Motorrevisie
bijgewerkt zaterdag 17 november 2018
VWvakrestauratie reviseert motoren zelf. Geen op scherpe prijs gerichte kant en klare draaiende gedeeltes geleverd door grote of minder bekende leveranciers. Goedkoop is duurkoop.
Zo, dan weet u waar we voor staan. Lang geleden opgedane ervaring heeft ons geleerd de beste producten, bewerkingen en methodes te gebruiken en toe te passen. Want de zwakste schakel in een keten bepaalt hoe lang de keten standhoudt.
Voorwaarde voor goed functioneren van een motor is dat deze correct is opgebouwd en geen lekkage in in- en/of uitlaatsysteem heeft.Parameters die verband houden met correct periodiek onderhoud van de motor zijn de aanwezigheid van (een) goed af te stellen carburateur(s), verse minerale motorolie van goede viscositeit, correcte brandstof en correcte afstelling van klepspeling, contacthoek, ontstekingstijdstip en bougies. Ingeval een injectiemotor dient het complete injectiesysteem naar behoren te functioneren.
Revisie van een motor is aan de orde nadat is geconstateerd dat met bovengenoemde correcte parameters de motor toch niet goed aan de praat kan worden gehouden, geluiden maakt, onacceptabel veel olie of brandstof consumeert, metaaldeeltjes in de oliezeef achterlaat of buitensporige axiale krukasspeling vertoont. Motorrevisie houdt bij ons het volgende in:
- carter wordt standaard gelijnboord
- krukas wordt standaard geslepen
- drijfstangen worden gereviseerd, nieuwe zuigerpenbussen gemonteerd
- massa's van de drijfstangen worden gemeten en exact gelijk gemaakt
- Schleicher nokkenas, altijd nieuw
- geharde nokvolgers, altijd nieuw
- lagerschalen van Mahle of Kolbenschmidt
- vliegwielfrictievlak wordt gevlakt
- vliegwiel wordt gebalanceerd, daarna vliegwiel en drukgroep samen en tot slot worden krukas, vliegwiel en drukgroep samen gebalanceerd
- zuigers/cilinders van Mahle of Kolbenschmidt
- cilinderkop origineel VW (type 1) of A-kwaliteit reproductie (type 1 en 4), optioneel en soms wenselijk bewerkt voor betere prestaties en kwaliteit
- gebruik van A-kwaliteit pakkingmateriaal, waarbij bij montage extra aandacht wordt besteed aan het blijvend lekvrij houden van de motor
- gebruik van minerale motorolie met hoge zink- en fosforgehaltes, 15W40 voor motoren met hydraulische klepstoters en 20W50 voor die met mechanische klepstoters
- motorbeplating en/of kachelpotten worden gerepareerd of vervangen bij overmatige corrosie
- dynamo wordt getest en evt. vervangen door een Bosch gereviseerd ruilexemplaar
- carburateurs en gasklephuizen (bij type 4) worden gereviseerd, injectoren ultrasoongereinigd of vernieuwd
- de eerste 400 km rijden we de motoren zelf in
- bij LPG motoren rijden we de motoren de eerste 400 km zelf in op benzine, de volgende 400 km rijden we in op LPG
- na het 400 km resp. 800 km onderhoud krijgt u een periodiek onderhoudsplan voor de motor mee, gebaseerd op km-intervallen
Ten overvloede:
- onze gereviseerde motoren zijn altijd geschikt voor het rijden op LPG
- gebruik van loodvervanger is niet nodig, wordt zelfs ontraden
Voor de duidelijkheid, het gaat er niet alleen om welke materialen je gebruikt en welke bewerkingen je uitvoert. Het gaat er bovenal om met welk geduld en aandacht je een motor bouwt. Want als die missen helpen de beste spullen niet.
Optioneel kunt u kiezen om de motorbeplating te behandelen. U krijgt dan naast een goede ook een mooie motor. Betreffende kwetsbare motorbeplating heeft behandeling zeker meerwaarde omdat corrosie minder snel vat krijgt op het metaal. Behandeling bestaat uit zand- of parelstralen, schoperen en spuiten of poedercoaten van gestraalde of geschopeerde delen. Poedercoaten kan niet worden toegepast op elk plaatdeel i.v.m. hitte, zelfs niet met hittebestendige poedercoating en hoewel mooier is poedercoaten minder duurzaam dan spuiten van plaatdelen.
Verslag van typische motorrevisie T3 2.0 CU motor |
Factoren die van belang waren om tot deze conclusie te komen:
1. De kilometerstand: 25000;
dat zijn er geen 25000, geen 125000 maar zeker 225000. Dan is een CU motor in de zware T3 gewoon op. Deze motor was in ieder geval door VW nooit gereviseerd.
2. Deze T3 heeft een LPG verleden (LPG-installatie ca. 40000km eerder uitgebouwd);
niet dat LPG slecht is voor een luchtgekoelde motor, integendeel het is een zeer schone brandstof en met goede afstelling en monitoring gaat de motor dan zeer lang mee. Maar destijds mogelijk foutieve afstelling i.c.m. de kilometerstand wijzen richting volledige motorrevisie.
3. Originele VW nokkenassen en nokvolgers, mechanisch of hydraulisch, in type 4 motoren zijn bij hogere km-standen altijd versleten;
de nokken van originele VW nokkenassen zijn te zacht en boven de 150000 km altijd versleten. Dit vreetproces verergert bij gebruik van motorolie van ongeschikte kwaliteit. Splitsing van het carter is noodzakelijk en dus volledige motorrevisie (d.w.z. lijnboren en alle lagerschalen vernieuwen; daarna monteer je echt niet de oude zuigers/cilinders terug!).
4. Hydraulische nokvolgers, die een CU motor heeft, zorgen voor snellere slijtage van de nokkenas;
mooi dat je geen kleppen hoeft te stellen maar er zijn meer nadelen! Naast de 3-4 pk vermogensverlies t.o.v. motoren met mechanische nokvolgers is bij koude start de klepspeling zeer groot totdat oliedruk is opgebouwd, daardoor klappen de eerste twee seconden de nokvolgers hard tegen de nokken waardoor ze harder slijten dan nokkenassen in motoren met mechanische nokvolgers.
De bij punt 3 aangehaalde slijtage van originele VW nokkenassen is dus extra het geval bij motoren met hydraulische nokvolgers, dus.. volledige motorrevisie!
5. De oliezeef bevatte na elke inspectie metaalsplinters;
dit metaal is doorgaans afkomstig van de nokkenaslagerschalen. Bij vernieuwen van de nokkenaslagerschalen dient ook het carter te worden gesplitst en is volledige motorrevisie aan de orde.
6. In alle gradaties gereviseerde motoren van grotere producenten hebben relatief vaak problemen met smering en oliedruk wat garantiegevallen en met name veel ellende oplevert;
je hebt dan ook alleen maar een ueberholt of gereviseerd draaiend gedeelte met vliegwiel, de motor moet je zelf opbouwen en ook moet je de carburateurs toch zelf reviseren. Ondanks dat deze draaiende gedeeltes het predikaat goed of volledig gereviseerd hebben en goedkoper zijn is revisie volgens onze methode grondiger en duurzamer. Je betaalt er meer voor maar het gaat echt langer mee.
7. Slechts vervangen van alleen de kapotte cilinderkop door een goede gebruikte kan op zich een wederom goed lopende motor opleveren, maar bovenstaande punten 1 t/m 5 argumenteren ingeval deze motor tegen deze aanpak.
Conclusie: met deze argumenten is volledige revisie in eigen huis volgens bovenstaande methodiek de beste keuze.
Let wel! Niet altijd kom je tot deze keuze, er zijn situaties waarin voor goedkopere oplossingen gekozen kunnen worden maar ook dan: reaparatie in eigen huis!
Bewijs: de nokkenas, de nokkenaslagerschalen, de krukaslagerschalen en de drijfstanglagerschalen waren volledig op!
Zie onderstaand fotoverslag.
Eerst rustig inrijden, respecteer het periodieke onderhoudsplan en na 5000 km rijden zal de motor alle souplesse tonen die hij in zich heeft.