volledige check VW1300 Terug
Wegens verhuizing naar Oost-Nederland werd door de eigenaar een nieuw onderhouds- en APK adres gezocht.
Bij deze wordt de kever HELEMAAL nagekeken.
Inspectie geeft aan dat met ingestuurd wiel de remslang rechtsvoor aanloopt tegen de binnenrand van de velg waardoor deze doorsnijdt. Aangezien beide voorste remslangen toch vervangen worden wegens droogtescheurtjes worden ze nu deugdelijk gemonteerd. Voorts wordt het gehele remsysteem deugdelijk nagekeken en de remolie ververst.
Opmeten van mogelijke speling op de draagarmkogels, hier rechtsvoor. De onderste kogel rechts heeft speling >1mm axiaal en wordt om die reden vervangen. Van de bovenste kogel rechts is het stofhoesje gescheurd.
Om het stofhoesje van een bovenste draagarmkogel te vervangen dient de excentrische stelmoer te worden verwijderd. Vaak zit deze behoorlijk vast maar als de stelmoer losgeschrokken is met een harde klap kan de oude stofhoes omgewisseld worden voor een nieuwe. Bij de uitgebouwde rechtsonderste draagarm wordt het stofhoesje de versleten kogel verwijderd en daarna de kogel zelf. Een nieuwe draagarmkogel wordt met stofhoesje er al op ingeperst in de draagarm. Daarna wordt de vooras weer in elkaar gezet.
Bij verdere inspectie van de vooras bleken de rubbers, bouten en plaatjes die gemonteerd horen te zijn tussen het voorasframe en de reservewielbak te ontbreken. De neus van de koets zit nu helemaal niet verbonden met het voorasframe. Na demontage van de benzinetank kunnen we goed bij de plek waar de ontbrekende delen geplaatst dienen te zijn. Recht op de foto is een stukje van de gekantelde benzinetank te zien.
Hier zit alles weer zoals het hoort.
Verder wordt de ontbrekende torsiestabilisator gemonteerd en als de verdere auto is nagekeken wordt een vierwieluitlijning uitgevoerd op de kever opdat deze betrouwbaar weggedrag zal vertonen.
De ashoes rechtsachter bleek gescheurd te zijn waardoor versnellingsbakolie lekte en vuil in de versnellingsbak zou kunnen komen. Een nieuwe hoes wordt hier gemonteerd en het versnellingsbakolieniveau weer op peil gebracht.
De motor wordt afgesteld in de vorm van afstelling van klepspeling, bougie-elektrodeafstand, gasklepopening, contacthoek en ontstekingstijdstip.
Dan loopt zo'n kevermotor weer geweldig!
En met het nodige - weliswaar 'Made in Taiwan' - chroom ziet het er ook nog leuk uit!
Deze kever rijdt nu een stuk beter en ook vooral veiliger... Nieuwe APK erop en de eigenaar was in ieder geval erg blij.