aankoopadvies + volledige check VW1303 cabriolet USA Terug
Deze nette auto stond te koop bij een particulier. Na de door ons verzorgde goedkeuring bij aankoopkeuring is hij door de nieuwe eigenaar aangeschaft.
De basis is geweldig, ooit amper aan gelast en nu gewoon een eerlijke harde cabriolet. Niet omgekat, niks.
Afkomstig uit Amerika en in de jaren negentig naar Duitsland gehaald. In 2001 dan weer naar Nederland gehaald en behoorlijk netjes gerestaureerd en op kenteken gezet.
Maar omdat er altijd, zelfs na de pas verkregen twee jaar geldige APK, technische tekortkomingen zijn wordt de auto helemaal door ons nagekeken.
En dat bleek nodig...
Om te beginnen gaan de wielen eraf. Wielbouten mogen NOOIT worden ingevet.. Met aandraaien komen ze dan te vast te zitten, zeker met een luchtsleutel. Zo vast als degene op deze auto zaten hebben we ze werkelijk nog niet gehad. De cabrio reed tijdens zijn eerste rit absoluut niet prettig. Onderdeel van het onprettige gevoel was dat de achterbanden voelbaar over de weg hobbelden.
Door slechte achterschokdempers gaat de band stuiteren tijdens het rijden wat resulteert in platte vlakken op het loopvlak, geconstateerd bij inspectie. Andere schokdempers en gezien de leeftijd van de banden worden alle vernieuwd.
En nou krijgen we het, een twee jaar geldige APK... Schandalig wat hier te zien is en goedgekeurd. De voorste draagarmen hangen (al jaren) compleet los in de normaal vastgevulkaniseerde binnenste ophangrubbers. Dat dit al jaren aan de hand was blijkt uit de uitgesleten plek in de draagarmbevestiging ontstaan door metaal op metaal contact. Laat dit lang zo doorgaan en de boel breekt af.
Alle stuurkogels zijn wegens overmatige speling (>1 mm) vernieuwd. Weer een oorzaak voor trillingen in het stuur weggenomen. Tevens had de stuurcardan zichtbare speling op beide koppelingen wat APK afkeur is...
...en daarom wordt deze vernieuwd. En ook de ophangrubbers van de torsiestabilisator/reactiestang worden vernieuwd opdat deze beter is opgesloten. De contactvlakken worden ingesmeerd met kraanleervet.
De wielremcilinder in de remtrommel rechtsachter was al een tijdje aan het lekken waardoor de rechterachterrem het absoluut niet meer deed... En zo ziet het er uit na reiniging en met een A-kwaliteit wielremcilinder van ATE. Ook aan de linkerzijde wordt natuurlijk de wielremcilinder vernieuwd.
Bij draaien van het rechtervoorwiel liep deze niet geluidloos. De lagerschaal van het buitenlager liet putjes zien die maken dat het buitenste lager kapot is. Ook het binnenste lager bleek kapot. Overigens bleek de borgbout van de afstelmoer niet aangedraaid... De niet al te lang geleden vernieuwde remklauwen worden schoongemaakt en contactvlakken ingevet met kopervet mede om corrosie te voorkomen.
Alle remslangen worden vervangen vanwege droogtescheuren. En dit soort stofommantelde benzineslangen vervangen we altijd door rubberen omdat ze bij ouderdom spontaan kunnen gaan lekken en niet zichtbaar is of ze uberhaupt slecht zijn.
De configuratie van de zekeringen in de zekeringkast klopt niet. De elektrische installatie wordt altijd gecontroleerd op onvolkomendheden op welk vlak dan ook. Een ooit ingebouwde B-kwaliteit elektronische spanningsregelaar wordt vervangen door een getest gebruikt origineel exemplaar van Bosch. Deze zijn beter.
En zo kom je nog eens een leuk kabelschoentje tegen. Daar eet het paard van Sinterklaas geen wortel uit! Van deze ooit te warm geworden driewegstekker van de stroomdraad van de achteruitrijverlichting in de motorruimte is het plastic omhulsel gekrompen waardoor de uiteinden van de drie kabelschoentjes bloot liggen. Bij ingeschakelde achteruitversnelling kan dit kortsluiting veroozaken.
Een nieuwe driewegstekker biedt soelaas.
De achterste motorplaat boven de uitlaatdemper blijkt van een 1200cc motor en hoort niet op de 1600cc motor die in deze kever ligt. De slag van een 1200 is kleiner waardoor de afstand tussen de cilinderkoppen in totaal twee centimeter kleiner is. En weer een unicum, het smerigste luchtfilter dat we ooit hebben gezien.
De benzinepomp is van het rechtopstaande model dat bij montage op een motor met wisselstroomdynamo daar tegenaan komt. Dat is natuurlijk niet goed en de benzinepomp wordt daarom vervangen door een gekanteld exemplaar. Controle van de (belangrijke) klepspeling leert ons dat deze heeel lang niet is afgesteld. Het dunste voelermaatje is bij geen van de uitlaatkleppen tussen tuimelaar en klepsteel te schuiven waardoor niet eens meer te controleren is of de klep wel geheel sluit.
Na afstellen loopt de motor echter weer prima dus is gelukkig geen schade veroorzaakt.
De oude bougies worden vervangen nadat geconstateerd is dat de elektrode-afstand ruim een millimeter bedraagt. Dan zitten ze er echt al te veel kilometers in.
Drie exemplaren blijken bovendien van Bosch en ene van Beru...
Een beschadigde bougiekabel. Een hele nieuwe set van Bosch wordt gemonteerd.
Hier heeft een uitlaatpakking gelekt... ...en na grondige inspectie (want veel feducie in de technische staat van onderhoud van de auto hebben we inmiddels niet meer) blijkt ook het complete inlaatspruitstuk wegens inwendige roestvorming in de voorverwarmingspijp te zijn opengescheurd waardoor uitlaatgassen direct in de motorruimte terecht komen. Bij aanzetten van de verwarming komen de gassen ook in de cabine, fijn...
Het achterste (ja dit is het achterste) dynamolager blijkt kapot en wordt vervangen. Het membraan van de acceleratiepomp op de carburateur heeft uitdrogingsscheurtjes en wordt vervangen.
Een cabriolet heeft geen sleuven voor koellucht onder de achterruit en krijgt daardoor minder lucht voor motorkoeling. Een 1600cc motor dient te zijn uitgerust met een 18cm krukaspoelie terwijl een 17cm exemplaar van de 1200cc en 1300cc motor was gemonteerd. Na montage van de grotere poelie zal de motorventilator sneller draaien bij gelijk toerental van de motor. Na eerdere constatering van de verkeerd gemonteerde 1200cc achterplaat dient ook de plaat voor de krukaspoelie te worden vervangen in verband met de vorm van de achterplaat. Er mogen geen openingen zijn waar verhitte lucht de motorruimte in wordt gezogen.
De oliezeef wordt ontdaan van de resten van ooit onnodig aangebrachte kit. Bij montage van een nieuwe pakkingset lekt het hier gewoon niet! Een ieniemienie geboord gaatje in de dop op de olievulopening hoort daar niet te zitten en de dop wordt vervangen.
Prachtig, de nieuwe zeer donkerblauwe luxe kentekenplaat op de blauw metallic auto. Ter bescherming van de deurpanelen tegen hemelwater wordt in beide deuren het ontbrekende plastic aangebracht.
Uitlijning van de wielstand. De beginstand, alle roodgekleurde vlakken geven meetwaarden aan die buiten de toleranties van afstelwaarden vallen.
Van de voorwielen echter kan alleen de totale wielvlucht maar ternauwernood goed worden gezet. Vervanging van de schroefveren of wijziging van de stand van de linkse veerpoot zal later noodzakelijk zijn om het linkerwiel goed te krijgen. Ook linksachter klopt de wielvlucht helemaal niet. Resumerend hebben beide linkerwielen de stand als zouden ze continu ingeveerd zijn wat een te negatieve wielvlucht geeft. Dit kan komen omdat de auto veel bochten naar rechts heeft gemaakt en de linkse vering zwaarblast is geweest.
De '73-er cabrio is klaar na heel erg veel technische gebreken. Toch is de aankoop verantwoord omdat de koets in nagenoeg ongeschonden staat is en er nu een prachtige perfecte auto staat. Het rijgedrag en -gevoel is ten opzichte van hoe het was voor de reparaties duizend keer beter. En de eigenaar heeft nieuwe velgen gemonteerd, zijn poetsdoekjes gepakt en zich zichtbaar uitgeleefd. Heel veel plezier!