volledige check Karmann Ghia USA 1969 Terug
Voor relatief weinig geld heeft de eigenaar van deze Karmann Ghia type 14 de auto als bouwpakket aangeschaft. Het is een zeer hard en roestvrij exemplaar uit de USA, zij het alleen dat het voertuig ooit in een kop-staart botsing betrokken is geweest.
In 1996 is de auto compleet naar Nederland gehaald en was origineel als halfautomaat uitgevoerd. Zoals de eigenaar de Karmann kocht zat dat schakelmechanisme er helaas niet meer in. En was al veel, heel veel fout gehobbied.
Het mooie is echter dat de achterwielophanging van deze originele halfautomaat een met homokineetaandrijfassen is. Deze heeft een veel betere wegligging dan de pendelasconstructie van een originele handgeschakelde Karmann.
Het carrosseriewerk als spuiten, conserveren en opbouwen is door de eigenaar gebeurd.
Echter bij de electra en de motor en handgeschakelde versnellingsbak kwam hij er uiteindelijk niet meer uit en heeft hij VWvakrestauratie gevraagd problemen hieraan op te lossen.
Hieronder verslag in beeld en woord.
Het schoepenrad loopt aan, aan het ventilatorhuis is gelast en bovenal gaat de homokineetversnellingsbak niet in de 1e en 3e versnelling, nog afgezien van het feit dat de schakelstang van deze oorspronkelijke halfautomaat een 2,5 cm korter is dan van een handgeschakelde versie.
De motor wordt dus uitgebouwd...
...en gestript tot alleen het draaiend gedeelte over is. Vervolgens wordt het blok, een F-motor die lang heeft stilgestaan, systematisch correct weer opgebouwd. Hier wordt een afgebroken draadeind op een cilinderkop vervangen.
De oliekoeler blijkt hoogst vermoedelijk lek na kort proefdraaien zonder ventilatorhuis. Delen als ventilatorhuis, ontstekingshuis en oliekoeler worden vervangen waarna motoropbouw wordt afgerond. De versnellingsbak code AM, een 'korte' bak dus, wordt uitgebouwd om deze op de werkbank op werking te testen en te vergelijken met een goed werkende andere versnellingsbak.
Het blijkt einde verhaal voor de uitgebouwde versnellingsbak, hij gaat gewoon niet in de 1 en de 3. De andere AM bak gaat er dus in nadat nog de gebroken terugtrekveer van de koppelingshendel wordt vervangen. Allevier de ashoezen waren te ver samengedrukt waardoor de rubberen lobben op elkaar invreten en ze voortijdig kunnen gaan lekken. Alle hoezen dus een stukje uitgetrokken zodat de lobben elkaar niet raken.
Een stukje van het voorste motorruimte afdichtrubber wordt weggeknipt om ruimte te maken voor het gaskabelbuisje dat in het ventilatorhuis zit. Nu zal de gasbuitenkabel goed op het buisje te schuiven zijn. Et voila... de correct opgebouwde en aan de praat gebrachte motor wordt weer ingebouwd en aan de vervangen versnellingsbak gehangen.
Olie wordt in de regel om de 7500 km ververst en de oliezeef om de andere olieverversing gedemonteerd en gereinigd. Da's hier al een tijdje niet gebeurd... Bij de zekeringkast wordt vervolgens alles losgetrokken omdat het een onontwarbare kluwen van draden is. Elke draad wordt na controle stuk voor stuk opnieuw aangesloten en de aansturing getest.
Dit soort armoedige kabelschoentjes dat voor storingen zorgt kwamen we ongeveer minstens dertig keer tegen. Ouderdom komt met gebreken, vervangen dus! Ook bij de remdruksensoren op de nieuwe hoofdremcilinder bleek e.e.a. mis. Van de oude, hier afgemonteerd, was een lip afgebroken en bovendien bleken beide zo oud dat ze inwendig vastgecorrodeerd waren. De sensoren vernieuwd, nieuwe kabelschoentjes en de remlichten werkten eindelijk.
De claxon wordt aangesloten op de wijze zoals deze hoort te zitten. Even iets meer tijd er aan besteden en dan krijg je dit onpraktische systeem gewoon goed werkend! Bij proefdraaien blijkt het schrapende geluid dat de plaat voor de krukaspoulie tegen de krukaspoulie aanloopt. Het kan alleen worden verholpen door de poulie en plaat te verwijderen en de plaat bij te buigen.
Omdat zelfs bij bedrijfswarme motor deze niet stationair blijft lopen wordt de carburateur vernieuwd en hup, het probleem is weg. De carburateur was oud en verstopt. De motor wordt afgesteld en loopt als een naaimachine! De Karmann op de uitlijnbrug!
Beginwaarden van de wielstanden van welke de rode niet correct zijn. Eindwaarden waarbij de wielstanden zijn gecorrigeerd en betrouwbaar weggedrag is gewaarborgd. Tevens slijten de loopvlakken van de banden nu recht af.
Another happy Karmann driver! De eerste meters op eigen kracht. Volgende stap is een bezoek aan de RDW voor de kentekenkeuring en APK, immers de auto komt van buiten de EU. Inbouw van de LPG-installatie. De LPG-tank wordt geplaatst in de ruimte waar de originele benzinetank hangt. Nauwkeurig wordt hier het tankframe uitgemeten voor het definitief wordt gelast.
Achter de LPG-tank wordt een handgemaakte roestvrijstalen benzinetank geplaatst waar de dompelaar van de originele benzinetank zodat net als normaal continu de benzinetankinhoud kan worden afgelezen op het dashboard. De eigenaar transporteert zijn Karmann weer naar huis. De Karmann wordt vanaf nu voor dagelijks gebruik in gebruik genomen, rijdend op LPG!