aankoopadvies en volledige check T2b Devon 1975 Terug
Deze T2 kampeerauto stond na 27 jaar in eigendom te zijn geweest te koop op de VWbusclub site en de nieuwe eigenaren wilden onze mening van de bus middels een aankoopkeuring.
Deze hebben we gegeven en de basis eigenlijk behoorlijk goed bevonden. Hij is in 2009 na aankoop door ons nagekeken middels een volledige check en in 2013 is de carrosserie aangepakt op de enkele zwakke plekken die deze Devon heeft. In 2014 zal plaatwerkrestauratie worden afgerond.
De gemonteerde 185/75R14 banden hebben een kleinere rolomtrek dan standaard voorgeschreven. Naast een te hoog aangegeven snelheid op de snelheidsmeter zorgen ze op de aangedreven achterwielen voor lagere snelheid dan de standaardmaat. Voor nu worden achter standaardbanden 185R14 gemonteerd. De bij 4 cijferige kentekencombinaties van voor 1 januari 1978 op kenteken gezette voertuigen toegestane donkerblauwe kentekenplaat wordt geplaatst i.p.v. de abusievelijk gemonteerde maar ook toegestane GaiK kentekenplaat. Donkerblauw past meer bij de tijdsgeest van de T2.
Alle slotcilinders behalve de contactslotcilinder worden gedemonteerd om ze aan te passen de contactsleutel. Hier ligt de hele set slotcilinders. Het voordeel is dat met een enkele sleutel de hele bus bedient kan worden, hoef je er ook maar een aan je sleutelbos te doen. Bovendien droogt het vet in slotcilinders op en ze elke vijf jaar reinigen en invetten is niet onverstandig. Bij deze gelijk gebeurd.
De motor; het schuim om de motorbeplating is verdroogd en wordt door de motorventilator het motorkoelcircuit ingezogen. Hier kunnen opstoppingen in de vrije doorgang van koellucht ontstaan en dus verminderde warmte-afvoer met alle gevolgen van dien. De V-snaar is verdroogd en wordt vervangen.
Tussen de kachelpot en de plastic kachelpotbuis mist deze rubber mof die voorkomt dat de plastic buis smelt. In overleg met de eigenaar, uitgebreide controle op de motor. We bouwen hem uit want de oliekeerringen en de prise-as keerring van de versnellingsbak lekken.
De benzinepompvoet is gebroken en lekt daardoor motorolie; voorzichtig wordt hij verwijderd. Een goede gebruikte voet wordt gemonteerd met bijbehorende pakkingen.
Het oude benzinefilter heeft vuil uit de tank niet tegengehouden. De rubberen kapjes over de bougiepijpjes zijn slecht van kwaliteit en daardoor vervormd en gekrompen. Nieuwe originele van VW worden gemonteerd.
Twee merken en van een mark ook nog twee verschillende typen bougies draaiden we uit de cilinderkoppen. De krukaskeerring en O-ring in het vliegwiel worden bij uitbouw van de motor van nieuwe klantvoertuigen altijd vervangen.
Maar het vliegwiel was zodanig gegroefd dat we ook deze hebben vernieuwd, met koppelingsplaat en drukgroep uiteraard. De wisselstroomdynamo wordt op de Bosch testbank gecontroleerd, alles in orde.
De vacuŁmslangen worden alle vervangen, ook die aan het luchtfilterhuis. Bij de rechtse aandrijfasflens lekt de oliekeerring...
...dat is de groene keerring op de foto. Het aluminium huis wordt daartoe gedemonteerd, alles wordt gereinigd en een nieuwe oliekeerring en rubberen O-ring worden in en om het aluminium huis geplaatst.
De aandrijfasflens wordt gereinigd teruggeplaatst en het boeltje is weer oliedicht. Ook wordt de prise-as keerring van de versnellingsbak vervangen, dit omdat het koppelingshuis nat was van de versnellingsbakolie.
Een nieuwe pakking ter afdichting van de naad met het afgemonteerde koppelingshuis zorgt dat ook hier straks de olie wordt binnengehouden. Dit luikje in de bovenste laadvloer is hier ooit gemaakt om zonder de motor uit te bouwen de tankdompelaar te vernieuwen.
Zonder de benzinetank uit te bouwen wordt gecontroleerd of destijds alles correct is uitgevoerd en of de dompelaar goed is afgesteld i.v.m. de uitslag van de tankmeter op het dashboard. Nadat het luik voor de motor is verwijderd ontdekken we dat een van de tankontluchtingsleidingen losgeraakt bleek te zijn. Een overstromende benzinetank na nokvol tanken zal niet meer plaatsvinden en benzinelucht in de bus zelf zal nu niet meer te ruiken kunnen zijn.
De beruchte aderverbinders waar we zo'n hekel aan hebben om in dit geval de trekhaakbedrading mee te verbinden met de originele bedrading van de bus. We sluiten de trekhaakbedrading aan in de linker- en rechterachterlichtunit met origineel gebruikte messing kabelschoentjes. In de zekeringkast klopt de zekeringconfiguratie weer eens niet. Deze corrigeren we en controleren i de zekeringkast of bedrading correct als origineel is aangesloten en of er geen lamme kabelschoentjes zijn.
Er wordt een hoogwaardige 70Ah gelaccu gemonteerd die gaat fungeren als huishoudaccu. Hij wordt bijgeladen via de originele Westfalia schakeling en de plusleiding naar de gebruikers wordt gezekerd. Hier trekken we die plusleiding richting zekeringkast, onder de auto netjes naast de overige leidingen en buizen, als zou het door VW in de fabriek zijn ingebouwd.
Omdat ook de spanning van de gelaccu niet onder de 11 Volt is gewenst te komen plaatsen we een Voltmetertje onder het dashboard waarmee na inschakelen van het contact de actuele huishoudaccuspanning getoond wordt. Bovendien wordt nadat de motor is gestart de actuele laadspanning van de dynamo getoond. Allemaal gebruiksgemak. Het kabelschoentje van de stuurspanningsdraad vanaf het contactslot blijkt gecorrodeerd. Een nieuwe wordt gemonteerd en zelfs geconserveerd met Valvoline ML (ofwel tectyl).
Achter de deurpanelen blijkt geen plastic meer te zitten, op den duur jammer omdat door hemelwater de hardboard panelen nat worden en kromtrekken... Gelukkig zijn ze nog recht omdat de vorige eigenaar de bus altijd droog stalde. Een goede set speakers van Sony wordt gemonteerd met een groot membraanoppervlak om goede basweergave te hebben, ook op de snelweg. Zelfs met 17cm speakers bereik je deze weergave niet!
Deze kapotte ashoes wordt vernieuwd. Werking van de schokdempers wordt gecontroleerd en bevestigingsbouten en de busjes in de schokdempers worden ingevet om ooit vastroesten van de bouten te voorkomen.
Bij het meppen met de hamer de buis aan welke de aanslagrubbers van de vooras zijn gemonteerd teneinde roestbladders in de buis los te krijgen valt recht het onderste aanslagrubber er spontaan af. Het bevestigingstuutje aan de plaat van het rubber is weggerot, evenals het klemmetje dat hem vasthoudt in de buis. Zwaartekracht doet de rest. Twee verdroogde stuurkogelhoesjes worden vervangen.
De buitenste voorwiellagers draaien op erg weinig vet. Hierdoor gaan ze eerder stuk en lopen ze ook eerder warm. Ze worden losgehaald, na positief beoordeeld te zijn op slijtage goed invet teruggezet en weer afgesteld. Alle remslangen zijn verdroogd en worden vervangen...
...rechtsachter blijkt zelfs nog de af fabriek gemonteerde remslang te zitten, de dato 1975..! Deze wielremcilinder was echt al lek, en kijk eens hoe oud het ding niet moet zijn gezien de roestvorming onder het stofhoesje. Vervangen die zooi! De remschoenen kunnen worden gereinigd en hergebruikt.
De clipjes waarmee de stelwieltjes van de remschoenen woorden gefixeerd zijn hier beide afgebroken waardoor de stelwieltjes na afstelling terugdraaien en de remschoenafstelling al binnen 1000 km niet meer klopt. Er worden nieuwe opgelast zodat niet de gehele remankerplaat moet worden vervangen. Een afgebroken handremkabel, beide worden vernieuwd want de andere is ook oud.
Waar de nu nieuwe handremkabels aan voorzijde van de bus de handremkabelbuizen in gaan zijn deze afgedicht met... handremkabeldopjes! Zo blijven de buizen van binnen droog en schoon en de kabels goed gangbaar. De linkerachterrem weer in topconditie, let op het kopervet in de trommelopening en op de naaf.. Zo kan de trommel altijd makkelijk worden verwijderd zonder vast te roesten op de naaf.
De remklauwen. Het drukverdelingsplaatje laten zien dat de remzuiger niet in de goede positie is gedraaid bij de vorige montage. Beide blokkeringsclipjes in het drukverdelingsplaatje zijn daardoor platgedrukt. Nog iets dat niet klopt, de remklauwen zijn van ATE en de gemonteerde stofhoesjes zijn voor de remklauw van het Girling type. Getoonde ATE stofhoes hoort te zijn gemonteerd...
...maar niet nadat toch besloten is de remklauwen geheel te reviseren omdat na verwijdering van de verkeerd gemonteerde Girling stofhoesjes de remzuigers veel roestsporen vertoonden afkomstig van de corroderende remzuigeropening in de remklauw. Na verwijdering van roest, reiniging van klauw en zuigers, montage van nieuwe rubbers en aanbrengen van kopervet op de glijvlakken van de remblokken worden de correcte stofhoesjes van ATE gemonteerd en functioneren de remklauwen voor vele jaren weer als nieuw.
Het einde van een volledige check is in zicht als het voertuig de uitlijnbrug op mag. Wielvlucht van de voorwielen is niet correct. Sporing ook niet geheel. De achterwielstand laten we ongemoeid.
Bij afstellen van de voorwielen bleek dat de wielvlucht links niet verder correct te stellen was omdat het reeds snel in een uiterste stand kwam, mogelijk door een kromme draagarm. Derhalve is het rechtse voorwiel in dezelfde stand gezet wat altijd goede resultaten geeft. Een veiligheidsgordel gehavend als deze voldoet niet de APK eisen en wordt vervangen door een gaaf exemplaar.
Tot slot, voordat the happy couple op vakantie gaat, worden de gasdempers van het loodzware Devon hefdak vervangen. Gasdempers met de correcte gasdruk worden gemonteerd opdat het dak nu wel uit zichzelf omhoog komt... ...en zie welk een zee van ruimte een Devon hefdak biedt! Bonne vacances pour vous!
Vanaf 2012 wordt door ons las-, conserverings- en (ont)lakwerk aan de carrosserie verricht waarmee we de bus ernstig verduurzamen.
Begin 2011 wordt besloten LPG in te bouwen. Er wordt best veel met de bus gereden en na de terugverdientijd van ca. 20.000 kms bespaar je op elke liter LPG een flinke daalder!
De schakelaar wordt netjes links van de stuurkolom gemonteerd.
De LPG-installatie dient altijd apart gezekerd te zijn en die zekering brengen we onder in de zekeringkast op de plek van vrije zekering #7.
De gastank wordt natuurlijk onder de slaapbank geplaatst. Heel belangrijk is dat het papierelement luchtfilter wordt vervangen door het veel openere K&N vervangingsluchtfilter, duurder maar op termijn goedkoper en met rijden op LPG noodzakelijk. Een papierelement raakt na 10.000km verstopt waardoor je meer LPG gaat aanzuigen en de afstelling niet meer klopt! En dan... het noodlot sloeg toe! Midden in Frankrijk kwamen ze met een dikke rookwolk achter de bus stil te staan op de Autoroute..
Een gat in het carter maar waardoor? Eerst de bus maar eens repatrieren...
Een fragment van drijfstang #4 is te zien in het duistere gat in het carter. Symptoom: drijfstang #4 is gebroken en heeft een niet repareerbaar gat in het carter geslagen;
Oorzaak: Versleten lagerschalen: een van de drijfstanglagerschalen van drijfstang #4 is eruit gelopen, daardoor geen oliedruk meer, daardoor geen smering meer, daardoor een door wrijving smeltende zuiger die vastsmelt aan de cilinderwand, daardoor een drijfstang die dus finaal doormidden knapt!
Zuiger #4, de rechtse afgebeelde, heeft contact gemaakt met de cilinderkop te zien aan de lichte plekken waar roetaanslag is verdwenen... ...en in de rechtse verbrandingsruimte is eveneens bewijs van contact te zien met zuiger #4. Het contact van zuigerkop met cilinderkop is het bewijs dat de verbinding tussen drijfstang en krukas los zat en dat een drijfstanglagerschaal kapotgelopen was.
Van zuiger #3 is door rondvliegende delen in het carter een stuk afgebroken. De motor is niet oververhit geweest, althans niet in de tijd dat deze thermostaat gemonteerd is geweest.
En overigens...! De motor is niet door het rijden op LPG stukgegaan. Kapot liep de motor toen ca. 20km op benzine was gereden en nadat er net tegen een lange heuvel was op gereden. Benzine levert de motor meer kracht omdat er meer chemische energie in benzine zit dan in LPG, kracht die lagerschaal #4 niet aankon! De motor was versleten en uiteindelijk was de motor op dezelfde manier overleden als wel op LPG was gereden!
Aldus... reviseren! Niet het kapotte carter want het gat is niet te repareren. We nemen een ander goed carter, lijnboren deze tot de volgende overmaat en monteren slechts en uitsluitend gereviseerde en nieuwe delen om zo een nieuwe motor te creeren.
De massa's van de drijfstangen worden tot op de gram gelijk gemaakt.
Hierna volgt montage van de gereviseerde drijfstangen met nieuwe lagerschalen op de bewerkte krukas, die samen met vliegwiel en drukgroep zijn gebalanceerd voor extreem rustige loop.
De linkerhelft van het tot eerste overmaat gelijnboorde carter, geheel gereinigd en klaar om te voorzien van nieuwe lagerschalen. Nadat de nieuwe Schleicher 296 graden nokkenas en de op eerste ondermaat bewerkte krukas zijn ingelegd en de M10 en M8 carterhelftmoeren alle op moment zijn aangedraaid, wordt om de axiale krukasspeling af te stellen het vliegwiel voor het eerst gemonteerd. De witte merktekens zijn na balancering op vliegwiel en drukgroep aangebracht opdat deze altijd op dezelfde wijze op krukas resp. vliegwiel worden gemonteerd.
Nadat de axiale krukasspeling correct is afgesteld tussen de 0,07 en 0,13mm, in dit geval 0,09mm, wordt de krukaskeerring aangebracht en worden vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep permanent gemonteerd. De ontstekingsas wordt aangebracht. Precisiewerk want anders klopt de positie van het ontstekingshuis niet!
Om premature olielekkage te voorkomen worden pakkingen dubbelzijdig met niet-siliconenhoudende pakking ingesmeerd. Originele VW cilinderkoppen met lange bougieschacht, moeilijk aan te komen tegenwoordig.
Erg belangrijk dat de draadeinden voor bevestiging van de tuimelaarassen zorgvuldig geborgd zijn, anders kan de tuimelaaras los gaan zitten en motorschade ontstaan. Heerlijk werken aan een schoon motorblok..
Bevestiging van draadbusjes om de motorsteun aan te monteren. Deze waren nog niet aanwezig in het carter omdat het in een vorig leven in een kever lag. De opbouw van de motor alvorens montage van het ventilatorhuis inclusief wisselstroomdynamo...
...maar wel wordt een gestraald schoepenrad gemonteerd omdat deze veel meer lucht verplaatst van dan de oude vervuilde. De inbouw na het proefdraaien om de nokkenas in te laten lopen.
Zo krijgt een versleten 1300cc AB carter een nieuw leven als veredelde 1600cc versie, met gebalanceerde krukas, vliegwiel en drukgroep, originele VW cilinderkoppen met lange bougieschacht en Mahle zuigers/cilinders, inlaatspruitstuk met goede open voorverwarmingspijp. Maar bovenal rustig en zorgvuldig gebouwd.
Veel rijplezier. Op LPG.