restauratie T2b 1978 (maart 2009 verkocht) Terug
Om deze bus gaat het, hier in al plaatwerkgerestaureerde staat maar wat betreft de lak nog niet aangepakt. We hadden de bus in consignatie, hoewel de eigenaar sterk twijfelde of ze hem wel wilde verkopen omdat de auto zeer fijn rijdt. Later heeft VWvakrestauratie de bus toch overgenomen. Eerst een paar foto's van restauratie van de carrosserie, gevolgd door uitvoering van de persoonlijke wensen van de nieuwe eigenaar. Nieuw kniestuk linksvoor, origineel VW uit Brazilië. Ook zijn de binnen-, tussen- en buitendorpel aan linker- en rechterzijde, vloerranden, voorruitrand, accuplateau zijn vervangen.
Lasnaden worden na afgeslepen te zijn afgedekt met epoxyprimer, zowel aan binnen- als aan buitenzijde. Waar dit aan de binnenzijde niet mogelijk is wordt dit gedaan met holleruimtewas. Elke holle ruimte in deze bus is geconserveerd met deze was. Kachelpotten zijn gezien de hoge nieuwprijs hersteld, gestraald, geschopeerd en in de epoxyprimer gezet. De onderzijde van de bus, volledig met bitumen geconserveerd tot in de kleinste hoekjes. De lichtere plaat in het midden is de afdekplaat van een standkachel, overigens niet aanwezig in deze bus.
Na conservering volgen nieuwe isolerende zachtboardplaten alvorens het interieur te installeren..
Grijze vlakken die te zien zijn geven aan waar de vloer ontlakt en de plaat hersteld is.
Bij de APK... na al die jaren stilstand wordt de bus na onze technische controles meteen goedgekeurd.
Drie jaar na plaatwerkrestauratie is de T2b verkocht en in opdracht van de nieuwe eigenaar wordt et sobere zelfbouwinterieur vervangen door een prachtig Berlin interieur met Trumatic gaskachel. De scheidingswand wordt verwijderd en vervangen door origineel doorloopplaatwerk.
Zorgvuldig worden restanten van de scheidingswand verwijderd opdat het geheel er later netjes uit komt te zien. De stoelrail van het type t/m '76 op het ingelaste witte doorloopdeel wordt vervangen door het type vanaf '77, betreffende T2b is van '78.
De doorloopsectie met origineel frame voor het draaiplateau is klaar... ...en nu geheel marinogeel.
Het reservewiel wordt op het front van de bus geplaatst omdat in het in te bouwen Berlin interieur de plaats van het reservewiel origineel is bezet door de Trumatic gaskachel.
Het embleem is verwijderd en in een handomdraai worden schroefdraadpopnagels gemonteerd voor de reservewielsteun.
Netjes een witte reservewielhoes er over heen om te voorkomen dat de reserveband onnodig heet wordt en door UV-straling wordt aangetast.
Pasklaar maken van het LPG-tankframe. Deze wordt gemonteerd onder de Berlin slaapbank en heeft een inhoud van 60 liter. De meubels worden los op hun plek gezet.
De koelkast wordt getest op 12V gelijkspanning en 230V netspanning. Uiteraard is het volledige elektrische circuit van de bus nagekeken en veilig te gebruiken. Busbreed tapijt in stijlvol kortpolig donkerbruin.
Deze slurf is de nog in te korten uitlaat van de Trumatic gaskachel die achter het bestuurderstoelframe staat... ...hier dus, inlaatlucht wordt door de vloer aangezogen. De kachel wordt getest en verspreidt rap heerlijke warmte!
Tot slot wordt het keukenmeubel geplaatst en wordt alles aangesloten. De schuimblusser mag met de kachel, kookeiland en LPG-installatie natuurlijk niet ontbreken. Gemonteerd binnen handbereik en jaarlijks te keuren door de leverancier.
Gebruik nooit een poederblusser want het corrosieve zout waar het poeder uit bestaat zorgt voor bliksemsnelle plaatwerkcorrosie!!
Zo heb je een wit achterpaneel.. ...en zo heb je er een met folie!
Om de schuifdeur van binnenuit gebruiksvriendelijk te kunnen sluiten wordt een originele houder met greep gemonteerd, immers, de slotvanger van de schuifdeur bevindt zich in de C-stijl aan achterzijde van de schuifdeur. Toch al een leuke metamorfose..
T2 kwaaltje, de asjes van de ruitenwisserarmen corroderen na al die jaren en worden weer duurzaam gangbaar gemaakt. De aandrijfaskeerringen en/of de O-ringen dichten niet meer goed af en worden links en rechts vervangen..
..dus wordt het motor/versnellingsbaksetje uitgebouwd. Met deze actie worden tevens een paar andere zaakjes gecontroleerd. De aandrijfasflens is verwijderd waarmee de bus zichtbaar is met welke de cardanlagerspeling wordt afgesteld.
De bus wordt er uit gedraaid waarmee aan bovenzijde de mogelijk O-ring zichtbaar is. De oliekeerring is dieper in de versnellingsbak zichtbaar. Nieuw bepakt is deze bak klaar voor de volgende dertig jaar gebruik want schakelen doet hij nog prima.
Het druklager wordt vernieuwd, deze is zo gaar dat het roeststof naar buiten is gekomen. Toch maakte het lager geen herrie. Nu de motor uitgebouwd is wordt de kapotte tankvlotter vervangen nadat de benzinetank is uitgebouwd...
...en de tankvlotter wordt geijkt opdat de benzinemeter correcte waarden aangeeft. Alvorens de benzinetank in te bouwen wordt de ruimte waar hij in ligt geconserveerd met was.
De dynamolagers blijken kapot te zijn, de lagers maken herrie. De dynamo wordt uitgebouwd en onze Bosch revisieman loopt hem na.
Naast de lagers wordt tevens de koolborstelbrug vernieuwd en na opbouw van de dynamo wordt deze uitvoerig getest op de testbank. De drukgroep wordt van de motor verwijderd en gevonden wordt een vetgeslagen koppelingsplaat, deze zal worden vervangen.
Het prise-asnaaldlager in de krukas ziet er goed uit. De oude krukaskeerring wordt vernieuwd. Het vliegwiel wordt gedemonteerd, aan achterzijde vliegwiel worden de oude O-ring en vilten ring vervangen...
..en te zien is waarom de vilten ring wordt vernieuwd. Hier steekt de prise-as doorheen en het vilt houdt het vet tegen dat het prise-asnaaldlager smeert. De oude viltring deed dat niet goed meer waardoor de koppelingsplaat vetsloeg door uitslingerend vet. Hier zit alles nieuw op z'n plek en wordt het vliegwiel teruggeplaatst waarna koppelingsplaat en drukgroep worden gemonteerd.
Het bij een type 4 motor gemonteerde belangrijke hitteschild boven de uitlaatdemper is rot en wordt vervangen door een exemplaar van RVS. Te zien zijn de uitsparingen in het hitteschild en bevestigingspunten waar de achterste drie stuks motorbeplating aan gemonteerd zijn.
Omdat op LPG gereden wordt is een papierelementluchtfilter ongeschikt en wordt een K&N luchtfilter gemonteerd. Deze laat meer lucht door en raakt niet verstopt waardoor meer gas wordt aangezogen en de mengselverhouding na verloop van tijd niet meer klopt. Tot slot worden de remmen nog volledig nagekeken en nieuwe wielremcilinders van ATE gemonteerd.
De aanwezige Girling remklauwen zijn veel minder vaak gemonteerd dan die van ATE. Ze functioneren even goed maar beide worden volledig gereviseerd omdat een remzuiger was gaan lekken. Na verversing van de remolie is de bus klaar... Nou, nog even een kijkje indoors..
Vakantieklaar, op naar Scandinavië!