volledige check T2b Westfalia 1975 USA | Terug |
Dan heb je haast en wordt de spoeling dun. Wat is er eind april aan Westfalia's beschikbaar? Nou, weinig wat onze klant (v) interessant vond. Deze eerste lak baligele bus trok echter haar aandacht en is het, spoed als het was, geworden. Ook nog mooi om later te verhuren zodra haar droom gerealiseerd zou zijn, een klein hotelletje in Zuid-Europa overnemen.
Goed, de Westfalia werd nadat we op Koningdag een aankoopkeuring op de bus hadden verricht na een paar dagen gebracht en volledig technisch doorgelicht om gelijk de trip naar Italie te kunnen volbrengen, vice versa. En inmiddels weten we dat dat gelukt is. Maar zelfs in de aanschaf veel geld kostende, bij handelaren aangeschafte T2's kunnen daarna nog veel centjes extra kosten als de volledige check veel aan het licht brengt.
En dat deed het... Nu is het wel zo dat we ook nog extra dingen hebben gedaan betreffende verduurzaming van de bus zoals plaatsen van nieuwe ruitrubbers en behandeling van de voor- en achterruitrand maar de techniek betrof de hoofdmoot. Alle banden, alle schokdempers, beide accuplateau's, de dynamo, de startmotor, een gelaccu voor het huishoudaccusysteem, de voorruit die barstte bij het uitnemen omdat het voorruitrubber wegens verdroging en lekkage volledig gekit was... En besef goed, het is een bus die rechtstreeks uit de USA komt en dan KOM je altijd veel tegen.
Enfin, volledig technisch gecheckt, deels verduurzaamd en voorzien van autonoom huishoudaccusysteem op weg naar de RDW voor de invoerkeuring met APK. De keurmeesters vonden het weer prachtig een goed voorbereide T2 ter keuring aangeboden te zien! Hij kwam dan ook zo door de keuring heen.
Met spoed het kentekenbewijs opgehaald in Veendam om tijdverspilling door de post te vermijden, kentekenplaten besteld en gaan met die baligele banaan. Afgezien van de originele koelkast die op Ibiza de geest gaf, liet de klant weten dat de bus uitermate goed functioneert. En dat terwijl we altijd afraden meteen heel ver op reis te gaan als je een voertuig nog niet kent. Maar goed, in de klant haar situatie kon dat niet dus het risico werd genomen en het gaat vooralsnog goed, want eind augustus 2013 komen ze pas terug.
Fotoverhaal volgt!