 |
 |
We beginnen bij de motor.
De bitumen tegen de kattenbakrug hebben losgelaten en hebben al eens tegen de motorventilator aangezogen gezeten. Oververhitting en vastlopen door gebrek aan koellucht zal uiteindelijk optreden.
|
De motorklep is bij beide bevestigingsbeugels slechts met een enkel boutje vastgezet. Niet zeer belangrijk maar ook niet nodig, twee is beter.
|
 |
 |
In plaats van kroonsteentjes liever de originele stekkerverbinding plaatsen voor de nummerplaatverlichting onder de motorklep.
|
De achterste pouliehelft van de dynamo, links het gemonteerde oude typr, rechts het nieuwe type. Zie het asgat.
De oude wil zichzelf wel eens loswerken waardoor de V-snaar eraf loopt en de motor niet meer wordt gekoeld.
|
 |
 |
De gebogen pijp voor de voorverwarmde inlaatlucht ontbreekt. Zonder deze verwarmde inlaatlucht loopt een koude motor minder goed, kan afslaan of pakt niet goed op door moeizaam verdampende benzine in het inlaatspruitstuk. Met warme lucht verdampt de benzine beter.
|
De carburateurdekselpakking is in de ronding naar binnen gezogen en trekt daardoor valse lucht waardoor de CO niet af te stellen zal zijn. Nieuwe pakking gemonteerd.
|
 |
 |
Uit den boze... Montage van het benzinefilter in de motorruimte, notabene bijna tegen de hete pijp van de inlaatspruitstukverwarming. Dit is vragen om een uitgebrande auto.
Benzinefilter altijd monteren onder de auto waar het koel is.
|
Daar waar de benzineleiding af de tank de motorruimte binnenkomt dient deze middels een hier ontbrekende doorvoerthule in de plaat beschermd te worden tegen doorsnijden. De motor vibreert immers continu.
Leiding losgehaald en doorvoerthule geplaatst.
|
 |
 |
Alle benzineslangen worden vernieuwd. Dit is er nog een die in 1971 in de fabriek erin werd gezet en kan 37 jaar na dato spontaan gaan lekken...
|
...en daar moet je wel even de benzinetank voor lichten. Soms vinden mensen dat teveel moeite, tja...
Hierna worden van de motor de kleppen, ontsteking en de CO gesteld.
|
 |
 |
Deze cabrio was oorspronkelijk een halfautomaat maar de handgeschakelde versnellingsbak die hij kreeg heeft een verkeerd neusstuk waardoor door teveel mechanische spanning het voorste ophangrubber is losgescheurd.
De boel zit nog vast maar is eigenlijk niet veilig en de auto had bij een andere garage net twee jaar APK gekregen. In overleg met de eigenaar wordt dit volgend jaar bij restauratie van de auto verholpen.
|
Ook is bij de ombouw naar handgeschakelde bak de koppelingsbuitenkabel waardeloos gemonteerd. De koppeling voelt ook niet goed aan. De koppelingskabel snijdt in het onderstel omdat de buitenkabel niet gefixeerd is op de buis die uit het onderstel komt...
|
 |
 |
...dus lassen we provisorisch maar degelijk een stukje buis op de reeds gemonteerde buis waar de buitenkabel op geschoven is et voila, de auto koppelt weer fijn.
|
Het niveau van de versnellingsbakolie wordt op peil gebracht.
|
 |
 |
Het slotje voor de wielslotbouten is met de overdracht van de auto niet overhandigd en dus worden betreffende bouten verwijderd door er een originele bout op te lassen en ze dan los te draaien. Daarna worden nieuwe wielsotbouten gemonteerd.
|
De remklauwen worden gangbaar gemaakt en schoongemaakt opdat de blokjes niet aanlopen. De remslangen worden vernieuwd.
|
 |
 |
linksachter is de stelbout voor de achterste remschoen 180 graden verkeerd gemonteerd. Er zit namelijk een schuine kant aan om de remschoen te centreren. Zie de ruimte tussen contactvlak en stelbout. Nieuwe wielremcilinders en remslangen worden gemonteerd.
|
De vrije slag van het rempedaal wordt afgesteld op 2mm. Bij te grote vrije slag moet je onnodig dieper trappen en bij te kleine gaan al je remmen aanlopen waardoor je uiteindleijk niet meer vooruit komt.
Hierna wordt de remvloeistof ververst.
|
 |
 |
Het aanslagrubber op de linker draagarm achter is losgerot. Een nieuw dopje wordt er op gelast om het rubber weer op te kunnen klemmen.
|
Kijk eens naar wat tussen treeplank en instapdorpel blijft hangen. Hierdoor zal het vertikale deel van de instapdorpel sneller gaan rotten omdat het vuil de lak openkrast...
|
 |
 |
...de ruimte is echter eenvoudig zelfreinigend te maken door bij elk van de vier montageboutje twee roestvrijstalen ringen tussen treeplank en schroefkant te monteren.
|
De elektrisch verstelbare Porsche stoelen worden aangesloten zodat ze ook inderdaad te verstellen zijn. Zit lekker hoor...
|
 |
 |
En natuurlijk wordt zodra de auto helemaal nagekeken is deze uitgelijnd.
|
De auto is verlaagd en om die reden zullen rondom de banden aan de binnenzijde eerder kaal worden. De wielvlucht rondom is te negatief en kan aan de voorzijde niet positiever worden gezet.
|
 |
 |
Aan de achterzijde is de wielvlucht niet verstelbaar. De sporing van de voorwielen is nu goed gezet en op zich zal de auto nu goed weggedrag vertonen.
|
De cabrio is voor zover klaar en rijdt weer fijn. Omdat de auto volgend jaar toch uit elkaar gaat hebben we het versnellingsbakrubber laten zitten en de elektra slechts summier nagekeken.
Wordt vervolgd volgend jaar!
|