Volledige check + conserveren + import T2b Westfalia 1977 Terug
Herkomst van de marinogele Berlin is het ons allen welbekende CaliforniŽ. Eerste lak en lichte oppervlakteroest. Rijdend en compleet bij een Amerikaanse handelaar van de werf geplukt. Een krachtige 2-liter GD injectiemotor, een revisie exemplaar van het Amerikaanse GEX.
Het interieur wordt gedemonteerd waarna het conserveerwerk van voorbumper tot achteras wordt verricht, remmen, wielophanging en electra worden daarna aangepakt. Motor en versnellingsbak worden na de zomer van 2011 uitgebouwd zodra we weten of de motor goed in orde is, met name voor wat betreft het olieverbruik. Tevens wordt het conserveren van achteras tot achterbumper dan afgerond.

Voor over een tijdje zit lakrestauratie in de planning waarbij alle oude lak wordt verwijderd en een nieuw drielagen systeem wordt aangebracht.

Aankomst op Groesbeek International, tezamen met onze zelf aangekochte 4-drs. 411 automatic, ook uit Californie. Een zeer verzorgd Berlin interieur, zonder kookgelegenheid, zoals dat in Amerika vaak voorkomt.
Ook het originele groene tapijt is geheel intact, zelfs de doorloop- en voormat. Inventarisatie van de actiepunten: het kofferkleprubber is verdroogd.
Het achterruitrubber is als bij alle Amerikaanse T2's verdroogd, gekrompen en een broedplaats voor verroeste ruitranden... ..waarvan akte.
Zo ook het voorruitrubber... ..met onderliggende roest.
De Amerikaanse sealed beam koplampen worden vervangen door Hella's met E-keur. De onderzijde van de bus is voor Amerikaanse begrippen nog netjes beschermd, toch wordt alle oude bitak verwijderd om lijnolie en nieuwe bitumen aan te brengen.
De hardyschijf wordt wegens verdroging vernieuwd. Speling op stuurkogels wordt gemeten...
..evenals die op draagarmkogels. De schokdempers linksachter blijkt korter dan de rechtse die van hetzelfde model is. Daar gaan later andere op.
Pedaalrubbers met slijtplekken van dit kaliber worden zo afgekeurd! Terecht.. De buitenkabel van de kachelkabel onder het dashboard van de klep die de voorruit/voetverwarming bedient is zoals vaak gebroken, deze repareren we.
De door ons zo verafschuwde blauwe aderverbinders; we controleren, verbeteren de elektrische installatie volledig. Contacthoek iets te klein, contactpuntafstand iets te groot.
MAARRR ziet u het goed? Ontstekingstijdstip maar liefst 22 graden voor BDP, moet 7,5 graden zijn. Zeer thermisch belastend voor de verbrandingsruimtes. Verdroogd en verpoederend afdichtingsschuim rond de motorbeplating wordt door de motorventilator naar binnen gezogen en belandt bovenop de cilinders en cilinderkoppen waardoor koellucht niet meer goed kan koelen. Bovendien wordt op de plaatsen waar geen schuim meer zit hete lucht direct de motorruimte ingezogen en gebruikt voor koeling!
Verdroogde gescheurde slangverbindingen in het vacuumsysteem zorgen bij injectiemotoren direct voor problemen in stabielen lopen van de motor. Ook hier een vacuumslang met een loze oplossing: plakband om het verdroogde gescheurde uiteinde dicht te krijgen. Tja..
..en nog zo een... De dynamo functioneert goed maar wordt toch geruild met een gereviseerd exemplaar omdat een of beide lagers hoorbaar zijn.
Het kapje op de luchtmassameter zat los. Alvorens deze goed te fixeren even een kiekje. Een metaalvrij residu in de oliezeefdeksel, fijn om te weten want verbrokkelende nokkenaslagerschalen komen geregeld voor. De geschiedenis van de motor is hierbij van weinig belang.
De remslang linksvoor dateert van 1976, 35 jaren oud, evenals de drie andere. Alle worden uiteraard vernieuwd. De eigenaar zelf mag zich uitleven op de oude bitak onder de bus. Bijeengeveegd is dit slechts een deel van wat uiteindelijk is afgebikt.
De geschoonde onderzijde wordt ingespoten met gekookte lijnolie en na droging afgedekt met een nieuwe laag bitumen. Verwijdering van het voorasframe zorgt voor de finesse in bodemreiniging. Tevens wordt het voorasframe zelf inwendig geconserveerd.
Nu de remmen, wij verbaasden ons..
Geen drukverdeelplaatjes in de rechtse ATE remklauw.
Geen drukverdeelplaatjes in de linkse Girling remklauw.
Huh? Links Girling, rechts ATE ? Hou toch op, beide eraf en twee nieuwe Varga's gemonteerd. Geen grappen met de remmerij. Met drukverdeelplaatjes uiteraard.
En waar we bij de remklauwen Varga wel vertrouwen in kwaliteit doen we dat bij de wielremcilinders die ze fabriceren voor de achterremmen juist niet. Vaak na twee jaar al lekkage. Achter monteren we dus ATE wielremcilinders. De handremhevels zaten met bout en moer bevestigd op de remschoenen, bout en moer maar vervangen door originele bevestigingen.
Remschoenen waren in orde, handremkabels niet. Maar na volledige revisie van de achterremmen en een blik op de nieuwe ATE wielremcilinders worden de remtrommels weer gemonteerd. De hoofdremcilinder laat een lichte lekkage zien na verversing van de remvloeistof. Monitoren en later vernieuwen!
De Amerikaanse 110V voorziening wordt verwijderd. Daar hebben we hier niets meer aan. De originele 110V lichtnetcontactdoos aan de buitenzijde blijft behouden. Om een 230V kabel aan te sluiten zal gebruik worden gemaakt van een adapter.
Het originele deurplastic is nog intact, met als functie het binnen de deur houden van hemelwater dat wordt afgevoerd via afwateringsgaatjes in de onderzijde van de deur. Met verwijdering van een spietje wordt de knop van het klapraampje in de linkerdeur vervangen.
Stuk voor stuk wordt de bus gedemonteerd. Alle steenwolmatten worden indien verwijderd later teruggeplaatst. Reden dat de bus leeg wordt gemaakt is dat er grondig gaat worden geconserveerd. Dan wil je geen vlekken op het interieur krijgen!
Ook het dashboard wordt gedemonteerd. We komen tot de ontdekking dat het frontpaneel eerder al eens vervangen is geweest.
De rand die om de binnenbumperplaat is gevelst wordt deels verwijderd om het weer als nieuwe te laten lijken want de onderste flap zit er af fabriek niet. Zie het resultaat.
Een van de weinige plekken die laswerk behoefde, corrosieschade als gevolg van zuurvorming door een overladen huishoudaccu. Verwijderen van geroeste plaat.
Afmeten. Lassen.
Afwerken. Beide accuplateaus worden met gekookte lijnolie behandeld om oppervlakteroest een halt toe te roepen en naden af te dichten.
Later in 2011 wordt de bodem achter de achteras geconserveerd, voor nu de bodem van voorbumper tot achteras. Oude bitak is netjes verwijderd door de eigenaar, heel netjes! Voorzorgsmaatregelen om de afdruipende lijnolie op te vangen en te hergebruiken.
Conservering met lijnolie begint bij de bovenste holle ruimtes, hier de dakrand, en zo wordt verder naar onderen gewerkt. Hier de holle ruimte van de linker wielkastrand achter.
Alle holle ruimtes zijnvolgespoten en geven hier en daar al druipplekken. Dan volgt de bodem, van voor de achteras...
..tot aan de voorbumper. Overtollige lijnolie wordt opgevangen.
Na een dag of vier drogen wordt de bodem met een nieuwe laag bitumen bedekt. Folie om de onderrand van de carrosserie voorkomt dat bitumen op de lak terechtkomen. Uitzicht van onderaf op de aangedroogde lijnolielaag alvorens te bitumeren.
De lijnolie heeft de contactvlakken van dwarsbalken en vloer rond de originele puntlasverbindingen hermetisch kunnen afdichten. Bitumen eroverheen ter bescherming van de lijnolielaag. Wanneer goed aangepakt wordt de onderzijde van een T2 soms mooier dan de bovenzijde..
Et voila! Ook het inwendige van het gedemonteerde harde voorasframe krijgt lijnolie voor zijn kiezen.
Na droging van de bitumen wordt het voorasframe teruggeplaatst. Voor u een lege, harde geconserveerde T2b Berlin carrosserie.
De opbouw kan beginnen. Te beginnen aan de voorzijde...
Bij de electra: we trekken een draad van het dashboard naar de TL-armatuur om de binnenverlichting vanaf het dashboard aan- en uit te kunnen schakelen; Dit was een luxe optie. De oude vervormde doorvoerthules voor de ruitwisserasjes worden vernieuwd.
Alvorens het ruitwissermechanisme te monteren worden beide ruitwisserasjes grondig geolied. Nieuwe netspanningselectra worden aangelegd met de originele contactdoos.
Montage van verdeeldoos en druppellader, in de vrije ruimte van het koelkastmeubel. De steenwol wordt teruggeplaatst ter isolatie waarna de wandplaat wordt bevestigd. Het interieur wordt gecompleteerd, feels like home..
Plaatsing van de voorruit met hulp van Ed! Alle slotcilinders gesmeerd met vers vet, van belang voor de levensduur ervan.
Nieuwe deurfolie houdt hemelwater binnen de deur en het hardboard van het deurpaneel droog zodat het niet kromtrekt. Een nieuwe voorste geleidebus voor de schakelstang zorgt voor strakker schakelen.
De electra.
Met originele blanke messing kabelschoentjes wordt hier de massadraad voor de lichtverklikker op de deurschakelaar gemonteerd.
In Amerikaanse T2's kun je geen signaal geven met de grootlichtschakelaar als het dimlicht niet is aangeschakeld omdat een ander relais is gemonteerd. Hier monteren we het Europese grootlichtrelais en een extra draad om de signaalfunctie te schakelen.
Ook Amerikaans: het stadslicht bevindt zich niet in de koplamp maar in het knipperlicht. RDW-keuring vereist dat deze zich in de koplampunit bevindt en we leggen de stadslichtbedrading om. Aansluiting van de trekhaakbedrading in beide achterlichtunits.
Montage van extra originele schakelaars op het dashboard. Op deze plek komt de 12V sigarettenplug te zitten voor laaddoeleinden.
Het 10W gloeilampje van de interieurverlichting wordt vervangen door een 2W powerLEDversie, die bovendien al het geproduceerde licht neerwaarts richt en niets naar boven waar je er niets aan hebt. Ook het 8W TL-lampje wordt vervangen door een 1,7W LED vervanger.
Montage van de gril met RVS schroeven en een rubberen O-ring ter bescherming van de lak. Invetten van de schuifdeurrail, ook onder de rechterzijruit natuurlijk!
Verversen van de versnellingsbakolie. Montage van de rubberen harmonicasok om de voorzijde van de gaskabelbuis opdat stof en vocht in de buis geen toegang krijgen.
Ook waar de kachelkabels uitde buis treden dienen dezelfde soort rubberen harmonicasokjes te zijn gemonteerd. Bij defect of ontbreken gaan de kabels steeds stroever en uiteindelijk knakken ze waardoor bediening van een of beide kachelkleppen niet meer geschiedt. Een kijkje in de roestvrij warmeluchtpijp waarin de twee kleppen voor de verdeling van de warme lucht in de cabine zich bevinden, bediend met de linker rode hendel op het dashboard.
Afwerking van de bodem met de afdekplaat van een van de pijpen van het keukenmeubel die door de vloerplaat gaan. Rubberen stopjes ter afdichting van de conserveringsopeningen in de dorpels...
..en originele plastic dopjes aan de achterste uiteindeinden van de chassislengtebalken. Door deze openingen zijn de lengtebalken inwendig geconserveerd tot aan de achteras. Een nieuw EGR filter wordt gemonteerd. Deze T2 functioneert nog zoals hij uit de fabriek kwam.
Het zo vaak missende kapje op de motorbeplating voor afstelling van de V-snaar. Afstelling van het toerental bij deze injectiemotor.
Nu we weer kunnen rijden gaan we gelijk naar de uitlijnbrug! Alwaar de rode waarden betreffende de vooras worden bijgesteld.
De rode waarden bij de achteras tonen verwaarloosbare afwijking in verhouding tot de opbrengst die afstellen zou geven. Een mooie kiek van onderaf. De ruimte boven de aandrijflijn wordt na proefrijden van enkele maanden geconserveerd, verderop in dit fotoverhaal te zien.
En dezelfde kiek gezien vanaf de voorzijde. Het oog van de RDW, de laatste stap, de emissiemeting...
..en het zicht op het verse kenteken. OP VAKANTIE !! En daarbij olie- en benzineverbruik en motorgedrag monitoren.
Enkele maanden later, najaar 2011.
Uitbouw van de motor om de incorrecte opbouw aan te pakken en het conserveringswerk af te ronden.
Het druklager loopt droog en wordt vernieuwd. Aan de prise-as te zien mag het naaldlager in de krukas ook wel eens worden vervangen.
Daartoe wordt de drukgroep gedemonteerd... ..waarbij na verwijdering van de koppelingsplaat een gevaarlijk flinke hoeveelheid opgehoopt slijpsel van de koppelingsplaat te zien is. Teveel hiervan mondt uiteindelijk uit in een slippende koppeling en veel schade aan vliegwiel en drukgroep.
Meting van de axiale krukasspeling toont een waarde van tussen de 0,14 en 0,15 mm, welke laatste waarde de slijtwaarde is. Wijzigen van de shims doen we in dit geval niet omdat dit in Amerika gereviseerde blok waarschijnlijk al een tijd heeft rondgereden. Het nieuwe naaldlager in de krukas, waarna het vliegwiel voorzien van een nieuwe vilten vetafdichtring weer wordt gemonteerd.
De GD motorcode op het carter is een andere dan de GD code op het ventilatorhuis, jammer maar verder niet van belang. Bij demontage van het uitlaatsysteem blijkt zoals vaker dat een van de aluminium terugvalklepjes, dienend ter voorkoming van het terugstromen van hete lucht uit de kachelpotten naar de motorruimte via het ventilatorhuis, niet is gemonteerd. Deze monteren we alsnog.
Een van de verbindingsbouten van het ventilatorhuis is niet gemonteerd waardoor een spleet aanwezig is waardoor koellucht onnodig weglekt. Het andre terugvalklepje was gelukkig wel gemonteerd en wordt hier gecontroleerd op soepel terugvallen.
Het oliepeilstokrubbertje wordt vernieuwd. Het afdichtrubber rond de oliedruksensor ontbreekt en wordt later bij opbouw van de motor weer aangebracht. .
Demontage van de motorbeplating boven de cilinders toont in dit geval een ophoping van een weinig materiaal dat door de motorventilator naar binnen is gezogen. Geregeld ligt hier echt heel veel materiaal dat de koelluchtstroom over cilinders en cilinderkoppen obstrueert en voor onnodige oververhitting zorgt. Verwijdering van het ventilatorhuis toont dat een van de vier bevestigingsmoeren ontbreekt. Belangrijk dat ze er allevier zitten want immers, de dynamo is voor de helft hierop bevestigd en die laat behoorlijke krachten erop los.
De motorophangrubbers worden wegens scheuring door ouderdom vernieuwd. Ook op de oliekoeler ligt het een en ander aan door de motorventilator naar binnen gezogen materiaal.
Opbouw van het uitlaatsysteem: montage van het missende terugvalklepje in de luchtstroom voor de verwarming. Sommige bouten dienen te worden geborgd bij vastzetten.
De linkerbevestiging van het hitteschild was afgescheurd en is hier met voorbeeld van een intact exemplaar teruggelast. Het rubber in de tankhalsopening is gescheurd en zorgt voor benzinedamp en dus -lucht in het interieur van de bus. Dat is smerig en ongezond, vernieuwen dus.
Bij vernieuwen van het rubber in de tankhalsopening wordt de computer van het injectiesysteem verwijderd omdat deze dan in de weg zit. Bovendien worden de holle ruimtes van de benzinetank en boven de achterste wielkasten geconserveerd en we willen de computer niet onder de drab hebben. De vlotter van de benzinetank wordt vernieuwd omdat de weerstandsdraad bij de oude is gebroken.
Conservering met gekookte lijnolie van de bodem achter de achteras. Droging van de lijnolie in de holle ruimtes en aan de bodem.
Er zit geen roest en er zal geen roest komen.. De benzinetank is met nieuwe vlotter teruggeplaatst, nu nog de ontluchtingsbuisjes plaatsen.
Nieuwe verbindingsslangetjes in de tankontluchting dragen zorg dat benzine en damp in het tanksysteem blijven. De originele electrisch brandstofpomp wordt teruggeplaatst, het nieuwe brandstoffilter hadden we eerder in het jaar al gemonteerd.
Inbouw van de uitwendig volledig gecontroleerde motor. Na afbouw wordt de bus wederom overgedragen aan de trotse eigenaar en wordt de bus getaxeerd. Gefeliciteerd. Klaar en goed. Genieten. Op reis ermee. Veel plezier voor de eigenaren!