aankoopadvies en volledige check VW 1302 LPG Terug
Deze een aantal jaren terug gerestaureerde texasgele 1302 is onlangs bezichtigd door VWvakrestauratie.
Na de aankoopkeuring is de klant verteld dat met enig technisch werk en extra conservering dit een prima LPG auto om dagelijks mee te rijden.
Klant heeft de 1302 gekocht en de auto is direkt op remtechnisch en motorisch vlak door ons onderhanden genomen gezien de vakantie naar Frankrijk die direkt met de auto is ondernomen.
Oeps! De rubberen dichtring onder de olievuldop is niet geheel bestand tegen blootstelling aan olie. Gauw maar een kurken exemplaar gemonteerd. De linker carterontluchtingsbuis/olievuller wordt vervangen door een origineel exemplaar. De imitatievariant paste niet goed.
Alle benzineslangen op de auto worden vernieuwd. Hier het gedeelte tussen elektrische benzinepomp en carburateur. Je wilt niet weten wat er gebeurt als... Zoals we vaak zien is ook hier na revisie van de motor de oude kleine 17 cm krukaspoulie teruggezet. Een 1600cc motor hoort echter een 18cm poulie te hebben opdat de ventilator meer lucht verplaatst.
Als de krukaspoulie er dan toch af is kan meteen de motorbeplating tussen poulie en carter worden gecorrigeerd. Deze dient een match te vormen met de plaat boven de uitlaatdemper. Afdichtkapjes voor in de bougiegaten zijn alle uitgehard en vervormd. Ze worden vervangen door nieuwe originele exemplaren van soepelblijvend rubber.
Gezien vanaf versnellingsbakzijde links het ontbreken van een doorvoerthule voor de benzineleiding in de motorbeplating. Continue trilling van de motor zal uiteindelijk de leiding doorsnijden met alle gevolgen van dien. Vanuit dezelfde positie is de ingang van het gaskabeluisje te zien. Hier wordt de gasbuitenkabel opgeschoven maar dat ging niet omdat in het nieuwe motorafdichtrubber geen opening was geknipt. Gevolg, de gaskabel kon nooit goed worden gemonteerd.
De koppelingskabel leek te lang, leek omdat de koppelingbuitenkabel te kort was waardoor de koppelingskabel schijnbaar langer lijkt... ..en niet alleen te kort maar ook beschadigd. Montage van een goede langere bood soelaas bij het afstellen van de koppelingkabel.
Uiteraard worden de kleppen gesteld, gezien de diverse gemeten waarden was dit al enige tijd niet gedaan. Bij rijden op LPG wat deze 1302 doet kan dat funest uitwerken voor kleppen en klepzetels i.v.m. verbranding hiervan. Het borgveertje van de snelheidsmeterkabel ontbrak waardoor deze kan gaan slippen waardoor de wijzer op de klok gaat zwiepen.
Van de rechtse stuurstang beide stuurkogels vernieuwd wegens overmatige speling. Alle remslangen waren in goede staat alleen was het exemplaar linksvoor in een onnodige krul gemonteerd. Alle wielremcilinders zijn vervangen door ATE exemplaren wegens vastzitten of beginnende lekkages linksachter en rechtsvoor. Alle omdat remdelen altijd per as dienen te worden vernieuwd.
Zo lang was geen onderhoud aan de remmen gepleegd dat een van de stelmoeren compleet vastzat en na verwijdering diende te worden vervangen wegens beschadiging. Beide treeplanken worden gedemonteerd om daarna te worden vastgezet met bij elk van de vier boutjes twee dikke RVS ringen tussen treeplank en dorpel. Hierdoor valt vuil er tussendoor en stel je rotting uit.
We mogen weer uitlijnen! Altijd een mooi moment, de wielen in de goede stand zetten. Alle rode vlakken zijn waardes die dienen te worden gecorrigeerd. Alleen de wielvlucht van de achterwielen kan niet worden bijgesteld.
De te negatieve wielvlucht van de achter wielen wordt gecorrigeerd door daar ook de sporing negatiever te maken dan voorgeschreven opdat de achterbanden recht afslijten. Na deze bepaling zijn de voorwielstanden afgesteld. Op naar Frankrijk, de grootste onveiligheden zijn weggepoetst alleen hebben we onze twijfels over de toestand van de electrische installatie. Na afstellen van de motor bleek het acculampje bij te hoog toerental te gaan branden en de auto sloeg soms willekeurig af. Tijdgebrek noodde ons werkzaamheden af te breken.
Na de reis in Frankrijk waar op het afslaan na verder alles goed ging pakken we eerst de electrische installatie aan. Storingsbronnen hadden we al genoeg opgemerkt in het eerdere reparatietraject. Bekijk de foto in de motorruimte... ...want als we deze bedrading voor de LPG-installatie zien voelen we nattigheid. Plakband weggehaald en daar komen de soldeerverbindingen tevoorschijn. Niks mis mee maar kijk nou eens hoe dat gedaan is.. Uiteindelijk hier nette stekkerverbindingen aangelegd.
Iets lager in de motorruimte een kabelschoenloze draad welke van de diagnosestekker afkomt en op de min van de bobine hoort te zitten. Kabelschoen erop gezet en aangesloten op de min van de bobine. Deze draad heeft verder geen functie maar sluit tenminste alles dan aan..! Een kijkje bij de ruitwissermotor waar draden zo bijeengefrot zijn dat het ondeugdelijke en onveilige verbindingen oplevert. Van vele, vele nieuwe kabelschoen/draad verbindingen die waren aangelegd kon de draad met weinig kracht uit de kabelschoen worden getrokken...
Schoolvoorbeeld van een door ouderdom bezweken kabelschoen, het is de draad die op het oliedruklampje is aangesloten. Deze brandde inderdaad niet altijd als de auto op contact stond. Hier nog de achterlijk knullige massadraad voor de electrisch ruitsproeiermotor nadat het plakbandje is verwijderd...
De spanningsregelaar blijkt met maar een schroef te zijn vastgezet die ook niet eens strak is aangedraaid. Bij ons rijst de vraag waarom het allemaal zo knullig is gedaan. Na de elektra volledig te hebben gecorrigeerd blijkt bij testen dat de stationaire afslagklep willekeurig niet opent wanneer het contact wordt aangezet. Zeker een storingsveroorzaker!
Alles zit weer zoals het hoort te zitten en de kofferklep gaat er weer op nadat ook de linkse kofferklepsteun wordt teruggezet omdat deze in de weg zat bij de zekeringkast. Na deze hele ingreep blijkt het acculampje nog steeds al te gaan branden bij ca 1000 toeren. Vervanging van de spanningsregelaar verhielp dit probleem niet. Vervanging van de complete imitatiegelijkstroomdynamo door een goed gebruikt Bosch exemplaar echter wel !
Voor nu gaat de 1302 de testfase in om te kijken of de auto nog steeds zo nu en dan afslaat. Is dit zo dan zal de verdamper worden vervangen omdat we deze niet geheel en al vertrouwen.
Wordt vervolgd!