restauratie VW 1600E Variant automatic Terug
Deze '70er Variant is afkomstig uit CaliforniŽ en al een aantal jaren in Nederland. VWvakrestauratie heeft opdracht gekregen de auto uit elkaar te halen en weer in nieuwstaat te brengen. De auto is nog erg hard maar behoorlijk verknetterd door de felle zon. Dashboard en hemelbekleding zijn vergaan. De kleur die de auto heeft is diamantblauw. Dat de koets van modeljaar 1970 is kun je zien aan het ontbreken van beluchtingsopeningen in de achterste raamstijl. Deze koetsen zijn om die reden vaak beter dan koetsen van jongere modeljaren omdat vocht minder invloed heeft gehad op het inwendige van de achterste dakrand.
Let op het Amerikaanse VOLKSWAGEN embleem, niet als in Europa waar er VW1600 staat. Ook de bumperrozetten en compleet rode achterlichten zijn typisch Amerikaans.
Binnenkomst in de werkplaats. Verwijderen van motor en automaatbak tegelijk. De bodemplaat van een automaat is anders dan van een handgeschakelde VW1600. Er bevindt zich namelijk geen opening in de tunnel waar de schakelstang bij een handgeschakelde uit komt.
Compleet uitbouwen van motor en bak is bij een VW1600 eenvoudiger dan alleen de motor uitbouwen. Verwijderen van de computerkast, zich links in de kofferruimte bevindend.
Koets ontdaan van elektra en dashboard, deze was compleet verteerd door de zon en bevond zich onder een hardplastic dashboardcover. De koets blijkt krom te zijn. Het onderstel heeft niets geleden maar in zijn jonge jaren is de auto, misschien wel tijdens dezelfde aanrijding, linksachter en linksvoor geraakt.
Met de speermaat worden kruislings maten opgenomen die na het richten weer gelijk zullen worden.
Plaatdelen die verwrongen zijn en die niet goed op elkaar aansluiten worden middels persen, trekken en duwen weer in de goede positie gebracht. Terwijl het front met persen en blokken onder spanning staat krijgt de plaat een impuls. Hierdoor schrikt het materiaal en blijft het in positie.
Neus recht, achterkant auto recht. Nu pas mag de koets van het onderstel worden geschroefd. Richten van een losse koets is veel bewerkelijker. Hoe oud zou deze linksvoor gemonteerde remslang zijn?
CaliforniĎ is droog en men heeft daar al een tijdje zonder onderste aanslagrubber op de vooras gereden... De koets wordt gelicht.
De koets op de speciaal voor type 3 gemaakte kar. Verder demontage van het onderstel met controle of alle delen recht zijn.
Na verwijderen van de linker voorasframebevestiging is toch schade aan de chassiskop te zien veroorzaakt door de binnenbumper.
Het is slechts een deukje, niets is krom.
Bodem wordt voor het eerst in zijn leven gescheiden van de achterbrug.
Nja en dan blijft er dit van je auto over.. De rubbers aan weerszijden van beide veerplaten zijn, hier links, dusdanig op dat de torsiebuishouder tegen de afdekkap aan schuurt. Rubbers worden aan beide zijden vernieuwd op het moment dat alles weer in elkaar wordt gezet.
De plaat waar de achterbankzitting op scharniert wordt verwijderd omdat deze aan accuzijde rot is en beter los gerepareerd en gestraald kan worden. Tevens is zo de vloerplaat beter te repareren. De plaat van de vorige foto na reparatie...
...en de vloerplaat van onderaf gezien na verwijderen van de ergste roest en bitak. Alle gaatjes worden dichtgelast waarbij na stralen en schoperen dakleer aan de binnenzijde wordt aangebracht voor geluiddemping en aan de buitenzijde antisteenslag met was. Tot slot wordt van de linkerstoelbevestiging de rechter rail nu eens deugdelijk vervangen. Deze was na gebroken te zijn geweest gerepareerde en wederom weer gebroken.
Alle delen van het onderstel alvorens ze de straalcabine ingaan. Alle kwetsbare delen uiteraard goed beschermd met platen en/of ducktape.
Op naar het motorische gedeelte, de originele electrische benzinepomp. Alle inwendige onderdelen waren vastgekoekt door kleverige benzineresiduen.
Schoongemaakt et voila, hij doet het weer.
De motor in de toestand na uitbouwen uit de auto. Deze wordt kaal gemaakt en de cylinderkoppen verwijderd t.b.v. inspectie van de verbrandingsruimten.
Alle motorbeplating wordt gestraald, geschopeerd, in de epoxy- en in zwarte lak gezet.
Een enkel deel van de motorbeplating ontbreekt. Hier wordt een plaatje specifiek voor de type 3 1600 injectiemotor nagemaakt omdat een van de twee gemonteerde identieke delen miste. Na stralen en schoperen wordt de motorbeplating in de spuitcabine in epoxyprimer en daarna zwarte lak gespoten...
...waarna in elk plaatdeel de M6 schroefdraad wordt opgetapt om zink- en verfresten te verwijderen. Vanwege compleet verdroogde ruitrubbers zijn beide A-stijlen bij het dashboard rot. Tijdens de reparatie worden gelijk de afwateringsbuizen van het schuifdak verwijderd die voor rotting zorgden.
Wordt vervolgd!