de opbouw goed gaat.. De schuifdeurrailkappen zijn gestraald en in de epoxyprimer gezet maar omdat in de spuitcabine niet elk deel geraakt wordt bewerken we het na met de kwast.
In de spuitcabine enkele losse delen die in kleur worden gezet.. ..en met de volgende spuitgang in kleur nummer twee..
ALLE delen worden overal geconserveerd, hier binnenzijde van het linkervoorportier. Zo nauwkeurig dient afplakken te gebeuren..
Dit extra handje kwam goed van pas bij het plaatsen van de ruit in de kofferklep.. Montage van de trekhaak en trekhaakbedrading.
De trekhaak, gestraald, geschopeerd, ge-epoxeerd en zwart gespoten is op de contactvlakken met de chassislengtebalken met was ingespoten opdat deze niet gaan corroderen.
Binnenzijde voorbumper, hier worden RVS ringen dubbelzijdig gekit opdat bij montage de lak niet beschadigd wordt en roest geen kans zal krijgen. De inrichting wordt stukje bij beetje geplaatst..
Waar RVS bouten door de vloer gaan wordt aan de onderzijde de wasspuit nog eens gebruikt om de boel af te sluiten voor water en lucht. Alle draagarmkogels in de draagarmen van de vooras worden vervangen wegens overmatige speling.
Hier een van de buitenste voorwiellagers. U ziet losse metaaldeeltjes tussen de rollers, teken dat dit lager kapot is. Lager en lagerschaal worden vervangen. De rechterfusee is weer deugdelijk opgebouwd. Zie de nieuwe draagarmkogel in de bovenste draagarm.
De bus op de uitlijnbrug. De afstellingen voor zowel wielvlucht als sporing staan totaal fout. dit mede doordat spoorstangen en draagarmkogels vervangen zijn waarna altijd uitgelijnd dient te worden.
De auto is klaar, naar de invoer- en APK keuring bij de RDW geweest, goed bevonden en voorzien van nieuw YB kenteken. Hier doen we het voor.
Scroll voor de lol nog eens naar de eerste foto van deze bus..