VW1303 cabriolet: groot onderhoud Terug
Een mooie 1303 cabriolet voor volledige technische check. De auto komt nog vooruit maar veel meer ook niet. Eerst worden de remmen nagekeken. De remklauwen van de voorwielen worden getest op gangbaarheid en de trommels achter worden verwijderd...
Als wielremcylinders en remolie oud worden kunnen de wielremcylinders onder de rubberen hoesjes gaan lekken. De remolie komt dan nog niet naar buiten maar dat zal dan niet lang meer duren. Resultaat is dan een natte remtrommel die niet meer remt. Remkracht van het betreffende wiel zal dan tot nul worden gereduceerd en dat is niet veilig!
Met de remmen is het helemaal goed gekomen.
Een originele kever cabriolet heeft minder roosters door welke koellucht in de motorruimte kan worden aangezogen dan de gewone kever. Om deze reden was de plaat die ik in mijn handen houd en aan de vliegwielzijde van de motor zit niet gemonteerd of vergeten (..)
FOUTE BOEL dus ! De koelluchtventilator zuigt dan juist meer door de uitlaatspruitstukken verwarmde lucht aan en de motor loopt sneller warm. Deze plaat is bij een 1300 of 1600 motor slechts aan te brengen als de motor wordt uitgebouwd wat ik dan ook gedaan heb.
De 1600 motor in deze kever wordt heter dan een 1200 of 1300 en heeft daarom meer koellucht nodig. Een grotere diameter van de krukaspoulie heeft als resultaat een sneller draaiende ventilator die via de V-snaar wordt aangedreven. De krukaspoulie gemonteerd op deze 1600 AS motor was er een die op de 1200 of 1300 motor hoort te zitten en niet op de 1600.
Op de foto's ziet u dat de diameter van de gedemonteerde lichtgekleurde krukaspoulie kleiner is dan van de na reparatie gemonteerde 1600 poulie. Met de zwarte poulie draait de koelluchtventilator dus weer sneller. Voor een cabriolet met zijn beperkte luchtroosteropeningen is vergroting van de diameter van de krukaspoulie dus een manier om beter te koelen.
Verder nog werd een kromme rechter stuurstang ontdekt (midden op foto). Dit is APK afkeur. Deze cabriolet heeft een tandheugel stuurhuis en soms gaat het stuur trillen bij snelheden tussen 80 en 110 km/u. Dit ligt dan niet aan de wielen of ophanging maar aan het stuurhuis zelf en daar is niets aan te doen. Men had gehoopt dat de trillingen minder zouden worden bij montage van een stuurdemper waar op modellen met tandheugelstuurhuis geen plaats voor is en deze hoort hier dan ook NIET te zitten. Bij deze auto had men de stuurdemper boven de stuurstang gemonteerd (zie foto). De stuurdemper kwam bij volledige invering van het rechtervoorwiel echter in aanraking met de stuurstang waardoor deze uiteindelijk krom werd. De oplossing lag in het eenvoudig verwijderen van de stuurdemper en recht maken van de stuurstang waardoor boven de stuurstang meer ruimte kwam om naar boven te bewegen. Overigens bleek bij demontage van de stuurdemper deze compleet versleten te zijn.