opbouw Karmann Ghia 1971 Terug
Een kennis kwam naar ons toe met de vraag of VWvakrestauratie afgebeelde Karmann Ghia wilde opbouwen.
We gingen een kijkje nemen bij de eigenaresse thuis en troffen een '71-er exemplaar in mooi zilver metallic met Duits kenteken. De auto was na ooit uit de spuitcabine te zijn gerold deels opgebouwd en in 2004 aangeschaft.
De Karmann is echter naast onvolledig ook niet goed opgebouwd. Na bijna volledige demontage en herhaalde montage van de auto wordt hij op Nederlands kenteken gezet waarna hij de weg op mag.
De Karmann wordt in stijl opgehaald met onze T2. De auto ligt vol onderdelen.
Op weg naar de werkplaats!
Alle banden zijn of verdroogd of hebben bobbels in de wangen of beide. Gevaarlijk om te gebruiken en dus weg ermee!
Begonnen wordt met de motor. De 1300cc AR-motor met dubbele voorverwarmingspijp is reeds ingebouwd maar wordt weer uitgebouwd om deze volledig op correcte opbouw te controleren. Te zien is in ieder geval al dat de gelijkstroomdynamo geplaatst is op een wisselstroomdynamosteun... Bij verwisseling van de steun dient het inlaatspruitstuk te worden verwijderd en dat gaat veel eenvoudiger als de motor niet in de auto hangt.
Dus, uitbouw van de motor.. Het type ontstekingshuis klopt niet. Dit is het oude lage model. Daarom wordt een nieuw exemplaar van Bosch van het hoge late model geplaatst.
De benzinepomp wordt vernieuwd omdat de oude inwendige roestvorming heeft. Hier wordt de wisselstroomdynamosteun verwijderd om te worden vervangen door een gelijkstroomdynamosteun.
De oliekoeler wordt preventief voorzien van nieuwe pakkingen omdat maar al te vaak is gebleken dat bij gebruikte motoren die een tijd hebben stilgestaan de oliekoeleraansluiting gaat lekken. Maken is met ingebouwde motor een hele klus, veel meer dan het er nu even bij te doen! Detail van correcte montage van de bocht voor opvangen van voorverwarmde lucht voor de luchtinlaat waarbij een dubbele voorverwarmingspijp aan het inlaatspruitstuk zit.
Bovenaanzicht van de totdusver gecorrigeerde motor. Bougies zijn uiteraard vernieuwd en ook de bougiekabels bleken later bij proefdraaien na een paar schokken te hebben gekregen aan vervanging toe. Preventief wordt de krukaskeerring vernieuwd. Na demontage van de drukgroep blijkt de koppelingsplaat vastgeplakt te zijn aan het vliegwiel door vorming van roest en jarenlange onbruik. Blij dat we deze nu loshalen want er is kleine kans dat de plaat na inbouwen van de gehele motor uit zichzelf zou zijn losgekomen!
Na verwijdering van het vliegwiel blijkt de oude krukaskeerring inderdaad niet helemaal fris. Tevens blijkt in de vliegwielbevestigingsbout het naaldlager dat de prise-as vat versleten. Ook deze bout wordt dus vervangen. De twee dynamolagers blijken versleten en worden vervangen. Bij verwijdering van de motorventilator op de as van de dynamo blijkt deze met verkeerde ringen te zijn gemonteerd. De ring linksboven met twee platte zijden dient gemonteerd te zijn. Bij de gemonteerde ronde (vul)ringen kan de ventilator gaan slippen en loslopen!
Demontage van de dynamo bij de Bosch revisie. Het achterste dynamolager wordt met een trekker verwijderd.
Veel vervangen, alles gecontroleerd, de half verstopte voorverwarmingspijpen aan het inlaatspruitstuk opengeklopt, dynamo gereviseerd en getest. De motor loopt na 5, 6, 7 jaar (?) weer als een zonnetje na contactpunten en ontstekingstijdstip te hebben afgesteld. De motor wordt weggezet tot het moment van inbouw.
Wordt vervolgd!